Usein kysytyt kysymykset

M2 usein kysytyt kysymykset

Tervetuloa M2-tietopankkiin

Tälle sivulle olemme keränneet asiantuntijoidemme koostaman infopaketin. Täältä löydät vastauksia sekä M2:n että M2 mobiilisovelluksen käyttöön liittyen. Jos jokin jäi vielä askarruttamaan, niin olethan yhteydessä oman organisaatiosi M2-pääkäyttäjään.

M2:n käyttö ja kirjautuminen

Miten teen matkalaskun M2:ssa?
Katso videolta, kuinka teet matkalaskun minuutissa:
 
 
Mistä pääsen työnantajani M2-järjestelmään?
Yrityksenne on määritellyt M2-järjestelmänne käytön, joten saat kirjautumislinkin ja ohjeet tunnusten luomiseen/palauttamiseen pääkäyttäjältä.
 
Mistä löydän M2 matkalaskuohjelman ulkomaan matkalaskujen laskentaperusteet?
Päivärahojen laskenta perustuu valittuun matkustusohjesääntöön. Itse laskentaperusteita ei voi tarkastella M2:n käyttöliittymässä.
 
En saa matkalaskua lähtemään määränpäähän, miksi?
Lähetä kuvakaappaus yrityksenne pääkäyttäjälle, jotta asiaa voidaan tutkia tarkemmin.
 
Mistä löydän QR-koodin?
Kirjaudu ensin normaalisti M2:n web-käyttöliittymään. Valitse oikeasta yläreunasta käyttäjän toiminnoista (omaa nimeä klikkaamalla) QR-kirjautuminen Visma M2 mobiilisovellukseen. Lue näytölle generoitu QR-koodi mobiilisovelluksella näytöllä näkyvien ohjeiden mukaisesti.
 
How can I use M2 in English?
You can change the language on the bottom right (if enabled by your company). Now you can also find instructions on the upper right corner.
 
Minulle tuli sähköposti osoitteesta no-reply.m2@visma.com Viestissä luki: Tämä on automaattisesti lähetetty viesti M2:sta. Laskusi on hyväksytty. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Sinulle lähetetään automaattiviesti kun laskusi on tarkastettu ja hyväksytty M2:ssa, eikä se vaadi sinulta mitään toimenpiteitä. Kaikkien laskujesi reaaliaikaisen tilanteen näet aina M2:sta.

Visma M2 mobiilisovellus

Mistä Visma M2 -sovelluksen voi ladata?
M2 Mobiilisovelluksen voi ladata App Store:sta tai Google Play -sovelluskaupasta. Sovellusta voi käyttää myös englanniksi tai ruotsiksi (kieli valikoituu automaattisesti laitteesi kielen perusteella).
 
Miten saan Visma M2 mobiilisovelluksen käyttööni?
Varmista, että mobiilisovellus on organisaatiossanne käytettävissä. Sen jälkeen voit ladata sen sovelluskaupasta. Sovellus on nimeltään Visma M2.
 
Maksaako Visma M2 mobiilisovelluksen käyttö?
Organisaatio tekee sopimuksen M2 mobiilin käytöstä oman M2-palveluntarjoajansa kanssa.
 
Millä tunnuksilla kirjaudun Visma M2 mobiilisovellukseen?
Kirjautuminen on helpointa QR-koodin avulla M2:n web-käyttöliittymästä käsin. QR-koodin saat generoitua käyttäjän toiminnoista, oikeasta yläreunasta omaa nimeäsi klikkaamalla. Voit kirjautua mobiilisovellukseen myös manuaalisesti, normaaleilla M2-käyttäjätunnuksillasi ellei organisaatiosi ole sitä estänyt.
 
Miten kirjaudun QR-koodilla Visma M2 mobiilisovellukseen kun M2 käyttöliittymässäni ei näy QR koodia?
Avaa käyttäjän toiminnot (valikko näytön oikeassa yläkulmassa, jossa näkyy nimesi) ja valitse QR-kirjautuminen Visma M2 mobiilisovellukseen.
 
