Keski-Suomen Taloushallinto
Visma Nova ja Visma Document Center

Keski-Suomen Taloushallinto sähköistyi Visman avulla

- Meidän tavoitteemme on tarjota omille asiakkaillemme ”täysi palvelupaketti”, jonka tuottamiseksi vaaditaan tietenkin hyvän ammattitaidon lisäksi alalle soveltuva ohjelmisto,  toteaa Keski-Suomen Taloushallinto Oy:n toimitusjohtaja Heidi Puikkonen.

Keski-Suomen Taloushallinto on perustettu vuonna 1996, mutta Puikkonen itse on aloittanut liiketoimintansa jo seitsemän vuotta aiemmin. Visma Novaa on käytetty jo 90-luvulta alkaen. Tällä hetkellä yritys palvelee noin 130 asiakasta ja työntekijöitä on kuusi. Tilitoimisto tekee yhteistyötä paikallisen oppilaitoksen kanssa, jonka vuoksi työntekijämäärää lisää toisinaan harjoittelijan läsnäolo. On tärkeää tarjota opiskelijoille monipuolinen käytännön harjoittelupaikka - sitähän ei tiedä, vaikka joku heistä olisi juuri Keski-Suomen Taloushallinto Oy:n palkkalistoilla tulevaisuudessa.

Luotettavuus, joustavuus sekä yksilöllisyys ratkaisevat

 -Meillä on hyvä asema tällä alueella. Pienen organisaatiomme ansioista meidän on mahdollista palvella asiakkaitamme joustavasti sekä yksilöllisesti. Tämä toimintamalli synnyttää luottamuksen, joka on äärimmäisen tärkeä asiakkaan ja tilitoimiston välillä. Luvut sinänsä ovat raadollisia, mutta me pidämme henkilökohtaista kontaktia ja palvelun tasoa niin tärkeänä, että nostamme sen monen muun asian edelle, toteaa Puikkonen.

Visma Nova -ohjelmisto vaikuttaa toimitusjohtajan mukaan olennaisena osana siihen, miten tehokkaasti ja luotettavasti voidaan omia asiakkaita palvella.  - Ohjelmistolla hoidetaan asiakkaiden perus taloushallinto, kuten kirjanpito, palkanlaskenta, myyntilaskutus sekä ostoreskontra. Ohjelmiston vaihtoa ei ole kertaakaan vuosien aikana harkittu, sillä ohjelmisto on kehittynyt jatkuvasti, eikä missään kohtaa ole jäänyt aikansa jälkeen. Visma Nova on koettu työntekijöiden toimesta helppokäyttöiseksi ja käyttäjäystävälliseksi ohjelmistoksi. Myös Visman henkilökunnan osaaminen on kasvanut, kiittelee Heidi Puikkonen.


Sähköistymisellä tehokkuutta ja työajan säästöä

Keväällä 2012 Keski-Suomen Taloushallinto järjesti asiakkailleen tilaisuuden, jonka keskeiseksi aiheeksi nousi sähköistyminen. Asiakkaiden keskuudesta nousikin esiin kysymys, miten ostolaskujen kierrätys voitaisiin saada helpommaksi.  Toimitusjohtaja otti tilaisuuden jälkeen heti työn alle asian selvittelyn ja ryhtyi kilpailuttamaan eri vaihtoehtoja.

Kilpailutuksen myötä Keski-Suomen Taloushallinto tutustui paikalliseen Visma Nova -partneriin Keski-Suomen JK-Centeriin, jonka kanssa yrityksellä ei aikaisemmin ole ollut yhteistyötä. JK-Center hoiti Document Centerin esittelyn sekä opasti Keski-Suomen Taloushallinnon väkeä sen käytössä.
- Perehdyttyämme Visman Document Centeriin sekä muutamiin muihin kilpaileviin ratkaisuihin, valitsimme ohjelmistoksi Visman Document Centerin. Varmasti nykyasiakkuudella oli jonkinlainen vaikutus asiaan, mutta enemmänkin valintamme perustuu hinta -laatu -suhteeseen, perustelee Puikkonen valintaa ja jatkaa -Toki merkitystä oli hyvällä ja ammattitaitoisella myyntityöllä sekä opastuksella, jota saimme Keski-Suomen JK-Centerin Juha Arolta. Juha on auttanut meitä paljon erilaisissa kysymyksissä ja välittänyt kehitysehdotuksiamme edelleen Vismalle. Toki työntekijämme käyttävät myös Visman asiakaspalvelua pääsääntöisesti HelpDeskin kautta ja akuuteissa asioissa otetaan puhelin käteen, luettelee Puikkonen.

Keski-Suomen Taloushallinto liputtaa verkostoitumisen puolesta

Keski-Suomen Taloushallinto Oy:n toimitusjohtaja on havainnut jo aikaisemman Visman kumppanin kanssa sen, että verkostoitumisella voi saada äärimmäisen paljon molemminpuolista hyötyä. Yhteistyössä voidaan puolin ja toisin tuoda asiakkaita, jakaa hyödyllistä tietoa ja saada tarvittaessa apua ilman, että joka käänteessä pitäisi olla raha kourassa.

-Verkostoitua pitäisi paljon enemmän! Parhaillaan käsillä oleva sähköinen murrosaika tuo väistämättä mieleen ajatuksen, että olisi itse asiassa hyvinkin fiksua, jos tilitoimistotkin verkostoituisivat. Verkostoituminen ja yhteistyö voisi tuottaa hankalien palvelukokonaisuuksien tuotteistamisen ja tuoda helppoutta myyntiin ja hinnoitteluun – enkä tällä nyt tarkoita ollenkaan minkäänlaista kartelliajattelua, tarkentaa Heidi Puikkonen.

-Verkostoitumisen lisäksi kannustan muitakin yrityksiä tehostamaan työskentelyä sähköistymisen avulla. Tämä on asia, josta hyötyy sekä yritys että sen asiakas, summaa Puikkonen lopuksi.