Miten yritys tekee SWOT-analyysin?

SWOT-analyysi on klassinen työkalu. Sen avulla voidaan analysoida itse yritystä, tuotetta tai vaikka kilpailijaa. SWOT-analyysi on yksinkertainen ja tehokas, ja sitä suositellaan käytettäväksi niin uusissa kuin vakiintuneissakin yrityksissä.

SWOT tulee englannin kielen sanoista strengths, weaknesses, opportunities ja threats. Suomeksi vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Nämä ominaisuudet sijoitetaan nelikenttään.

Analyysissä luettelet yrityksesi / liikeideasi vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat, jotta saisit selkeän kuvan siitä, missä olet suhteessa kilpailijoihisi. SWOT-analyysia voikin ajatella kilpailuanalyysin alkuna. Vahvuudet ja heikkoudet ovat yrityksen sisältä tulevia asioita. Uhat ja mahdollisuudet ovat asioita, jotka tulevat ulkopuolelta.

SWOT-analyysin neljä kenttää. Voit ottaa kuvan talteen klikkaamalla hiiren oikealla ja tallentamalla kuvan.

 

Esimerkki: suunnittelemme kuvitteellisen kenkäkaupan avaamista. Analyysi voisi näyttää tältä:

Mitkä ovat vahvuuksiamme ja menestystekijöitä?

  • hyvä laatu kohtuullisin hinnoin
  • suuri valikoima erilaisia kävelykenkiä

Mitä heikkouksia meillä on ja mitä on parannettava?

  • on vaikeaa keskittyä nuorten muotiin
  • varasto on pieni
  • valikoima ei vaihdu kuin kerran sesongissa

Missä näemme mahdollisuuksia ja miten aiomme kasvaa?

  • kuntaan muuttaa paljon nuoria, ja markkinat kasvavat
  • työskentelemme yhdessä nuorten suunnittelijoiden kanssa

Mitkä ovat uhkia, joita pitää tarkkailla?

  • kenkäkauppa sijaitsee vaatekaupan vieressä, joka kasvaa voimakkaasti
  • nuorilla on vähemmän rahaa käytettävissään kuin ennen

Pysähtymällä analysoimaan tilannettasi voit nähdä, mikä on sinun keinosi erottua kilpailjoistasi. Tämän jälkeen on helpompaa tehdä strategisia päätöksiä ja toimenpiteitä ja kehittää näin liiketoimintaa oikeaan suuntaan.

toimii markkinointisuunnittelijana Visma Passelilla. Haluaa pitää kiinni ihminen ihmiselle-ajattelusta myös digitalisaation ja automaation aikakaudella.
Connect with Emmy: