Choose language

Toiminnanohjaus­-
järjestelmän käyttöönotto

Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottovaihe vaatii työtä, joka maksaa itsensä takaisin järjestelmän sujuvana käyttönä. Ohjelmistotoimittajan ja yrityksen yhteistyö tarjoaa avaimet onnistuneeseen käyttöönottoon. Voit myös helpottaa arkeasi ja siirtää Visma Nova -ohjelmiston sovelluspalveluumme.

Voit myös tilata konsultointia ja koulutusta!

nova

Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto askel askeleelta

Jokainen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto on yksilöllinen ja monivaiheinen projekti. Visma Novan käyttöönotto suunnitellaan tarkasti ja toteutetaan asiakaskohtaisesti kokeneiden asiantuntijoidemme opastuksella. Käyttöönottoprojektin kestoon vaikuttavat käyttöön otettavat moduulit, yrityksesi prosessit sekä tiedot, jotka halutaan siirtää olemassa olevista järjestelmistä uuteen toiminnanohjausjärjestelmään.

1. Aloituspalaveri

  • Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton tavoitteet
  • Projektin laajuus, rajaukset sekä integraatiot
  • Projektiorganisaatio, roolit ja vastuut
  • Aikataulu, tapaamiset, dokumentointi

2. Projektisuunnitelma

  • Tarkka kuvaus projektin sisällöistä
  • Tarkistuspisteiden määrittely ja aikataulutus
  • Tavoitteiden tarkka kuvaus ja mittarit

3. Toteutus

  • Konsulttimme käy läpi yrityksesi prosessit sovittujen vastuuhenkilöiden kanssa ja sovittaa ne ohjelmistoon. Kokonaisuus dokumentoidaan
  • Järjestelmään määritetään ja dokumentoidaan sovitut parametrit
  • Prosessit ja niiden ajaminen järjestelmän avulla käydään läpi sovittujen vastuuhenkilöiden kanssa
  • Testaus ja integraatiot

4. Koulutus

  • Koulutetaan pääkäyttäjä ja/tai loppukäyttäjät, sovitun mukaisesti
  • Koulutukset pidetään sovelluskohtaisesti aikataulun mukaan tai eri moduulien vaiheistuksen mukaan

5. Käyttööonotto

  • Järjestelmä otetaan käyttöön projektisuunnitelmassa määritettynä ajankohtana
  • Konsulttimme on käyttöönotossa kiinteästi mukana, jotta mahdolliset ongelmatilanteet löydetään ja selvitetään nopeasti

6. Muutokset ja projektin päätös

  • Tarvittavat muutokset tehdään ja dokumentoidaan
  • Noin 3 kk kuluttua käyttöönotosta pidetään loppupalaveri, jossa käydään läpi tavoitteet ja niiden toteutuminen ja mahdolliset keskeneräiset asiat
  • Sovellustuki esittäytyy, jotta yrityksellesi on jatkossa selkeää, keneen ja miten ongelmatilanteissa voi ottaa yhteyttä

Huomioi nämä käyttöönottoprojektin suunnittelussa

Meille on tärkeää, että käyttöönotto sujuu joustavasti ja sujuvasti. Se edellyttää avointa yhteistyötä ja sitä, että työnjako on selkeästi sovittu asiantuntijoidemme ja yrityksen vastuuhenkilöiden välillä. 

Kokemuksemme mukaan käyttöönoton suunnittelussa ja aikataulutuksessa kannattaa varata aikaa ainakin seuraaviin asioihin: 

  • Rekisterien ja muiden muista järjestelmistä siirrettävien tietojen siirtoon vaadittava aika
  • Järjestelmän käytön harjoittelu arjessa – jos mahdollista, kannattaa Novaa ja olemassa olevia järjestelmiä käyttää jonkin aikaa rinnakkain
  • Viestintä – mitä useamman työntekijän arkeen järjestelmä tulee vaikuttamaan, sitä tärkeämpää on, että kaikki tietävät, mitä hyötyä siitä isossa kuvassa on

Asiantuntijamme hoitavat käyttöönottoprojektia alusta loppuun laaditun projektisuunnitelman mukaan. Kun mahdolliset ongelmatilanteet ja visaisetkin kysymykset nostetaan esiin nopeasti, pystytään ne myös ratkaisemaan tehokkaasti – yhteistyö ja avoimuus on voimaa.

Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton aikataulu

Tyypillinen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojekti on kestoltaan noin 2-6 kuukautta. Kesto riippuu aina yrityksen prosesseista ja tavoitteista, ja se määritellään tarkemmin aloituspalaverin yhteydessä. 

Käyttöönoton päätteeksi pyydämme arviota käyttöönoton onnistumisesta ja projektin sujuvuudesta. Tyytyväisyyskyselyssä saamme tyypillisesti erinomaiset arvosanat – asiakkaiden antama palaute auttaa meitä kehittämään käyttöönottoprosessia entistäkin paremmaksi. 

Kun käyttöönotto on valmis ja toiminnanohjausjärjestelmä sovitusti käytössä, ottaa sovellustukemme kopin siitä, että kokonaisuus ja arki pyörivät sovitusti. Haluamme varmistaa, että saat tarvittavat taidot Visma Novan käyttöön – apua ja neuvoja on siis aina saatavilla.

