Sportia Hangö
Ekonomitjänster

Sportia Hangö är steget före med Visma!

I Finland finns det över 50 Sportia-butiker och köpman Jyrki Kortelainen driver en av dem tillsammans med sin sambo och två anställda. Via Sydspetsens Nyföretagarcentral hittade Kortelainen en samarbetspartner som lämpar sig mycket väl för att ta hand om Hangö Sportias ekonomiförvaltning, d.v.s. Visma Raseborg.

Automatisk kassabokföring

Sportia Hanko ja kauppias Jyrki Kortelainen

Sportia i Hangö använder sig av kassasystemet Winpos som tar hand om både kassahändelser och lageruppföljning. Kassasystemet skapar dagligen en överföringsfil som läses in 

i bokföringsbyrås Visma Business (VB) system. Med hjälp av VB kan köpmannen följa med företagets omsättning och försäljning produktgruppsvis på täckningsbidragsnivå och följa med t.ex. hur resultatet utvecklas i förhållande till budgeten.

Realtid är pengar

För många köpmän går alltför mycket tid åt till att sköta ekonomiförvaltningen trots att de borde befinna sig i affären och ta hand om kundbetjäningen. Tack vare Vismas funktioner blir det mera tid över för det egentliga försäljningsarbetet.

Alla godkända inköpsfakturor skickas automatiskt till leverantören och fakturorna matas in direkt i inköpsreskontran som automatiskt uppdaterar bokföringen. Köpmannen märker ut vilka fakturor som ska betalas och leverantören skapar en betalningsfil och skickar betalningen direkt till banken. Då bokföringen är i realtid får köpmannen snabbt tillgång till informationen i månadsskiftet och kan genast analysera och göra slutsatser med hjälp av korrekt information.

Elektronisk ekonomiförvaltning och skräddarsydda samarbete

Vismas kunder kan själv se på och analysera alla bokföringssiffror. Då kunden t.ex. vill kontrollerasina marknadsföringskostnader, kan denne öppna en elektronisk bilaga med fakturan i fråga. Oftast är pappersfakturor helt onödiga eftersom allt kan läsas av direkt från skärmen eller skrivas ut som pdf-dokument. Alla dag- och huvudböcker skrivs ut i elektronisk form. Med denna verksamhet minskarVisma i Raseborg det ekologiska fotavtrycket för många företag och sparar både tid och pengar och framför allt – på miljön!


"Förhållandet mellan kund och leverantör är mycket viktig för oss i Visma och därför har varje kund en egen kontaktperson som är insatt i företagets affärsverksamhet. Man kan säga att Visma i Raseborg lever i symbios med kunden, i detta fall Sportia i Hangö – när den ena har det bra har den andra det också." Dennis Barman Visma Services Oy, Raseborg