Erilaisia tapoja ostaa perintäpalvelu

Erilaisia tapoja myydä ja ostaa – mikä sopii sinulle?

Nykyään kuulee paljon juttuja siitä, miten ostaminen ja myyminen on muuttunut. Itseasiassa myynti ja asiakkaan ostaminen ei ole siinä mielessä muuttunut miksikään, että kaupanteko on aina loppupeleissä kahden ihmisen välinen kohtaaminen. Kohtaamisiin johtavissa tavoissa ja kanavissa on tapahtunut sen sijaan iso murros.

Oma tapani myydä ja auttaa asiakkaita on ollut aina sellainen, että pyrin olemaan helposti tavoitettavissa siinä kanavassa, missä asiakas haluaa toimia. Minulla on pitkä tausta sosiaalisen median käytöstä erityisesti myynnin parissa. Tämä on antanut minulle hyvän kuvan siitä, mitä kautta pystytään kullekin asiakkaalle tuottamaan paras kanava viestiä. Jos mietin itse omaa ostokäyttäytymistäni, niin usein ajatus jonkin asian hankkimisesta tulee mieleeni joko iltaisin tai tilanteessa, jossa on sattumalta muuten pieni hetki vapaata aikaa pohtia ostosta. Itselleni luontainen tapa on laittaa hyvin lyhytsanainen tiedustelu yritykseen x mistä tuotetta kysyn. Ei juuri koskaan mitään virallista tai edes virallisen makuista viestiä vaan suora kysymys, jossa on usein lisänä pari tarkentavaa kysymystä.

En odota välttämättä vastausta juuri sillä hetkellä vaan vasta sitten, kun vastaanottajalla on sopiva hetki vastaamiseen. Pidän tätä hyvänä asiana kummankin näkökulmasta. Ostaja voi laittaa toki saman tiedustelun muuallekin ja jokainen voi myyjän roolissa toimiessaan vastata niin nopeasti kuin itse haluaa. Jos kyse on pienemmästä ostoksesta voidaan kauppa solmia vaikka heti. Isommassa ostoksessa soitellaan ja keskustellaan lisää tai sovitaan tapaaminen sopivaan ajankohtaan.

Tavoitteenamme on matala kynnys lähestyä meitä

Tuotamme säännöllisesti avoimia webinaareja, joissa asiakas voi tutustua perintään, reskontran valvontaan tai mikä sitten kärki onkaan. Pointti on kuitenkin aina se, että haluamme tarjota matalan kynnyksen lähestyä meitä, jos on olemassa tilanne missä voimme auttaa. Perintä on kuitenkin palvelu mitä ei osteta varastoon odottamaan vaan meidän tehtävämme on auttaa juuri silloin, kun yrittäjällä on tarve perintäpalvelun ostolle.

Selaan myynnin ihmisenä usein myös Twitteriä, LinkedIniä sekä tiettyjä ryhmiä Facebookista, etsien keskusteluita mihin voin tarjota jotain ammatillista lisäarvoa. On asiakkaan kunnioittamista olla häneen yhteydessä juuri silloin, kun hänellä on siihen tarvetta täysin kylmän kontaktin sijasta.

Esimerkkejä voisi olla loputtomasti, sillä sosiaalisen median palvelut tarjoavat usein juuri sopivan matalan kynnyksen lähettää tiedustelu. Parasta palvelua myyjältä on vastata tiedusteluun asiakkaan toivomalla tavalla ja toivotussa kanavassa.

Sähköiset kanavat ja verkostot ovat tärkeitä myynnissä

Sähköiset kanavat ovat iso osa myyntiä ja niiden merkitys jatkossa korostuu entisestään. Kuitenkaan ei pidä unohtaa vanhaa kunnon kasvotusten kohtaamista. Itselleni on luontevaa verkostoitua uusien ihmisten kanssa ja hyvällä asenteella hoidetut erilaiset tilaisuudet ovat äärimmäisen tehokas tapa saada uusia kontakteja. Niin asiakkaalle kuin myyjälle. Mainitsen itse usein jo tapaamista buukatessani, että koskaan ei ole turhaa tapaamista. Aina kun ihmiset kohtaavat, kohtaavat myös ajatukset ja uudet yhteystiedot vaihtavat omistajaa.

Erilaiset yritysverkostot ovat luonteva paikka antaa itselle kasvot yritykseen päin. Haastankin hiukan Sinua. Haluaisin kuulla, mikä on sinulle luontevin tapa olla yhteydessä?

Olen järjestänyt paljon erilaisia yritystilaisuuksia ja käynyt monissa vierailemassa. Olisiko sinulla omalle sidosryhmällesi jokin sopiva tilaisuus, jossa haluaisit tarjota lisäarvona lyhyen puheenvuoron perinnästä? Tulen mielelläni veloituksetta tuomaan oman värini ja asiantuntemukseni perinnästä tilaisuuteesi. Jokaisen verkosto kasvaa ja voimme myös saavuttaa jokainen uusia asiakkuuksia.

Kysy rohkeasti lisää, autan mielelläni. Valitse itse kanava minkä kautta otat yhteyttä.

Yhteistyöterveisin

 

 

 

 

 

Sami Saarenpää
0400-180 142
sami.saarenpaa@visma.com
https://www.linkedin.com/in/samisaarenpaa/
https://twitter.com/SamiSaarenpaa
https://www.facebook.com/ssaarenpaa
https://www.instagram.com/samisaarenpaa/

 

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: