#kasvu360: Jakso 17 – Jatkuva strategiatyö mahdollistaa kasvun

Jakson vieraana Riikka Tanner

Jakso 17: Riikka Tanner

Uusimmassa Visma Fivaldin #kasvu360-podcastin jaksossa on vieraana Johdon agendalla -median päätoimittaja ja strategiatyön asiantuntija Riikka Tanner. Tannerin mielestä strategiatyössä tuijotetaan liikaa menneisuuteen, kun katseen pitäisi olla kaukana tulevaisuudessa. Jaksossa podcastin host, Visma Softwaren toimitusjohtaja Tommi Laitinen kysyy Tannerilta, miten strategian työkalut päivitetään 2020-luvulle.

Kuuntele jakso Spotifysta Lue artikkeli haastattelusta

Strategiatyön asiantuntija Riikka Tanner: “Muuttuvassa maailmassa syntyy yhä enemmän vaihtoehtoja – silloin korostuu kyky strategiseen päätöksentekoon”

Riikka Tannerilla on noin viidentoista vuoden kokemus kansainvälisten teknologia- ja design-yritysten liiketoimintojen kehittämisestä. Kiinnostus yritysten kasvuun ohjaamiseen syntyi vahvasta herätyksestä.

“Oma strategiaherätykseni lähti liikkeelle aikanaan, kun olin töissä keskijohdon tehtävissä isossa korporaatiossa. Siellä oli hyvin tyypillistä, että strategia tuli annettuna. Jossain kaukana, mannerten toisella puolella, joku oli laatinut strategian ja meidän tehtävänä oli jalkauttaa se”, Tanner kertoo.

Silloin Tanner huomasi, miten vaikeaa strategian tuominen osaksi arkea oli, kun siitä puuttui luonteva yhteys sillä hetkellä tehtävään työhön. “Ajattelin, että on pakko olla olemassa parempikin tapa tehdä tätä työtä.”

2020-luvulla strategiatyö on murroksessa. Yritysten toimintaympäristö muuttuu nopeammassa tahdissa kuin koskaan ennen. “Vanhaan aikaan strategiatyö oli sitä, että valittiin jonkinlainen markkinapositio, jota puolustettiin tai lähdettiin kasvattamaan. Sinulla oli tietynlainen repertuaari, josta pystyit valitsemaan ja missä voittamaan.”

Tänä päivänä tällainen toiminta on liian hidasta, sillä toimintaympäristö saattaa muuttua viikoissa täysin uudenlaiseksi. Yrityksiä eli uusia kilpailijoita syntyy nopealla tahdilla, mikä muuttaa oman yrityksen toimintakenttää jatkuvasti. “Se tekee perinteisestä markkinapositiovetoisesta strategiatyöstä mahdotonta”, Tanner sanoo.

Johdon agendalla on strategiaan ja johtamiseen keskittyvä blogi, vuosittain ilmestyvä raportti ja podcast. Digitaalinen media sai alkunsa, kun Tanner alkoi turhautua keskusteluihin yritysten johtoryhmien ja hallitusten kanssa.

 “Lähes poikkeuksetta yhdeksänkymmentä prosenttia ajasta menee siihen, että me tuijotetaan peräpeiliin. Me tuijottelemme exceleitä ja erilaisia raportteja, katsotaan sinne menneisyyteen, että miten on mennyt. Ja ehkä yritetään oppia siitä vähän. Mutta hirvittävän vähän me puhutaan tulevaisuudesta.”

Tanner halusi herättää johtajien keskuudessa enemmän puhetta tulevaisuudesta. Hän toivoo, että Johdon agendalla voi kasvaa työkaluksi, joka auttaa johtajia tiedostamaan oleellisimmat ilmiöt, jotka vaikuttavat yrityksen suuntaan.

 

riikka-tanner-kuvitus1.png

 

Yrityksen missio ohjaa läpi toimintaympäristön muutosten

Miten yritystä sitten johdetaan nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä? Tanner sanoo, että hyvä strategia on joukko vaihtoehtoja, joista valitaan aina paras malli sen hetkiseen tilanteeseen.

“Silloin kun me eletään tällaisessa muuttuvassa ajassa, niitä vaihtoehtoja tuppaa syntymään aika paljon enemmän. Silloin korostuu kyky niiden valintojen tekemiseen.”

Tanner sanoo, että valintojen tekemistä helpottaa, kun yritykselle on valittu selkeä tavoite. Yrityksen toiminta mukautuu toimintaympäristöön ja sen hetkisiin mahdollisuuksiin, mutta palvelee koko ajan pitkän tähtäimen tavoitetta ja suuntaa.

Tämän päivän strategiatyössä puhutaan maailman epälineaarisuudesta, joka tekee vaikutusten arvioinnista aikaisempaa hankalampaa. Syy-seuraus-suhteita on hankalampi arvioida, kun pienikin teko voi saada aikaan jotakin suurta. Samaan aikaan isojenkin ponnistusten vaikutukset voivat olla olemattomia.

“Jos mietitään pienemmässä mittakaavassa ja otetaan esimerkiksi sosiaalisen median vaikutus. Mieti millaisia myrskyjä voit saada aikaan yhdellä pienellä twiitillä. Joskus pienet asiat voivat saada aivan järkyttävät mittasuhteet”, Tanner sanoo. Toiseksi esimerkiksi hän nostaa digitaalisen kehityksen: pieneltä vaikuttavat innovaatiot voivat saada aikaan kehitystä, jonka lopputulosta voi olla hankala arvioida.

Epävarmuuden vastalääke on strateginen ennakointi. Mitä enemmän yritys pysyy hereillä ympäristön signaaleista, sitä nopeammin se voi reagoida muuttuviin tilanteisiin.

