Article

Hyvä myyjä auttaa tekemään parempia päätöksiä – Evamaria Ingvesin ajatuksia BSC-myyntikilpailusta

Visma Sign oli Best Seller Competition 2025 -myyntikilpailun pääyhteistyökumppani. Kilpailussa tuomarina toiminut Evamaria Ingves on kokenut myynnin ammattilainen ja Haaga-Helian alumni. Tässä blogissa hän kertoo kilpailusta sekä omista havainnoistaan ja kokemuksistaan tapahtuman aikana.

Article

Hyvä myyjä auttaa tekemään parempia päätöksiä – Evamaria Ingvesin ajatuksia BSC-myyntikilpailusta

Visma Sign oli Best Seller Competition 2025 -myyntikilpailun pääyhteistyökumppani. Kilpailussa tuomarina toiminut Evamaria Ingves on kokenut myynnin ammattilainen ja Haaga-Helian alumni. Tässä blogissa hän kertoo kilpailusta sekä omista havainnoistaan ja kokemuksistaan tapahtuman aikana.

Article

Hyvä myyjä auttaa tekemään parempia päätöksiä – Evamaria Ingvesin ajatuksia BSC-myyntikilpailusta

Article

Hyvä myyjä auttaa tekemään parempia päätöksiä – Evamaria Ingvesin ajatuksia BSC-myyntikilpailusta

Visma Sign oli Best Seller Competition 2025 -myyntikilpailun pääyhteistyökumppani. Kilpailussa tuomarina toiminut Evamaria Ingves on kokenut myynnin ammattilainen ja Haaga-Helian alumni. Tässä blogissa hän kertoo kilpailusta sekä omista havainnoistaan ja kokemuksistaan tapahtuman aikana.

Visma Life

Article

Hyvä myyjä auttaa tekemään parempia päätöksiä – Evamaria Ingvesin ajatuksia BSC-myyntikilpailusta

Visma Sign oli Best Seller Competition 2025 -myyntikilpailun pääyhteistyökumppani. Kilpailussa tuomarina toiminut Evamaria Ingves on kokenut myynnin ammattilainen ja Haaga-Helian alumni. Tässä blogissa hän kertoo kilpailusta sekä omista havainnoistaan ja kokemuksistaan tapahtuman aikana.

Visma Life

Best Seller Competition on kaikille suomalaisille korkeakouluille avoin myyntikilpailu, jonka tavoitteena on ammattimaisen myyntityön arvostuksen nostaminen sekä sen kehittäminen. Vuosittaista korkeakouluopiskelijoiden B2B-myyntikilpailua organisoivat Haaga-Helian ja Turun ammattikorkeakoulut.

Visma Solutions osallistui ylpeänä kilpailun pääyhteistyökumppaniksi, sillä olihan Visma hiljattain solminut yhteistyösopimuksen Haaga-helian kanssa.

Visma Sign tuotteeksi kilpailun myyntisimulaatioihin

Kilpailuun oli tärkeää valita Visma Solutionsin valikoimasta tuote, joka olisi helppo ymmärtää ja sitä kautta opiskelijoillekin mahdollisimman helppo myydä. Visma Sign on sähköisen allekirjoittamisen ratkaisu, joka sopi täydellisesti tähän kilpailuun selkeytensä ja helppokäyttöisyytensä ansiosta.

Visma Solutionsilla työskentelevä Evamaria Ingves kuvailee Visma Signin valintaa kilpailussa myytäväksi tuotteeksi seuraavasti: ”Visma Sign on erittäin konkreettinen tuote, jonka tarpeen ymmärtää jokainen. Me kaikki olemme joskus kokeneet haasteita paperisten sopimusten kanssa, joten Visma Sign oli erittäin luonteva valinta myyntikilpailuun.”

Mutta kuka on Evamaria Ingves ja minkälainen on hänen urapolkunsa?

Evamarian oma ura Visma Solutionsilla alkoi jo opiskeluaikana. Opinnot Haaga-Heliassa myyntityön koulutusohjelmassa Evamaria aloitti vuonna 2015, ja jo vuonna 2017 hän aloitti työskentelyn Visma Solutionsilla. Perheellinen ja runsaasti aikaisempaa työkokemusta omaava Evamaria valmistui opinnoistaan nopeassa tahdissa.

“Oma opiskeluaikani ei ollut perinteistä opiskelijaelämää bileineen ja haalareineen elämäntilanteeni vuoksi. Keskityin vahvasti urakehitykseeni. Aloitin junior-henkisessä positiossa Netvisorin Sales Specialistina”, Evamaria muistelee.

Nykyään Evamaria työskentelee suoramyynnin johtajana ja hän johtaa yli 60 hengen myyntiorganisaatiota.

