Siirry sisältötekstiin

Miten yritys tekee SWOT-analyysin?

SWOT-analyysi on klassinen työkalu. Sen avulla voidaan analysoida itse yritystä, tuotetta tai vaikka kilpailijaa. SWOT-analyysi on yksinkertainen ja tehokas, ja sitä suositellaan käytettäväksi niin uusissa kuin vakiintuneissakin yrityksissä.

SWOT tulee englannin kielen sanoista strengths, weaknesses, opportunities ja threats. Suomeksi vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Nämä ominaisuudet sijoitetaan nelikenttään.

Analyysissä luettelet yrityksesi / liikeideasi vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat, jotta saisit selkeän kuvan siitä, missä olet suhteessa kilpailijoihisi. SWOT-analyysia voikin ajatella kilpailuanalyysin alkuna. Vahvuudet ja heikkoudet ovat yrityksen sisältä tulevia asioita. Uhat ja mahdollisuudet ovat asioita, jotka tulevat ulkopuolelta.

SWOT-analyysin neljä kenttää. Voit ottaa kuvan talteen klikkaamalla hiiren oikealla ja tallentamalla kuvan.

Pysähtymällä analysoimaan tilannettasi voit nähdä, mikä on sinun keinosi erottua kilpailjoistasi. Tämän jälkeen on helpompaa tehdä strategisia päätöksiä ja toimenpiteitä ja kehittää näin liiketoimintaa oikeaan suuntaan.

Visma Passelin tavoitteena on tuoda suurien yritysten työkalut pienyrittäjälle kustannustehokkaasti. Tehostamme pk-yritysten toimintaa sähköisillä ja nykyaikaisilla ratkaisuilla. Tutustu ohjelmistoihimme sähköisen laskutukseen, kirjanpitoon, verkkolaskutukseen, sähköiseen ajanvaraukseen ja verkkomaksamiseen.