Olen ladannut Visma M2 mobiilisovelluksen ja yritän kirjautua sisään. Saan kirjautumisen yhteydessä Error-ilmoituksen. Mistä johtuu ja miten pääsen kirjautumaan?
Visma M2 mobiilisovelluksen asetuksissa on oletuksena www.saasm2.com -palvelin. Jos käytätte M2:ta jostain muusta ympäristöstä, sinun tulee vaihtaa oikea palvelinosoite. Helpoiten kirjautuminen onnistuu QR-koodia käyttämällä.
 
Yrityksessämme on käytössä SSO-kirjautuminen, joten M2 kirjautumisessa ei käytetä erillistä salasanaa. Millä tunnuksilla kirjaudun Visma M2 mobiilisovellukseen?
Helpoiten kirjautuminen onnistuu QR-koodia käyttämällä. Jos SSO:n ohittaminen on estetty, voit myös tallentaa itsellesi vain M2 mobiilisovellukseen kirjautumisessa käytettävän salasanan. Klikkaa web-käyttöliittymän oikeasta yläreunasta omaa nimeäsi, ja valitse ensin Käyttäjän asetukset, sitten Mobiilisovelluksen salasana
 
Visma M2 mobiilisovellus ilmoittaa että kirjautumistunnukseni ovat väärät. Olen tarkistanut tunnuksen moneen kertaan.
Syöttämäsi käyttäjätunnus, salasana tai yritystunnus, tai M2-palvelimen osoite (mobiilisovelluksen asetuksissa) on väärin. Suosittelemme käyttämään mobiilisovellukseen kirjautumisessa QR-koodia, koska sen avulla vältetään näppäilyvirheet.
 
Siirtyminen M2:Blueen antaa ilmoituksen “Yrityksesi ei ole sallinut M2 Bluen käyttöä mobiililla”. Miten saan M2 Bluen käyttööni M2 mobiilisovelluksesta?
Ota yhteyttä organisaatiosi pääkäyttäjään. Hän voi sallia M2 Blue siirtymän käyttäjäryhmittäin mikäli se organisaatiossanne on sallittua.
 
Yritin avata M2 Bluen mobiilisovelluksessa, mutta sovellus vaati syöttämään PIN-koodin. Mistä saan tämän koodin?
Saat asetettua itsellesi haluamasi PIN-koodin M2:n web-käyttöliittymässä. Klikkaa oikeasta yläreunasta omaa nimeäsi, ja valitse ensin Käyttäjän asetukset, sitten Mobiilisovelluksen PIN-koodi.
 
Mikä on mobiilisovelluksen Liitteet-näkymässä oleva Smart Scan -skannaus?
Smart Scan on toiminnallisuus kulun tietojen esitäyttämiseen mobiilisovelluksen kautta lähetetyltä kuitilta poimittujen tietojen pohjalta. Smart Scaniä voidaan hyödyntää, kun käyttäjä haluaa lisätä myös kuitin tietojen mukaisen uuden kulun M2:n laskulle. Esitäytetyn kulun luominen tapahtuu M2:n laskulla Kohdistamattomat tapahtumat -toiminnossa. Tietojen poimiminen ja esitäyttö nopeuttaa itse maksettujen kulujen lisäämistä laskulle. Tarkempia ohjeita on Visma M2 mobiilisovelluksen käyttöohjeessa. Löydät sen M2:n web-käyttöliittymän ohjevalikosta.
 
Miksi vanha M2 Mobiili piirsi karttaa ajon aikana, mutta uusi sovellus ei?
Uudessa sovelluksessa kartta piirretään, kun ajo suljetaan. Tällöin käytetään vähemmän virtaa ja ajon rekisteröitymisen näkee tarvittaessa lokaatiopisteen siirtymisestä kartalla sekä ajetun matkan pituudesta.
 
