Bobicompany Oy
Visma Nova

Visman ratkaisulla voi työajan käyttää tehokkaammin

Laatu, toimintavarmuus ja luotettavuus ovat hyviä yhteisiä kuvaajia niin Bobicompanyn postilaatikoille kuin Visma Nova -ohjelmistolle, jota yritys on käyttänyt jo lähes 14 vuoden ajan. 

 - Vaikka on kyse niinkin yksinkertaisesta tuotteesta kuin postilaatikosta, sen täytyy silti olla toimiva ja laadukas - aivan kuten ohjelmiston, jolla hoidetaan kansainvälistä kauppaa käyvän yrityksen arkirutiinit, toteaa Bobicompany Oy:n  Key Account Manager, Outi Rajanen.

Jokainen keskittyy omaan erityisosaamiseen – muu ammattitaito ostetaan

Bobicompanyssä on neljä työntekijää, mutta yritys on solminut ympärilleen hyvin laajan verkoston, jolla on välillisesti kymmeniä työntekijöitä työllistävä vaikutus. Käytännössä hallinnolliset, tuotteen suunnitteluun, myyntiin sekä markkinointiin liittyvät toiminnot hoidetaan pääkonttorissa. Myös ulkomaille lähtevien tuotteiden logistiikka koordinoidaan pääkonttorista käsin. Luotettavia ja pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita käytetään materiaalien hankintaan sekä tuotantoon – jokainen erillisosa on kotimaisen asiantuntijan kädenjälkeä: itse postilaatikot, jalustat, lukot, avaimet ja nimikyltit.

Tuotteita jälleenmyydään Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Kanadassa, USA:ssa ja Japanissa. Postilaatikot myydään ulkomailla maahantuojan jälleenmyyntiverkoston kautta. Viennin osuus myynnistä on 60% ja loput 40% myydään kotimaassa. Yritys ei itse tee suoramyyntiä, vaan tuotteet myydään rautakauppojen sekä nettikauppojen välityksellä.

Visma Nova on tarjonnut sen, mitä olemme halunneetkin

- Visma Nova -ratkaisu ilmestyi kuvioon jo silloin, kun siirryimme Mac-ympäristöstä Pc-ympäristöön 90-luvun loppupuolella. Ohjelmiston käyttöönottoon vaikutti varmasti tuolloin se, että ohjelmistokokonaisuus voitiin koota meidän tarpeittemme mukaisista osista. Lisäksi paikallisuudella ja ohjelmiston kotimaisuudella oli oma vaikutuksensa, sillä hankimme ohjelman paikalliselta toimittajalta. Käyttöönotto tapahtui siten, että  meille tuli kouluttaja käymään tärkeät asiat kanssamme läpi vajaa päiväksi. Loput avoinna olevat asiat saatiin kuntoon sähköpostia vaihtaen, muistelee Rajanen.

- Aluksi ohjelmistomme koostui asiakaskortistosta, varastokirjanpidosta, myyntitilauksista sekä laskutuksesta. Myöhemmin palettia laajennettiin ostotilauksilla sekä intrastatilla. Tämä kokonaisuus on meillä käytössä tänäkin päivänä, naurahtaa Rajanen. 

Automatisointia ja tehokasta sähköistä tiedonsiirtoa

Bobicompanyn Outi Rajanen kertoo, että Visma Nova -ratkaisu kattaa juurikin ne tarpeet, joita heillä ohjelmistoa kohtaan on. Yrityksellä ei ole tällä hetkellä ratkaisun laajennustarpeita, mutta Rajasen mukaan tälläkin toimialalla muutokset voivat tulla eteen lyhyelläkin varoitusajalla.

- Arvostamme erityisesti ohjelmiston mukanansa tuomaa automatisointia. Esimerkiksi tilauskantaa koskevat tiedot siirtyvät näppärästi tehtaalle. Ohjelmaräätälöintejä meille on myös tehty erilaisiin raportteihin, tilausvahvistuksiin ja lähetteisiin. Meille on hyvin tärkeitä kansainvälisessä kaupassa tarvittavat ratkaisut kuten se, että saamme raportit ja printit ohjelmasta englanniksi. Lisäksi intrastat sekä proforma saadaan ohjelmasta automaattisesti, luettelee Outi Rajanen.

Kun kysymme Outi Rajaselta lopuksi, missä olemme ohjelmistotoimittajana onnistuneet, Rajanen vastaa päättäväisesti : ”Visma on ajan mukaan muuttuva ohjelmistotalo tarjoten ajan tasalla olevia ohjelmistoratkaisuja.  Pk-yritys löytää takuulla tästä tuotevalikosta tarpeisiinsa sopivan ratkaisun.  Tukipalvelut ansaitsevat myös kiitoksemme, sillä apua olen saanut joustavasti akuuteissa kysymyksissä puhelimitse, vähemmän kiireellisissä näppärän HelpDesk -palvelun kautta.”