“Pidän työstäni valtavasti. Myynnin kehittäminen on minulle sydämenasia”, Evamaria kertoo.

Evamarian havaintoja BSC-kilpailusta

Tuomarina toimiminen kilpailussa oli Evamarialle erittäin mielenkiintoinen ja antoisa kokemus. Kilpailu vahvisti hänen näkemystään siitä, että myyntityössä ei ole yhtä oikeaa tyyliä menestyä.

“Kilpailijoilla oli todella erilaisia lähestymistapoja ja niitä oli mahtavaa seurata. Jotkut luottivat vahvaan karismaan, toiset taas rakensivat luottamusta selkeällä asiantuntemuksella,” Evamaria kuvailee.

Evamaria huomasi kilpailijoiden innostuneisuuden ja halun voittaa, sitä oli ilo katsoa. Hän kertoo myös vaikuttuneensa erityisesti siitä, miten opiskelijat kykenivät nopeasti omaksumaan Visma Signin hyödyt ja toivat niitä esiin myyntitilanteissa selkeästi ja vakuuttavasti.

Tunnelmia kilpailupäivästä

Evamaria kuvailee kilpailupäivää henkilökohtaisesti erittäin antoisaksi ja inspiroivaksi. Vaikka päivä oli pitkä, hän sai siitä paljon energiaa ja innostusta omaan työhönsä. Erityisesti hän nostaa esiin kilpailun positiivisen tunnelman sekä opettajien ja valmentajien välittämisen kilpailijoiden onnistumisesta.

”Laadukas myyntityö ja hyvä vuorovaikutus ovat yhteiskunnallisesti tärkeitä taitoja, ja niitä tämä kilpailu todellakin edistää. Hyvä myyjä auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä, mikä hyödyttää niin yrityksiä kuin lopulta koko yhteiskuntaa”, Evamaria toteaa.

Evamaria Ingves nostaa esiin myös myyntityön arvostuksen merkityksen. 

”Myyntityö on vaativaa, ja siihen liittyy usein pettymyksiä ja torjuntaa. On todella tärkeää nostaa esille sitä arvostusta, jota myyntityö ansaitsee. Tämä tapahtuma on erinomainen mahdollisuus vahvistaa myynnin asemaa ja arvostusta Suomessa”, Evamaria sanoo vakavana.

Konkarin vinkit tuleville myyjille

Kilpailu antoi opiskelijoille konkreettisen kuvan siitä, millaista myyntityö todellisuudessa on. Evamaria neuvoo uusia myyjiä suhtautumaan ammattiinsa kärsivällisesti ja nöyrästi.

”Opinnoista valmistuminen on vasta alkua, ja oppiminen jatkuu työelämässä kokemusten kautta. On tärkeää, että aloittelevat myyjät ottavat aikaa osaamisensa kehittämiseen aloittamalla pienemmistä projekteista ja kasvattamalla vastuuta vähitellen”, Evamaria vinkkaa.

Evamaria antoi Best Seller Competition -kilpailijoille myös henkilökohtaista palautetta. Hän korosti palautteissaan erityisesti näkemäänsä hienoja vuorovaikutustaitoja ja rohkaisi kilpailijoita tunnistamaan omia vahvuuksiaan sekä kehittymiskohteitaan. Evamaria antoi esimerkiksi vinkkejä siitä, kuinka hallita omaa jännitystä paremmin ja miten luoda tehokkaasti luottamusta asiakkaisiin.

“Myynnin nälkä on tärkeää, mutta maltti on myös hyvä muistaa. On hyvä kasvattaa omaa osaamistaan ja tiedostaa myös vielä oma tietämättömyytensä. Tietynlainen nöyryys omaa ammattitaitoaan kohtaan ei ole alistumista vaan älykästä itsetuntemusta”, Evamaria pohtii syvällisesti.

Kilpailun yhteistyökumppanuus oli arvokas kokemus

Evamaria Ingves kannustaa vahvasti kilpailuun osallistumista harkitsevia.

”Best Seller Competition tarjoaa turvallisen ja kannustavan ympäristön, jossa voi rohkeasti kokeilla omia rajojaan ja oppia uutta. Tämä kilpailu on loistava trampoliini tulevaisuuden myyntiuralle”, Evamaria vinkkaa.

Myös Visma Signin näkökulmasta kilpailuun osallistuminen oli erittäin arvokasta. Pääyhteistyökumppanina tuote sai positiivista näkyvyyttä ja yritys sai mahdollisuuden tutustua potentiaalisiin uusiin työntekijöihin. 

”Tämä oli meille hieno mahdollisuus tukea myyntialan kehitystä ja tutustua tulevaisuuden tähtiin”, Evamaria kiteyttää mukana olemisen arvon.

Sinua voisi kiinnostaa myös