Miksi ajettu matka näyttää nollaa vaikka olen ajanut jo 900 m?
Ajetussa matkassa näytetään vain täydet kilometrit, joista voi saada myös kilometrikorvauksen verottajan ohjeistuksen mukaisesti.
 
Miksi ajon seuranta on katkennut kesken kaiken?
Varsinkin uudemmat puhelinmallit pyrkivät rajoittamaan laitteen taustatoimintoja virtaa säästääkseen. Tarkista laitteesi asetukset Visma M2 mobiilisovelluksen käyttöohjeen avulla. Ohjeen löydät M2:n web-käyttöliittymän ohjevalikosta.
 
Ajettu reitti näyttää kulkevan ajoittain hiukan tien sivussa ja matkalla olleen tunnelin kohdalle piirtyi suora viiva vaikka tunneli tekee mutkan, onko mitään tehtävissä?
Voit ottaa Visma M2 -sovelluksen asetuksista käyttöön “Pakota tien seuraaminen” -asetuksen. Silloin ajamasi reitti korjataan Googlen Snap to Road API:n avulla kulkemaan tietä pitkin. Toimintoa käytettäessä puhelimesi rekisteröimät ajotiedot lähetetään anonyymisti Googlelle ja sitoudut Googlen käyttöehtoihin.
 
Tein U-käännöksen matkallani, miksi sovellus piirsi reitin, jossa olisin kiertänyt korttelin ympäri?
Googlen Snap to Road -korjaukset eivät osaa aivan kaikkia tilanteita. Voit kytkeä “Pakota tien seuraaminen” -asetuksen pois päältä ja katsoa raakadatana tallennetun reitin sovelluksesta ja lähettää sen M2:een.
 
Ajan työssäni metsäautoteillä ja reittejä kaupungissa, joissa ei mene virallista tietä. Miten saan sovelluksen reitin vastaamaan todellista ajoani?
Voit kytkeä “Pakota tien seuraaminen” -asetuksen pois päältä ja katsoa raakadatana tallennetun reitin sovelluksesta ja lähettää sen M2:een.

Mobiilisovelluksesta lähettämäni ajot kohdistuvat automaattisesti keskeneräiselle kilometriveloitukselle. Miten saan ajot kohdistettua matkalaskulleni?
Voit vapauttaa yksittäisen ajon kilometriveloitukselta ja kohdistaa sen sen jälkeen matkalaskulle. Voit myös käydä muuttamassa henkilökohtaista oletusarvoa (web-käyttöliittymän) käyttäjän asetuksista, haluatko ajot jatkossa avoimiksi ajoiksi vai edelleen automaattisesti kilometriveloitukselle kohdistettuna.

Minulla on M2 mobiilisovelluksessa kaksi lopetettua matkaa mutta ne eivät vielä näy kilometriveloituksellani. Miten saan ajot siirtymään kilometriveloitukselle?
Sinun tulee lähettää ne Visma M2 mobiilisovelluksesta M2:een.

Lähetin ajot M2 mobiilisovelluksesta M2:een, miksi en löydä ajoja M2:sta?
Mikäli sinulla on asetuksissa määriteltynä, että ajot kohdistetaan automaattisesti kilometriveloitukselle, on M2 jo kohdistanut ajot keskeneräiselle kilometriveloitukselle. Kohdistamattomat ajot näkyvät valittavissa vasta kun laadit tai muokkaat laskua.

Kadotin matkapuhelimeni, joten haluaisin varmistaa ettei kukaan voi kirjautua sillä M2:een. Miten kirjaudun ulos M2 mobiilisovelluksesta kun puhelimeni ei ole hallinnassani
Kirjaudu M2:n web-käyttöliittymään ja käyttäjän toiminnoissa (oikea yläkulma, klikkaa omaa nimeäsi) valitse Kirjaudu ulos Visma M2 mobiilisovelluksesta. Jos et pysty sitä itse tekemään, voit ottaa yhteyttä organisaatiosi pääkäyttäjään, joka voi kirjata sinut ulos mobiilisovelluksesta.

