Organisation

Visman kannattava kasvu Suomessa jatkui – uusia asiakkuuksia julkisella sektorilla

Visman liikevaihto kasvoi viime vuonna Suomessa 13 prosenttia 232 miljoonaan euroon. Kasvu on pitkälti orgaanista, kun aiempina vuosina yrityskaupoilla on ollut vahva rooli. Liiketoiminta-alueista nopeiten kasvoivat konsultointiliiketoiminta sekä ohjelmistomyynti pienille ja keskisuurille yrityksille.

Visman liikevaihto kasvoi viime vuonna Suomessa 13 prosenttia 232 miljoonaan euroon. Kasvu on pitkälti orgaanista, kun aiempina vuosina yrityskaupoilla on ollut vahva rooli. Liiketoiminta-alueista nopeiten kasvoivat konsultointiliiketoiminta sekä ohjelmistomyynti pienille ja keskisuurille yrityksille.

Visman liikevaihto jatkoi Suomessa vahvalla kasvu-uralla. Suomen kasvun vetureina vuonna 2019 olivat konsultointiliiketoiminnan ripeä kasvu sekä ohjelmistomyynti pienille ja keskisuurille yrityksille.

Konsultointiliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 19 prosenttia, ja pk-sektorille suunnatun ohjelmistomyynnin liikevaihto nousi 14 prosenttia.

”Suomalaisyritykset jatkavat investointejaan digitaalisiin työkaluihin ja ratkaisuihin, jotka tukevat kasvua ja tehostavat toimintaa. Yritysten lisäksi myös julkinen sektori hakee digitaalisista työkaluista uusia tekemisen tapoja ja mahdollisuuksia palvella suomalaisia paremmin”, kertoo Visma Finland Holding Oy:n hallituksen jäsen Juha Mäntylä.

Viime vuonna Visma Consulting voitti Verohallinnon mittavan kilpailutuksen analytiikan, big datan ja tekoälyratkaisujen asiantuntijapalveluiden toimittamisesta. Helsingin kaupunki alkaa hallinnoida lähes 60 000 huoneiston asiakkuuksia ja vuokraustoimintaa Visma Tampuurilla. Myös Hätäkeskuslaitos valitsi Visman kumppaniksi työvuorosuunnittelun kehityshankkeeseen.

Viime vuonna Suomessa käytiin myös laajaa keskustelua koulutuksesta ja digitaalisista työkaluista. Tampere päätti laajentaa Wilman käyttöä toisen asteen oppilaitosten lisäksi myös esi- ja perusopetukseen.

”Wilma on lähes 20 vuoden aikana tuonut aivan uudenlaisia mahdollisuuksia kodin ja koulun vuorovaikutukseen, ja nyt Wilmaa on viety SaaS-maailmaan. Erilaiset yhteistyökumppanit ja ekosysteemit tekevät Wilmasta jatkossa entistä monipuolisemman kouluhallinnon palvelun”, Mäntylä sanoo.

Visman henkilöstömäärä kokoaikaisiksi muutettuna kasvoi 13 prosenttia ja oli vuoden lopussa 1373. Vismalla on pääkaupunkiseudun lisäksi paljon työntekijöitä esimerkiksi Lappeenrannassa, Tampereella ja Turun seudulla. Visma sijoittui kolmannelle sijalle henkilöstötyytyväisyyttä mittaavan Great Place to Work -tutkimuksen suurten yhtiöiden sarjassa.

”Perinteisten rekrytointikanavien ja tiiviin oppilaitosyhteistyön lisäksi olemme tänä vuonna käynnistäneet Visma Academyn, joka kouluttaa uusia ohjelmistokehittäjiä Vismalle Lahdessa ja Lappeenrannassa. Koulutus toteutetaan yhteistyössä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja TE-palveluiden kanssa. Kasvava ohjelmistoala tarjoaa kasvun paikkoja tulevaisuuden tekijöille ja mahdollisesti uuden työuran alanvaihtajalle tai työttömälle”, Mäntylä kertoo.

Kaksi strategista yrityshankintaa vuonna 2019

  • Visma osti maaliskuussa Provad Oy:n. Provad on erikoistunut asiakaspalvelun tehostamiseen ohjelmistorobotiikan ja automatisoinnin avulla.
  • Visma osti syyskuussa Avaintec Oy:n sähköisiin allekirjoituksiin ja sähköiseen arkistointiin keskittyvän liiketoiminnan osaksi Visma Consultingia.

 2019 7–12/2019  1­–6/2019  1–12/2019 
 Liikevaihto  112,8 ME  119,4 ME  232,2 ME (+13 %)
 EBITDA  33,2 ME  26,2 ME  59,4 ME (+19 %)
 Henkilöstö kokoaikaisina (FTE)  1373  1339  1373 (+13 %)
 2018  7–12/2018  1–6/2018  1–12/2018
 Liikevaihto  120,3 ME  85,4 ME  205,7 ME
 EBITDA  29,3 ME  20,5 ME  49,8 ME
 Henkilöstö kokoaikaisina (FTE)  1214  924 1214

Liikevaihto ja EDITDA ovat pro forma.
FTE-luku on henkilöstö kokoaikaisiksi muutettuna kauden lopussa.
Muutos-% vertaa vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

Lisätietoja:
Juha Mäntylä, hallituksen jäsen, Visma Finland Holding Oy, +358 400 406 767
Sanna Burton, viestintäpäällikkö, Visma Finland Holding Oy, +358 50 322 5222

Lehdistön yhteyshenkilö

Sanna Burton

Brändi- ja viestintäjohtaja

+358 50 322 5222