Koulutus ja konsultointi

Yksityiskohtaista tukea ohjelmiston tehokäyttöön

Ohjelmiston koko potentiaalin hyödyntäminen ja tehokas käyttö edellyttää yrityksesi prosessien sekä ohjelmiston käytön yhteensovittamista ja käyttäjien asiantuntemusta ohjelmistosta. Meille on tärkeää, että yrityksesi saa kaiken hyödyn irti järjestelmästä. Siksi tarjoamme monipuolisesti konsultointia erilaisiin osaamisen kehittämisen tarpeisiin!

Konsultointi on yrityskohtaista räätälöityä tukea ja koulutusta ohjelmiston käyttöön. Lisäkoulutus tai konsultointi on tarpeellista esimerkiksi silloin, kun ohjelmistoa alkaa käyttämään uusi työntekijä, yrityksen toimintoja halutaan tehostaa tai ohjelmiston käyttöä laajennetaan. Myös yrityksen kasvaessa kannattaa tehdä tilannekatsaus, jotta ohjelmiston tarjoamat mahdollisuudet tulee hyödynnettyä.

Konsultointi voidaan järjestää haluamallasi tavalla: etäyhteyksin, toimitiloissanne tai Visman toimistolla!

Kokemuksia konsultoinnista

  1. Kiitokset todella asiantuntevasta ja käytännön läheisestä ohjauksesta. Moni asia sai selityksen ja moni ongelmakohta ratkesi. Oikein hyvä mieli jäi tästä koulutushetkestä.

    Konsultoinnin asiakas

  2. Sain paljon hyviä vinkkejä ohjelman monipuolisemmasta käytöstä kysymieni asioiden lisäksi.

    Konsultoinnin asiakas

  3. Pyydä tarjous koulutuksesta tai konsultoinnista ja tutustu palveluhinnastoomme alla olevan linkin kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä tarpeidesi läpikäyntiä ja toteutusajankohdan sopimista varten.

Sovelluspalvelu

Sovelluspalvelu helpottaa Visma Nova -toiminnanohjaus­järjestelmän käyttäjiä

Ennen oli tavallista, että toiminnanohjausjärjestelmä asennettiin yrityksen omille tai ulkoistetuille laitteille. Tällöin laitteiden hankinta, ylläpito ja päivityksistä huolehtiminen jäivät yrityksen omalle vastuulle.

Visma Novan käyttäjänä voit siirtää ohjelmistosi Visman tarjoamaan Sovelluspalveluun. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asennamme ohjelmistosi Visman palvelimille ja otamme vastuun laitteiden hankinnasta ja ylläpidosta sekä ohjelmiston ja tietoturvan valvonnasta, ylläpidosta ja toiminnasta.

Mitä sovelluspalveluun siirtyminen tarkoittaa ja miksi se kannattaa?

Kun tulet sovelluspalvelumme asiakkaaksi, siirrämme ohjelmistosi Visman ylläpitämään pilvipalveluun. Sovelluspalvelu helpottaa arkeasi, sillä voit keskittyä ottamaan ohjelmistosta kaiken hyödyn irti – ajasta ja paikasta riippumatta, niin kotitoimistolta kuin työkeikaltakin.

Samalla vähennät omien tai muiden palveluntarjoajien palvelinten käyttöön ja tietoturvaan liittyviä riskejä.

Näin otat sovelluspalvelun käyttöösi

Sovelluspalvelun käyttöönotto on helppoa ja asiantuntijamme käyvät kanssasi läpi kaikki siirtoon liittyvät yksityiskohdat ennen varsinaisen siirtotyön aloittamista. Lue alta, miten siirto etenee ja mitä vaiheita prosessiin sisältyy. 

1. Ympäristön perustaminen
Perustamme yrityksellesi ympäristön ja käyttäjät sekä määrittelemme heille tarvittavat oikeudet ohjelmiston käyttöön.

2. Tietojen tuominen
Tuomme yrityksesi tiedot sovelluspalveluun.

3. Asetusten määrittäminen
Luomme yrityksellesi ohjelmistoasetukset sovelluspalveluun sekä autamme niiden tarkastamisessa.

4. Käyttöönottaminen
Kaikki on nyt valmista ja voit jatkaa töitäsi tutulla ohjelmistolla siitä, mihin ne ennen sovelluspalveluun siirtymistä jäivät. Käyttöönoton yhteydessä varmistamme myös mahdollisesti käytössäsi olevien muiden ohjelmistojen integraatioiden toimivuuden sovelluspalvelussa.

Huom: Kun siirrät yrityksesi nykyisen ohjelmistoympäristön sovelluspalveluumme, nykyinen ylläpitohinta muuttuu vuokraksi. Vuokran hintaan vaikuttaa käyttäjien määrä, nykyisen ympäristön ylläpito, tietokantojen siirtotyö ja kokoonpanomuutokset siirron yhteydessä.

Haluatko kuulla lisää Visma Novasta? Ota yhteyttä!

Asiantuntijamme ovat apunasi! Voit pyytää tarjousta Visma Nova -toiminnanohjausjärjestelmästä tai kysyä järjestelmästä tai palveluistamme. Asiantuntijamme saat kiinni puhelimitse, sähköpostitse tai täyttämällä oheisen lomakkeen, jolloin otamme sinuun yhteyttä pikimmiten.

Ma-pe klo 9-11 ja 12-16:

+358 9 4256 2230
myynti.vam@visma.com

Nopean palvelun varmistamiseksi, olethan yhteydessä sovellustukeen, mikäli asiasi liittyy ohjelmiston käyttöön.