Ajan usein samaa reittiä toimistolta asiakkaalle. Jääkö reitti muistiin M2:een, jotta voin hyödyntää sitä myöhemminkin?
M2:ssa käyttäjällä on mahdollisuus tallentaa reittejä halutessaan. Web-käyttöliittymän oikeasta yläreunasta omaa nimeä klikkaamalla löytyy Reitit-toiminnallisuus, jossa on listaus tallennetuista reiteistä. Voit lisätä haluamiasi reittejä Uusi reitti -painikkeesta. Tallennettua reittiä voi koska tahansa muokata, tai sen voi poistaa. Reitit ovat henkilökohtaisia, ja niitä voi hyödyntää kilometriveloituksella, suunnitelmalla ja matkalaskulla. Reittejä voit tallentaa myös laskun kautta, uutta ajoa lisätessäsi; rastita tällöin ajolla valinta Tallenna reitiksi. Samalla logiikalla voit tallentaa reittilistaukseen myös alun perin mobiilisovelluksella nauhoitettuja ajoja.
 
Lähettääkö M2 Mobiili paikkatietoa johonkin ja voiko joku muu henkilö nähdä, missä liikun?
M2 Ei lähetä, eikä kukaan toinen henkilö voi nähdä, missä kulloinkin liikut. M2 Mobiili käyttää Ajossa-tilassa GPS:ää laskeakseen matkan pituuden. Samoin M2 Mobiili kerää matkaan kuluneen ajan. Matkatiedot tallentuvat puhelimen muistiin, josta käyttäjä erikseen lähettää ne M2-palvelimelle. Voit tarkistaa matkat M2:ssa, mutta näet karttakuvana ainoastaan alku-, pääte- ja pysähdyspisteet sekä ajetun matkan. Mitään muuta tietoa sinä tai kukaan muukaan ei pysty näkemään. Voit joko poistaa matkan tai lähettää sen edelleen hyväksyttäväksi. Vasta kun matkatieto on lähetetty hyväksyttäväksi, hyväksyjä pääsee näkemään matkatiedot aivan samoin kuin M2:ssa yleisestikin.
 
Voiko M2 Mobiilin ajot -toiminnon kanssa samaan aikaan puhua puhelimessa tai kirjoittaa viestiä?
Kyllä voi. M2 mobiilisovellus ei millään tavoin rajoita puhelimen muuta käyttöä. Voit käyttää myös puhelimen muita karttatoimintoja samanaikaisesti ajon seurannan kanssa.
 
Miksi M2 mobiilisovelluksen mittaama ajomatka poikkeaa auton matkamittarin lukemasta?
M2 mobiilisovellus laskee todelliset matkaan kuluneet kilometrit GPS:n avulla. Auton matkamittari voi automallista ja renkaista riippuen poiketa joitakin prosentteja todellisesta matkasta. Myös laitteen sijainti autossa sekä laitteen tekniset ominaisuudet voivat vaikuttaa M2 mobiilisovelluksen mittaustarkkuuteen. Erot ovat käytännössä yleensä pieniä.
 

Lue lisää M2 mobiilista >>

Tukipalvelu ja yhteystiedot

Mistä saan apua M2:n käyttöön?
 
Yrityksenne Pääkäyttäjä on ensisijainen kontaktinne. Saat esimieheltäsi tiedon, keneen voit olla yhteydessä.
 
Mikä on M2 pääkäyttäjien tukipalvelun sähköpostiosoite?
 
Käytä ensisijaisesti Palvelukanavaa (https://visma.force.com/customers/login) tai jos pääsy palvelukanavaan on estynyt, lähetä sähköpostia support.ep.fi@visma.com