Kuntamarkkinoilla kuultua – tietotyö ja muutokset osana arkea

Kirjoittanut Johanna Rakemaa


 

Perinteiset Kuntamarkkinat ovat syksyn varma merkki. Tapahtuma kerää paitsi huikean määrän osallistujia, myös ilahduttavan monipuolisia palveluntarjoajia saman katon alle verkostoitumaan ja tutustumaan kuntasektorin ajankohtaisasioihin. Me Visma Publicilla osallistuimme tapahtumaan talous-, palkka- ja henkilöstöhallinnon ratkaisuillamme. Tavoitteemme on aidosti helpottaa kunnan taloushallinnossa toimivien arkea ja pääsimmekin pitämään tietoiskun tehokkaasta kuntatalouden suunnittelusta ja  raportoinnista. 

Talousraportoinnin yhdenmukaistuminen on yksi uudistus muiden joukossa. Muutosvauhti on kova ja luo uusia osaamisvaatimuksia ammattitaidolle. Osastollamme käydyissä keskusteluissa nousikin esiin useasti tiedonhallinnan tarve ja kiinnostus erilaisia siihen kehitettyjä työvälineitä kohtaan. Seuraavassa muutamia keskusteluissa esiin nousseita ja myös palveluntarjoajien keskuudesta bongattuja asioita.   

1. Kuntatyön(kin) osaamisprofiili laajenee

“Voi hitsi kun vaan nyt edes pysyis kärryillä kaikesta!” Näin totesi eräs osastollamme vieraillut ja kertoi, että tiedonhallintaan ja datan hyödyntämiseen liittyvälle koulutukselle on kysyntää. Edellisestä Kuntamarkkinoilla vierailustani oli tosin jo vierähtänyt tovi, mutta siihen verrattuna osaamisen kehittäminen on näkyvämmin esillä. Paikkansa vakiinnuttaneiden juridiikka- ja taloushallinto- ja vuorovaikutuskoulutusten lisäksi erilaiset  asiakas-ja tarvelähtöiset palvelumuotoilukoulutukset ja sidosryhmäyhteistyön kehittäminen olivat tulleet mukaan tarjontaan. 

 2. Digitaalisten ratkaisujen tarvelähtöisyys

Digitalisaatio on saamassa kaivattua konkretiaa ja merkitystä. Palvelujen sähköistymistä työstetään entistä tarvelähtöisemmin ja olemassa olevaa dataa hyödyntäen. Kaikki perustuu toimivaan tiedonhallintamalliin. On tiedostettava, minkälaista dataa tarvitaan toimintojen kehittämiseksi ja strategisen suunnittelun tueksi, mistä se on saatavilla ja keitä sidosryhmiä sen on tarkoitus palvella. Hallitsemattomalta tuntuvasta tietoähkystä on siirrytty tarkkaan mietittyyn tiedon tarpeeseen. Tekoäly ja robotiikka on mukana tukemassa sujuvaa prosessi- ja palvelukokemusta mm. hallinnossa ja lupapalveluissa.

3. Kokonaisvaltaiset ratkaisut

Tieto on moninaista, samoin myös sen hallintaan tarkoitettujen työvälineiden kirjo. Hankintoja tehdessä kokonaiskuvan hahmottaminen on tärkeää, miten järjestelmät ovat integroitavissa ja minkälaisista yksittäisistä komponenteista toimiva lopputulos muodostuu. Järjestelmähankinnoissa korostuu kokonaistaloudellisuus, ei pelkästään euronäkökulmasta, vaan myös hyötyjä painottaen. Tiedonhallinta helpottuu, kun samalta palveluntarjoajalta pystytään saamaan kokonaisvaltaiset ja lisäarvoa tuottavat ratkaisut esimerkiksi palkka- ja henkilöstöhallintaan. Ohjelmistotoimittaja on kumppani, jonka kautta mahdollistuu prosessien moninaiset vaiheet ja koko elinkaaren hallinta.  

Mielenkiinnolla odotan jo seuraavia Kuntamarkkinoita. Tietotyön hallinnan ratkaisujen lisäksi odotan näkeväni erilaisten ekosysteemien valtaavan yhä enemmän alaa perinteisiltä, joskus siiloutuneiltakin tavoilta tehdä työtä. Nähdään ensi vuonna!