
Tervetuloa laskutuksen tietopankkiin
Mikäli et löydä etsimääsi tietopankista, älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijoihimme.
Mikäli et löydä etsimääsi tietopankista, älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijoihimme.
Tältä sivulta löydät asiantuntijoidemme kokoamat vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin laskutuksen ulkoistamisesta. Mikäli et löydä täältä etsimääsi vastausta, älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijaamme.
Ulkopuolinen laskutuspalvelun tuottaja tuo ryhtiä laskutukseen ja vaikuttaa asiakkaan maksukäyttäytymiseen.
Laskutuspalvelun käyttöönotto:
Vapauttaa resursseja
Pienentää kustannuksia
Nopeuttaa rahankiertoa
Pienentää luottotappioita
Laskutuksen ja maksuvalvonnan tehokkuus ei ole nykyisin enää kiinni toimijan liikevaihdon suuruudesta tai laskuvolyymistä, sillä automatisoitu, helposti hallittava laskutusprosessi on kaiken kokoisten yritysten saatavilla. Mikä tahansa yritys voi ulkoistaa laskutuksensa, eikä esimerkiksi yrityksen toimiala tai fyysinen sijainti aseta rajoituksia ulkoistamiselle.
Laskutuksen ulkoistaminen kannattaa erityisesti yrityksissä, joilla on paljon laskutettavaa. Tällöin laskutusprosessin tehostuminen tuottaa merkittäviä taloudellisia säästöjä ja vapauttaa resursseja.
Käytännössä laskut eräpäivään mennessä maksavalle asiakkaalle laskutuksen ulkoistaminen ei näy muuten kuin laskun muuttuneessa ulkonäössä sekä asiakaspalvelun saatavuuden parantumisessa. Ulkoistetun laskutuspalvelun kautta lähtevissä laskussa on ilmoitus, että laskujen lähetys ja maksuvalvonta on siirretty laskutuspalvelun hoidettavaksi. Lisäksi tyypillisesti maksun saajana lukee laskuttavan yrityksen lisäksi myös laskutuspalvelun tarjoajan nimi ja tarvittavat yhteystiedot.
Laskutuksen ulkoistamisprosessin kesto riippuu ulkoistavan yrityksen koosta, rakenteesta sekä tietojärjestelmistä. Tavallisesti laskutuspalvelun käyttöönotto kestää 1-2 viikkoa ulkoistamispäätöksestä. Tekninen puoli eli ohjelmiston käyttöönotto ja integrointi tapahtuvat nopeasti – parhaimmillaan yhdessä päivässä. Prosessiin on kuitenkin varattu aikaa asioiden läpikäynnille asiakkaan kanssa, jotta laskutuspalvelu vastaa mahdollisimman tarkasti asiakkaan tarpeita.
Oheisessa kuvassa on esitetty ulkoistetun laskutusprosessin vaiheet. Laskutuspalvelu hoitaa katkoviivojen sisällä olevat toimenpiteet ja laskuttavalle yritykselle jää tehtäväksi ainoastaan laskutusaineiston kirjaaminen ERP-järjestelmään, josta laskutuspalveluntarjoaja saa aineiston automaattisesti järjestelmäintegraation ansiosta.
Kokemuksemme mukaan suurin pelko laskutuksen ulkoistamisessa on se, miten yrityksen asiakkaat suhtautuvat laskutuksen ulkoistamiseen. Laskutuspalvelun ulkoistamisen yleistymisen myötä asiakkaat kuitenkin ovat entistä tottuneempia saamaan laskut ulkopuolisen toimijan lähettämänä. Suunnitelmallinen ja ammattimaisesti hoidettu laskutusprosessi luo asiakkaalle vakuuttavaa kuvaa yrityksen toimintamalleista ja näin koko yrityksestä.
Yrityksen käyttäessä laskutuspalvelua asiakas näkee heti laskun saadessaan, että laskuttava yritys on ulkoistanut laskutuksensa ja maksuvalvontansa ammattilaiselle. Asiakas ei tällöin voi enää tukeutua ajatukseen, että yritykseltä saa korotonta maksuaikaa laskun maksua viivästyttämällä. Ulkopuolisen toimijan mukaan tultua on selvää, että maksun laiminlyönnistä seuraa sanktioita ja kustannustehokkainta asiakkaan kannalta on maksaa lasku eräpäivään mennessä.
Asiakkaat suhtautuvat laskutuksen ulkoistamiseen kokemuksemme mukaan pääasiassa positiivisesti. Ulkoistamisen myötä yrityksen laskutusasiakkaiden saama palvelu laskutukseen liittyvissä ongelmatilanteissa on usein parempaa, kun sen hoitaa laskutuskumppani, jolla on sekä ammattitaitoa että aikaa paneutua laskutuksen asiakaspalveluun.
Ota rohkeasti yhteyttä, asiantuntijamme kertovat mielellään sinulle lisää! Räätälöimme tarvittaessa yhdessä kanssasi tarpeitasi vastaavan palvelukokonaisuuden, jossa yhdistyvät sähköisten palveluiden hyödyt ja asiantuntijoidemme osaaminen.