Miksi tukkukauppojen on siirryttävä myynnin hallinnasta asiakkaiden hallintaan?

Miksi tukkukauppojen on siirryttävä myynnin hallinnasta asiakkaiden hallintaan?Tukkuyritysten kilpailukyvyn kivijalka on jo pitkään ollut tiukka kannattavuuden hallinta. Yleensä sitä pyritään edistämään sisäisten myynti-, osto- ja varastoprosessien virtaviivaistamisella.
Koko ajan koventuvan kilpailutilanteen myötä on kuitenkin asiakkaiden palveleminen, kestävän asiakassuhteen luominen ja asiakastiedon hallinta tullut yhä tärkeämmäksi. Nyt katse kohdistetaankin ydinprosessien lisäksi myös asiakaspalveluun.

Tyytyväiset tuottavat enemmän

Nykymarkkinassa erottuminen on elinehto. Se pakottaa tukkukaupat kohdentamaan toimintansa entistä tarkemmin hyvän volyymin tai katteen perässä. Erottua voi monella tavalla, mm. valittujen asiakassegmenttien palvelun syventämisellä. Asiakkaille tarjottavien kohdennettujen ratkaisujen ja palveluiden merkitys varsinkin teknisen kaupanalan toiminnassa on nyt jatkuvassa kasvussa.

Nykyasiakkaista huolehtiminen kannattaa, sillä tyytyväiset asiakkaat ovat yrityksille tunnetusti tuottavia ja lisämyynti heille yleensä kustannustehokkaampaa. Yritykset, jotka ovat pystyneet tehostamaan esimerkiksi ennakoivaa huolto- ja varaosamyyntiä, ovat pystyneet parantamaan asiakastyytyväisyyttään ja kasvattamaan lisämyyntiään ilman lisäresursseja. Tyytyväiset asiakkaat ovat myös tehokkain markkinointikanava.

Asiakastieto hyötykäyttöön kaikille

Asiakastiedon kokonaisvaltaisen hallinnan kautta asiakkaiden palveleminen hyvin läpi koko myyntiprosessin ja asiakkuuden kaaren on koko organisaatiolle helppoa. Hyödyllistä asiakastietoa kerääntyy monesta eri lähteestä ja siksi valitettavan usein sitä ei saada yhteiseen käyttöön. Tiedon kulku ja jämähtäminen yhden henkilön taakse ovat yleisiä haasteita.
Kun kaikki tärkeä tieto ja dokumentit tallennetaan yhteiseen järjestelmään kaikkien nähtäville asiakkaat saavat parempaa palvelua ja myös henkilökunnan tyytyväisyys kasvaa. Nopeasti saatavilla oleva, reaaliaikainen tieto mm. tilaushistoriasta tai kiinnostavien tuotteiden varastosaldoista ja toimitusvaiheista säästää omia resursseja. Se myös vakuuttaa asiakkaat ammattimaisemmalla palvelukokemuksella.

Myynnin jälkeen on vielä paljon mahdollisuuksia myydä

Varsinkin teknisten tuotteiden kaupassa myynnin jälkeisiin ns. After Sales -palveluihin on laajat mahdollisuudet. Kun asiakastiedon hallinta on yrityksessä kunnossa eli tilaus- ja tuotehistoria tiedossa, on huolto- ja varaosapalveluita helppo tarjota. Kustannustehokasta lisämyyntiä tuovana keinona After Sales -palvelut ovat kannattavaa toimintaa yritykselle ja edistävät myös asiakastyytyväisyyttä.
Palvelutoiminta voi monimuotoisuudessaan olla hankalasti hallittavaa ja sen kustannustehokkuus jää helposti heikoksi. Kannattavuuden parantaminen lähtee tehokkaista rutiineista ja seurannasta. Toiminnanohjausjärjestelmien sähköiset työkalut kuten työmääräimet ja tehtäväkuittaukset helpottavat työn hallintaa.
Kun työt hallitaan yhden yhteisen järjestelmä kautta, koko organisaatiolla säilyy näkymä toimintaan. Rutiinien äärimmäinen tehokkuus mahdollistetaan työkalujen etäkäytöllä. Silloin työtunteja, töitä, materiaaleja ja kuluja pystytään kirjaamaan järjestelmään suoraan työn tekemisen paikalta. Samalla laskutus nopeutuu ja helpottuu.

Järjestelmät apuna kannattavuuden hallinnassa

Toiminnanohjausjärjestelmän automaatiota ja sähköisiä toimintoja hyödyntämällä yrityksen ydintoiminnot saadaan viritettyä tehokkaiksi. Lue tukkukaupan järjestelmäasiantuntijan neuvot liiketoiminnan tehostamiseen lataamalla Visman opas:

Lataa ilmainen opas