Ylöjärven Puu Oy
Visma Business

Ylöjärven Puu toteutti yhden unelmistaan Visman ratkaisuilla

- Olemme pyörittäneet nyt toteutunutta ratkaisua omassa päässämme kahdeksan vuoden ajan. Tätä voi sanoa yhdeksi toteutuneeksi unelmaksi, sillä tiedämme varmuudella, että Visma Business -ratkaisuun liitetty Windows Phone -sovellus tulee helpottamaan työtämme järkyttävän paljon, kertoo toimitusjohtaja Jukka Välimaa Ylöjärven Puu Oy:stä.

Ylöjärven Puu toimii Pirkanmaalla ja on voimakkaasti keskittynyt palvelemaan yksityishenkilöitä erilaisissa puumateriaaleihin liittyvissä tarpeissa, mutta myös yritysasiakkaita on runsaasti. Kuluttaja voi helposti noutaa tarvitsemansa materiaalit yrityksen noutopihasta tai käyttää tilauksen toimittamiseen kuljetuspalvelua. Kaupan päälle yritys tarjoaa asiakkailleen neuvoja puuhun ja rakentamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Ylöjärven Puu siirtyi keväällä 2012 Visman asiakkaaksi hankkiessaan Visma Partner Tamico Oy:ltä Visma Business -ratkaisun myynnin, ostojen sekä varaston hallintaan. Palkanlaskentaohjelmaksi heille hankittiin Visma Nova Palkanlaskenta. Vuonna 2013 yritys sai käyttöönsä kauan haaveilemansa Tamico Myyntitilaus NYT -sovelluksen, joka rakennettiin Visma Business -rajapinnan päälle tehostamaan noutomyymälätoimintaa. 

Ratkaisu jokaiseen noutomyymälään

Visma Business -ratkaisun myötä Ylöjärven Puussa otettiin käyttöön kehittyvä ja nykyaikainen toiminnanohjausjärjestelmä, joka mahdollisti aiemmasta poiketen mm. erinomaisen varaston- sekä hävikkiseurannan. Toimitusjohtaja Jukka Välimaa oli kuitenkin jo pitkään kaivannut ratkaisua myös kankeaan noutomyymälätoimintaan, jolloin voitaisiin luopua käsin kirjoitetuista lappusista ja säästää tuhansia askelia, joita kerääntyi juostessa noutomyymälän ja kassan väliä. Tällainen ratkaisu löytyi, kun Tamico ja Ylöjärven Puu perustivat yhteisen projektin, jonka avulla rakennettiin Windows-puhelimen kautta toimiva sovellus hankintojen kirjaamiseen sekä reaaliaikaisen varastotilanteen seurantaan. Visma Business -ratkaisun muokattavuus ja nykyaikaiset rajapinnat nousivat tässä projektissa merkittäväksi tekijäksi, sillä sovelluksen rakentaminen vaatii tiettyjä ominaisuuksia taustalla olevalta toiminnanohjausjärjestelmältä.

”Jos meille tulee noutomyymälään isonkin hankinnan tekevä asiakas, voimme näpytellä puhelimen kautta tuotteet ja nähdä, onko tuotetta varastossa tarpeeksi. Mikäli tuotetta löytyy ja jokin määrä tuotetta merkitään asiakkaan tilaukseen, päivittyy varastosaldo sen mukaan. Näytöllä voi vielä tuotekohtaisesti säätää hintaa ja samalla voi nähdä, paljonko on tuotteen muuttunut kate. Myös siinä kohtaa kun hyllystä loppuu tuote, myyjä näkee nopeasti puhelimesta, paljonko kyseistä tuotetta löytyy varaston perukoilta. Kun asiakkaan tarvitsemat tuotteet on syötetty puhelimeen, tilaus siirtyy suoraan Visma Business -järjestelmään. Käteisasiakas kävelee konttorille, kertoo puhelimeen syötetyn tunnisteen (esimerkiksi asiakkaan nimi tai vaikka auton rekisterinumero), jonka avulla löytyy tilaus, josta maksun jälkeen tulostetaan kuitti asiakkaalle. Kun kyseessä on laskutusasiakas, hän saa lähetyslistan”, kertoo Välimaa innokkaana.


Vähemmän askelia ja inhimillisiä virheitä

Mobiilisovellus on helpottanut huomattavasti Ylöjärven Puussa henkilöstön työtä, sillä sen avulla säästyy sekä myyjän että asiakkaan aikaa ja inhimilliset virheet ovat lähes kokonaan karsiutuneet. Kun myyjä näppäilee tilausta koskevat tiedot oikein puhelimeen, silloin koko loppuketju sujuu virheettä. Uusi työkalu mahdollistaa myös entistä paremman ja sujuvamman asiakaspalvelun.

”Aiemmin juoksimme konttorista ulos, kirjoitimme tilauksen paperille, josta se näppäiltiin koneelle ja yritettiin saada toisen käsialasta selvää. Nyt on aivan loistavaa, että noutomyymälässä myyjä voi syöttää heti lopulliset hinnat ja tieto siirtyy suoraan toimistolle, jolloin kassalla olevan henkilön ei tarvitse niitä enää miettiä”, toteaa Välimaa selvästi helpottuneena.