Asiakastarina: Marixir

Verkkomaksuilla ja ajanvarausohjelmalla helpotusta uintiyrittäjän arkeen

Vauvoja ja merenneitoja – uimakoulun arki taipuu moneen

Marixirin ensimmäisenä toimintavuonna kurssimaksut hoidettiin paikan päällä. Laskurumbaa helpottamaan löytyi kuitenkin pian ajanvarausjärjestelmä DigitalBooker, johon yhdistettiin Visma Payn verkkomaksut yrittäjän arkea helpottamaan.

Yrityksen perustaminen on joskus yhdestä oivalluksesta kiinni. Mari Kopra-Mattila oli kuusi vuotta sitten ohjaajana uimaseuran järjestämissä vauvauinneissa, jotka olivat aina viikonloppuisin. Hämeenlinnalaisen Marin mieleen tuli ajatus siitä, että moni vanhempi voisi kaivata vastaavaa ohjelmaa myös arkipäiviin. Hän otti yhteyttä Aulangon kylpylään ja kysyi, voisiko hän tulla heidän tiloihinsa kokeilemaan arkena järjestettäviä uintiryhmiä.

Näin sai alkunsa Marixir, joka järjestää uintikursseja nyt jo kolmella eri paikkakunnalla: Aulangon lisäksi valikoimaan kuuluvat Rauhalahden kylpylä Kuopiossa ja uusimpana Nokian Eden. ”Oli todella hienoa huomata, että kysyntää vauva- ja perheuinneille sekä lasten uimakouluille riittää myös viikolla. Myös kylpylöissä oli sopivasti tilaa arkipäivinä ja loma-aikojen ulkopuolella”, Mari kertoo.

Puskaradio auttoi kasvuun

Uuden yrityksen alku on usein hankala, kun sen olemassaolosta ei vielä tiedetä. Marixirin osalta auttoi, että puskaradio alkoi pian välittää tietoa uudesta mahdollisuudesta saada mielekästä päiväohjelmaa vauvan kanssa olemiseen.

”Vauvauinti on ensimmäisiä harrastuksia, joita perhe pääsee yhdessä tekemään vauvan täytettyä kolme kuukautta. Se on kivaa yhteistä aikaa ja tukee myös vauvan kehitystä. Seuraavan kerran perheet heräävät uintiasioihin yleensä ennen lapsen kouluun menoa, kun halutaan varmistaa riittävä uimataito.”

Vauvauintien ja uimakoulujen lisäksi Marixir järjestää myös muuta vesitoimintaa. Viime vuosien uutuuksia on merenneitouinti, jossa uidaan jalat yhteen liittävän pyrstön kanssa. Se on suosittua varsinkin 8–10-vuotiaiden, jo uimataitoisten lasten parissa, joille järjestetään muun muassa merenneitouintisyntymäpäiviä.

”Jonkin verran myös aikuiset ja polttariporukat kysyvät merenneitouinteja, joka on selvästi jotain hauskaa ja erikoista tällä hetkellä”, Mari naurahtaa.

Verkkomaksu sitouttaa asiakkaat ja vapauttaa yrittäjän aikaa

Kun Marixir aloitti toimintansa, ensimmäisen vuoden ajan kurssimaksut hoidettiin paikan päällä korttimaksupäätteellä, ja ilmoittautumiset tehtiin sähköpostitse tai puhelimitse. Pian asiakkaat alkoivat myös toivoa maksumahdollisuutta laskulla.

”Varsinkin laskuista seurasi aivan hirveä rumba, ja tuntui että hiuksetkin alkoivat harmaantua, kun yritin pitää hommaa järjestyksessä”, Mari muistelee.

Tilanne helpottui selvästi, kun Mari löysi sopivan ajanvarausjärjestelmä Digitalbookerin, johon pystyi yhdistämään kurssien maksamisen Visma Payllä.

Tilanne helpottui selvästi, kun Mari löysi sopivan ajanvarausjärjestelmä Digitalbookerin, johon pystyi myös yhdistämään kurssien maksamisen Visma Payllä.

”Ajanvarausjärjestelmä helpotti valtavasti työtä, kun ei tarvinnut laittaa aikaa puhelimen vahtimiseen ja sähköposteihin vastaamiseen. Osallistujalistat sai myös kätevästi tulostettua saman tien netistä.”

Mari huomasi, että nettivaraukset ja -maksut toivat muutakin etua kuin työkuorman helpottumisen. ”Ihmiset sitoutuvat myös selvästi paremmin kursseihin, kun ne on maksettu etukäteen. Ensimmäisenä vuonna, kun verkkomaksua ei vielä ollut, uintivuoroja peruttiin helpommin juuri ennen kurssin alkamista.”

”Asiakkaat ovat myös selvästi tottuneet verkkomaksamiseen. Vielä viisi vuotta sitten huomasi, että joitakin verkkomaksut vähän arveluttivat, mutta nyt ne ovat jo niin yleisiä, että päinvastoin varmaan ihmeteltäisiin, jos verkkomaksumahdollisuutta ei olisi.”

Entä miltä näyttää Marixirin tulevaisuus? ”Vauvauinti ja uimakoulut ovat sillä tavalla kiitollinen ala, että aina tulee uusia sukupolvia, jotka haluavat nauttia vedessä olemisesta ja oppia uimataidon. Olen jonkin verran miettinyt, että toimintaa voisi laajentaa myös verkkokauppaan. Usein meiltä kysytään,
millaisia varusteita suosittelisimme, ja olemme jo ottaneet myyntiin muutamia hyväksi todettuja tuotteita, kuten lasten uimalaseja ja uimaopetusliivejä.”

Ihmiset sitoutuvat myös selvästi paremmin kursseihin, kun ne on maksettu etukäteen.

LATAA OPAS

Opas verkkokaupan monipuolisen maksupalvelun käyttöön

OTA YHTEYTTÄ

Kerromme lisää siitä, miten Visma Payn verkkomaksuratkaisut voivat auttaa liiketoimintaasi.

vismalogo.png

 

PayByWay Oy

Myynti: 09 3154 2030

Asiakaspalvelu: 09 3154 2037

helpdesk@vismapay.com

Palvelemme arkisin klo 8-16