Uusi strategia syntyy aina vanhan päälle

Tänä päivänä käytettävät strategian työkalut eivät useimmiten ole mitään uusia keksintöjä. Ne saattavat kaivata pian päivittämistä, kun vanha strategiamaailma murtuu.

Tanner nostaa esiin esimerkin, jossa yritys on menestyksekkäästi hyödyntänyt niin merkityksellisyyttä, strategista ennakointia kuin ketterää suunnan muuttamista yrityksen johtamisessa.

“Neste lähti noin 15 vuotta sitten rohkeasti valtaamaan biodieselin markkinaa. Silloista johtoahan pidettiin ihan umpihulluna ja markkinat nauroivat, että tuostahan ei tule ikinä yhtään mitään.”

Tanner osoittaa, että Nesteellä otettiin hyvin huomioon se, kuinka tulevaisuudessa fossiiliset polttoaineet eivät tule olemaan valtavirtaa. Tästä tilanteesta rakennettiin mahdollisia skenaarioita, joista yritykselle valittiin uusi polku.

Tanner näkee, että jokaisen yrityksen on tarpeen pysähtyä miettimään omaa missiotaan ja vaikutustaan maailmaan. Kun muutoksia aletaan johtaa, on osattava ennakoida myös siitä syntyvät uudet vaikutukset. Erityisesti kasvuyhtiöiden strategiatyössä unohtuu usein arvioida, miten muutokset vaikuttavat organisaatioon itseensä.

“Jos mietitään sidosryhmiä: asiakkaat, työntekijät ja omistajat. Niin nehän ovat omalla tavallaan systeemi. Eli on ymmärrettävä sen lainalaisuuksia, että kun liikutat yhtä palikkaa niin mitkä kaikki muut palikat muuttuvat siinä mukana. Tämä on sellainen duuni, joka jätetään usein tekemättä, kun tehdään strategiaa. Ei osata arvioida sitä, että miten tämä vaikuttaa meidän työntekijöiden arkeen.”

Strategiaa ei koskaan lähdetä rakentamaan puhtaalta pöydältä. Uusi strategia syntyy menneen päälle, joka voi tuoda mukanaan painolastia, joka tulee ottaa huomioon. Tanner painottaa, että johdossa on hyvä nähdä mitkä asiat ovat muutettavissa ja minkä kanssa on opittava elämään.

 “Tärkeintä on sen suunnan luominen ja nimenomaan uskottavan suunnan luominen. Organisaatio kyllä aistii nopeasti sen, jos johtokaan ei usko uuteen tuotesarjaan. Ja siitä syystä korostaisin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä”, Tanner sanoo.

 

riikka-tanner-kuvitus2.png

 

Kasvavat yritykset tarvitsevat erityisen paljon rauhallista uskoa itseensä

Riikka Tanner tekee paljon yhteistyötä suurten yritysten lisäksi pienten ja keskisuurten yritysten kanssa. Siellä Tanner näkee tärkeimmäksi sen, että rajalliset resurssit on hyvä osata kohdentaa oikein.

“Siellä jos missä tarvitaan sitä strategista ajattelua, että mihin me ollaan matkalla, minkälaisia vaihtoehtoja meillä on olemassa, mihin me uskotaan ja mihin me pistetään ne paukut – ja sitten pysytään siinä.”

Tanner näkee riskinä sen, että yritystoiminnassa yritetään liikaa erilaisia asioita. Silloin yritykseltä puuttuu usko omaan ideaansa. Inhimilliset tunteet kuuluvat aina yritystoimintaan – johtaahan sitä tuntevat ihmiset. Tanner muistuttaa, että omista tunteista kannattaa tulla tietoiseksi.

“On tärkeää myös ymmärtää, että koska me olemme ihmisiä niin me teemme inhimillisiä virheitä, virhearvioita ja joskus päätöksiä tunteiden vallassa. Se pitää tiedostaa ja siihenkin löytyy työkaluja, ettei tehdä äkkipikaisia ratkaisuja.”

Riikan vinkit kasvun kehittämiseen

1. Seuraa toimintaympäristön muutoksia

“Pitää silmät auki, lukee riittävästi ja keskustelee eri sidosryhmien kanssa. Ja sen jälkeen luo niistä mahdollisia tulevaisuuden vaihtoehtoja. Kun toimintaympäristön muutoksia seuraa riittävästi, on aina valmiimpi sen muutoksiin.”

2. Kirkasta fokus

“Kun tietää mihin ollaan matkalla, on helpompi nähdä missä raameissa voidaan kuvitella erilaisia vaihtoehtoja yrityksen toiminnalle.

3. Uskalla laittaa ihmiset tekemään oikeita tehtäviä

“Jos ollaan oikeasti tekemässä kasvua, on tärkeää, että oikeat ihmiset ovat oikeissa rooleissa ja tekevät oikeita tehtäviä.”

Visma Fivaldin #kasvu360-podcast on yrittäjille ja yrityksille sekä muille organisaatioille suunnattu sarja, jossa keskustellaan kasvusta, kehittymisestä ja johtamisesta yhdessä bisnesmaailman kovimpien osaajien kanssa. 

Visma haluaa osallistua keskusteluun siitä, miten yrityksiä voidaan kannustaa ja innostaa kasvuun. Podcastin hostina kuullaan Visma Softwaren toimitusjohtaja Tommi Laitinen.

Laskuta, hyväksy ostolaskut ja pysy ajan tasalla yrityksesi taloustilanteesta. Visma Fivaldi on monipuolinen ja luotettava työkalu yrityksesi talouden hoitoon. Huoletonta talouden hallintaa yhdessä tilitoimistosi kanssa!

Tutustu Visma Fivaldiin