Perintäyhtiön käyttäminen maksuvalvonnassa

Laskutuksen ja maksuvalvonnan ulkoistamisen hyödyt on helposti mitattavissa niin resurssisäästönä kuin lyhentyneinä maksuaikoina. Käytännön yleistymisen myötä asiakkaat ovat entistä tottuneempia saamaan laskunsa perintäyhtiön lähettämänä.

Moni yrittäjä välttää edelleen hakemasta uusia ratkaisuja saatavienhallintaansa, koska pelkää laskutuksen ulkoistamisen ja perintätoimiston käyttämisen vaikuttavan kielteisesti asiakassuhteisiinsa.

 Helposti hallittava laskutusprosessi on kaiken kokoisten yritysten saatavilla

Todellisuudessa suunnitelmallinen ja ammattimaisesti hoidettu maksuvalvonta luo asiakkaalle vakuuttavaa kuvaa prosessiensa tasalla olevasta yrityksestä. Laskutuksen ja maksuvalvonnan tehokkuus ei ole enää toimijan liikevaihdon suuruudesta tai laskuvolyymistä kiinni, sillä nykyisin automatisoitu, helposti hallittava laskutusprosessi on kaiken kokoisten yritysten saatavilla.

Tässä blogikirjoituksessa tartumme avainkohtiin, jotka sinun on hyvä ottaa huomioon yrityksesi suunnitellessa yhteistyötä perintäyhtiön kanssa.

Neuvojemme avulla yrityksesi hoitaa siirtymän niin, että saatte käyttöönne automatisoidun laskutuksen ja maksuvalvonnan huomattavat edut ja samalla olette edelleen asiakkaanne helposti lähestyttävissä asiassa kuin asiassa.

Maksuaikojen venyminen rasittaa erityisesti pk-yrityksiä

Tutkimusten mukaan pitkittyvät maksuajat ovat Suomessa ja koko Euroopan alueella paitsi yritysten päivittäistä toimintaa vaikeuttava ilmiö myös suoranainen kasvun ja työllistämisen tulppa. Ongelma lienee jokaiselle yrittäjälle ja yrityspäättäjälle ainakin jollakin tasolla tuttu oman yhtiön arjesta.

Selkeät ja yhtenäiset laskutuksen käytännöt ovat avainasemassa, kun yritys pyrkii kotiuttamaan saatavansa tehokkaammin ja nopeammin. Ennalta määritellyn aikataulun mukaan saapuvat lasku ja maksumuistutus luovat asiakkaalle kuvaa prosessinsa hallitsevasta yrityksestä, ja myös tahto maksun suorittamiseksi kasvaa merkittävästi.

Toimivat laskutuksen rutiinit voi luoda yrityksen sisäisestikin, mutta käytännössä yhteistyö saatavienhallintaan erikoistuneen yrityksen tai perintätoimiston kanssa tuo etuja, joita on vaikea muuten saavuttaa.

Tehokkaat peruskäytännöt – muokattavissa asiakaskohtaisesti

Maksuvalvonnan ulkoistaminen paitsi vapauttaa oman henkilökunnan keskittymään tuottavaan ydinliiketoimintaan myös luo yrityksen maksuvalvontaan nykyaikaisen vaihtoehtojen arsenaalin.

 Laskutuksensa ulkoistava yritys voi edelleen itse katkaista maksuvalvonta- ja perintätoimenpiteet missä vaiheessa tahansa

Perintätoimisto antaa maksuvalvontaan leveät hartiat ja luo lisäksi yritykselle mahdollisuuden täysin automatisoituun maksuvalvonta- ja perintäprosessiin. Huolettominta onkin luottaa valitun yhteistyötahon osaamiseen, kun maksuvalvonnan ja mahdollisen perinnän toimintatavat on yhdessä määritelty kuntoon.

Moni yritys ja yrittäjä on kasvattanut liiketoimintaansa tiiviissä suhteessa tiettyjen avainasiakasryhmien kanssa. Asiakkaat ja asiakassuhteet ovat yksilöitä, joten maksuvalvonnan ulkoistamisen jälkeenkin yrityksellä tulee olla mahdollisuus määritellä prosessinsa erikseen vaikka jokaisen asiakkaansa erityistarpeet huomioiden.

Laskutuksensa ulkoistava yritys voi edelleen itse katkaista maksuvalvonta- ja perintätoimenpiteet missä vaiheessa tahansa. Laskutettava voidaan esimerkiksi määritellä perintäkieltoon, jolloin toimenpiteet eivät milloinkaan etene sen kohdalla suoraan perintätoimenpiteisiin.

Asiakas arvostaa avoimuutta myös laskutuksen ulkoistamisessa

Syy, joka saa etenkin monet pienemmät yritykset empimään saatavienhallintansa hoitamista perintätoimiston välityksellä, on epäily siitä, miten oma arvokas asiakaskunta suhtautuu perintätoimiston logolla saapuviin laskuihin ja maksumuistutuksiin.

Pelko osoittautuu kuitenkin käytännössä turhaksi, sillä asenneilmapiiri asian suhteen on selvästi muuttunut. Laskutuksen ulkoistaminen alkaa olla niin yleinen käytäntö, että ihmiset ovat jo tottuneet saamaan laskut perintäyhtiön kautta niin yksityishenkilönä kuin yrityksen osalta.

Toisaalta saatavienhallintansa ulkoistava yritys voi omalla toiminnallaan ennaltaehkäistä vähäisenkin väärinkäsityksen riskin. Avainasemassa on tiedottaa asiakaskuntaa muutoksesta avoimesti ja etukäteen.

Perintäyhtiö voi kertoa muutoksesta asiakkaille yrityksen puolesta esimerkiksi laskujen mukana lähetettävällä tiedotteella. Palvelua käyttävän yhtiön olisi hyvä tämän lisäksi tiedottaa myös itse asiakkaitaan esimerkiksi sähköpostitse.

Miten voimme auttaa yritystäsi maksuvalvonnan ulkoistamisessa?

Voit ottaa maksuvalvontapalvelun käyttöösi lähes mihin taloushallinnon järjestelmään tahansa. Täytä yhteydenottolomakeja kysy lisää!

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: