Oplatek Oy on Leppävirralla toimiva fotoniikan alan ratkaisutoimittaja. Yritys keskittyy erikoisvalokuitujen ja kapillaarien, muovattujen lasikomponenttien, ohutkalvopinnoitteiden, hienomekaniikan sekä optisten kokoonpanojen valmistukseen teollisuuden ja lääketieteen käyttöön.

Visma Nova on ollut Oplatekin toiminnanohjausjärjestelmä jo 2000-luvun alusta saakka. Novaa käytetään yrityksessä laajasti markkinoinnista aina tuotannonohjaukseen sekä osto- ja myyntilaskutuksesta kirjanpitoon ja raportointiin saakka. Myös järjestelmän käyttäjiä on Oplatekilla paljon – lähes kaikki toimihenkilöt näet hyödyntävät työssään Novaa.

Vuonna 2021 Oplatekilla havahduttiin siihen, että oma palvelin, jolla toiminnanohjausjärjestelmää pyöritettiin, oli tulossa käyttöikänsä päähän. Niinpä yritys alkoi harkita siirtymistä Visman pilvipalveluna tarjoamaan sovelluspalveluun. Palvelimen ikääntymisen ohella päätöstä puolsi myös sovelluspalvelun mukanaan tuoma toimintavarmuus:

– Varmuuskopiointi sekä automaattiset järjestelmäpäivitykset olivat isoimmat tekijät, hankintapäällikkö Jorma Korhonen Oplatekilta toteaa.

Sovelluspalvelun käyttöönottoprojekti osoittautui odotettua laajemmaksi, ja haasteiltakaan ei aivan vältytty: Varastonimikkeisiin liitettävät kuvat eivät meinanneet aluksi siirtyä vanhoilta palvelimilta pilveen. Visman tuotekehityksen porukka sai kuitenkin onneksi selätettyä ongelman, joten asiaa ei tarvinnut ratkoa käsityönä.

Loppujen lopuksi Oplatek on ollut muutokseen tyytyväinen.

Nyt Novaa pystyy käyttämään missä tahansa, ja sovellustuki pääsee ongelmatilanteissa auttamaan nopeammin, kun käytössä oleva järjestelmäversio on heti tiedossa. Ohjelmiston päivittäminen on myös helpottunut, kun siitä ei tarvitse enää huolehtia itse, vaikka joskus uusimmissa versioissa voi aluksi ilmaantua ohjelmistovirheitä.

– Aikaisemmin IT teki ohjelmistopäivitykset ja niiden aikana kukaan ei voinut olla kirjautuneena Novaan. Vaikka homma olikin usein nopea, toisinaan työhön meni tunteja. Nyt päivitykset tulevat automaattisesti ja nopeasti, Korhonen summaa.

Tutustu muihin asiakaskokemuksiin

Oplatek-1500x710.jpg

Asiakas

Visma-ratkaisu

Tausta

  • Oplatek on Visma Novan pitkäaikainen asiakas ja pilvipalveluun järjestelmä siirrettiin vuonna 2021.

Tärkeimmät hyödyt

  • Sovelluspalvelu toi automaattisen järjestelmän päivityksen sekä varmuuskopioinnit.

Tutustu Sovelluspalveluun