Eteläsavolaisen tilitoimisto Tietomyllyn asiakaskunta on monipuolinen. Visma Fivaldi taloushallinto-ohjelmalla tilitoimisto voi hoitaa niin yritysten, järjestöjen kuin taloyhtiöidenkin kirjanpitoa.

Kangasniemeläinen Tietomylly Oy on yhdeksän työntekijän tilitoimisto, jonka asiakkaita on vaikea laittaa yhteen muottiin. Muutaman sadan asiakasyrityksen joukossa on niin yksinyrittäjiä kuin isompiakin yrityksiä ympäri Suomea. Lisäksi Tietomylly palvelee kymmeniä yhdistyksiä ja taloyhtiöitä sekä toistasataa maa- ja metsätalousyritystä.

– Meidän ykkösjuttu on, että ollaan lähellä asiakasta. Meillä on aina kasvot meidät toiminnallemme: asiakkaat tietävät, kuka hänen asioitaan hoitaa, ja tämän ihmisen tavoittaa aina suoraan, kertoo yrityksen omistaja ja toimitusjohtaja Elmeri Linnera.

Tietomylly on sähköistänyt asiakkaidensa taloushallintoa aktiivisesti viime vuosina. Tärkeimpiä syitä sähköisiin järjestelmiin siirtymiseen ovat ajankäytön tehostaminen ja kaikkien tärkeiden tietojen löytyminen yhdestä paikasta.

– Olemme saaneet hyvin asiakkaat innostumaan sähköisestä taloushallinnosta. Sen jälkeen kun yrittäjät ovat ottaneet ensimmäisiä sähköisiä ostolaskuja vastaan, eivät he enää halua mennä takaisin vanhaan, Linnera kertoo.

Fivaldi mahdollistaa kirjanpidon erilaisille asiakkaille

Tietomyllyn yritys-, järjestö- ja taloyhtiöasiakkaista noin 90 prosenttia hoidetaan Fivaldilla. Yli kolmannes yritysasiakkaista käyttää Fivaldia yhdessä kirjanpitäjän kanssa.

– Käytämme softaa todella monipuolisesti. Meillä on melko lailla kaikki Fivaldin ominaisuudet jollakin asiakkaalla käytössä, Linnera kertoo.

Tärkein syy Fivaldin käyttämiselle on se, että ohjelmassa voi tehdä kirjanpitoa monenlaisille asiakkaille.

– Meillä on tosi paljon erilaisia asiakkaita ja eri yhtiömuotoja. Lisäksi pystymme tekemään samalla ohjelmalla myös yhdistykset ja taloyhtiöt. Fivaldi itsessään ei ota kantaa millainen yrityksen pitäisi olla, mikä on meille arvokasta.

Perusominaisuudet haltuun nopeasti

Linneran mukaan Fivaldi on hyvä järjestelmä asiakkaiden taloushallinnon sähköistämiseen, koska kynnys lähteä kokeilemaan sähköistämistä on matala. Jotta tilitoimiston asiakas oppii käyttämään ohjelmaa ja saa siitä parhaan mahdollisen hyödyn irti, Tietomyllyn kirjanpitäjät auttavat asiakasta tekemään ohjelman näkymistä omanlaisensa.

– Käymme aina Fivaldin läpi asiakkaan kanssa asiakkaan ympäristössä. Jos vain on mahdollista, menemme käymään asiakkaalla tai asiakas ottaa läppärin mukaan ja tulee tähän meille näyttämään, miten hän ajatteli ohjelmaa käytettävän. 

Linnera kertoo, että asiakkaat oppivat jo yhdellä tai kahdella kerralla käyttämään kaikkia Fivaldin perusominaisuuksia.

– Eniten positiivista palautetta saadaan ostolaskujen käsittelystä ja siitä, kuinka simppeliä se on. Myös uuteen myynninhallintaominaisuuteen ollaan tyytyväisiä.

Sähköistäminen muuttaa tilitoimiston palvelutarjontaa

Tietomyllyssä ollaan jo konkareita Fivaldin käytössä. Linnera itse tuli taloon kesätyöntekijänä vuonna 2011, ja hänen ensimmäinen työtehtävänsä oli siirtää asiakkaita silloisesta järjestelmästä Tikonista Fivaldiin.

Sekä Fivaldi että sähköinen taloushallinto ovat muuttuneet mittavasti vuosikymmenen aikana. Linnera kertoo, että hänen uransa alussa sähköinen taloushallinto tarkoitti käytännössä siirtymistä fyysisistä tiliotteista konekielisiin. Etenkin laskuliikenteen sähköistyminen on muuttanut tilitoimiston ja asiakkaiden arkea merkittävästi.

Taloushallinnon ohjelmaan on entistä tärkeämpää tuoda tietoa myös muista järjestelmistä. Linneran mukaan onkin hyvä, että Fivaldin kehittämisessä on viime vuosina panostettu integraatioiden parantamiseen.

Tilitoimiston näkökulmasta sähköistäminen tarkoittaa mahdollisuutta keskittyä rutiinitöiden sijasta asiakkaan liiketoiminnan kehittämiseen. Tietomyllyn kirjanpitäjien työ onkin yhä enemmän asiakkaiden neuvomista yrityksen kasvuun liittyvissä kysymyksissä.

– Palvelutarjontamme on laajentunut paljon sähköistämisen myötä. Toiminta tulee menemään yhä enemmän siihen, että olemme osa yrityksen taloushallintoa ja laskentaa ja mietimme yhdessä sitä, miten asiakas voisi menestyä paremmin.

 

Haluatko kokeilla Visma Fivaldia? Aloita maksuton 14 päivän koekäyttö nyt!

 

logo_tietomylly.png

 

Asiakas: Tietomylly Oy

Visma-ratkaisu: Visma Fivaldi

Haaste:

  • Tilitoimiston asiakkaiden taloushallinnon sähköistäminen, kun asiakaskunnassa on sekä yrityksiä, järjestöjä että taloyhtiöitä.

Ratkaisu:

  • Visma Fivaldin avulla tilitoimiston asiakkaita voidaan sähköistää matalalla kynnyksellä
  • Ohjelmisto sopii erikokoisille ja erilaisille asiakkaille

Hyödyt:

  • Aikaa säästyy ja tärkeät tiedot ovat saatavilla yhdessä paikassa
  • Sekä tilitoimiston että asiakkaan aikaa vapautuu toiminnan kehittämiseen rutiinitehtävien sijaan
  • Tilitoimisto voi tarjota asiakkailleen uudenlaisia palveluja ja olla yrityksen taloushallinnon ja laskennan tukena

 

Lue lisää Fivaldista