Saavutettavuusseloste

Wilma-verkkopalvelun saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Wilma-verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä verkkopalvelusta vastaa Visma Enterprise Oy. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.

Miten saavutettavia sivut ovat?

Tämä verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa. 

Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella saavutettavuus(at)visma.com.

Saavutettavuuden valvonta

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään. 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

  • Verkkopalvelussa on joitakin epätäsmällisiä linkkitekstejä. (WCAG 2.4.4)
  • Sivustolla on tekstikohtia, joissa ohjeistetaan käyttäjää etsimään tiettyä asiaa tietystä suunnasta (esim. vasen). (WCAG 1.3.3)
  • Sivuilla on käytetty joitakin väriyhdistelmiä, jotka eivät ole kontrastiltaan riittäviä. (WCAG 1.4.3)
  • Käyttäjän on vaikea paikantaa itseään palvelussa, sillä käyttäjä ei saa tietoa esim. avoinna olevasta välilehdestä. Välilehtiä ei ole myöskään toteutettu välilehtinä, vaan linkkeinä, mikä voi hämmentää käyttäjää. (WCAG 4.1.2)
  • Palvelussa on painikkeita, joita ei ole nimetty. (WCAG 4.1.2)
  • Palvelussa ei toteudu mielekäs lukemisjärjestys, sillä sisältöä löytyy pääotsikon molemmin puolin. Lisäksi fokus etenee paikoitellen epäloogisesti. (WCAG 1.3.2, WCAG 2.4.3)
  • Lomakkeita ei ole toteutettu saavutettavasti (eli ne ovat taulukossa) eikä niiden tekstikenttiä ole ryhmitelty otsikoiden alle. Joiltain lomakekentiltä puuttuvat nimilaput sekä tieto kentän pakollisuudesta. Lisäksi lomakkeissa olevia lisätietoruutuja ei voi lukea apuvälineillä. (WCAG 1.3.1, WCAG 3.3.2)
  • Kaikki sivuotsikot eivät ole kuvaavia. (WCAG 2.4.2)
  • Sivustolla on taulukoita, joita ei ole toteutettu saavutettavasti siten, että solut luettaisiin loogisessa järjestyksessä ja vain kerran. (WCAG 1.3.1)
  • Sivustolla on joissain lomakkeissa näppäimistöansa. Kaikki elementit eivät ole lainkaan saavutettavissa näppäimistöllä (esim. lomakkeiden lisätietoruudut eli kysymysmerkin taakse piilotetut lisätiedot). (WCAG 2.1.1, WCAG 2.1.2)
  • Joidenkin valintojen tekemisestä (esim. tapahtuman hyväksyminen, viestin merkitseminen lukemattomaksi) ei tule palautetta apuvälineiden käyttäjälle. (WCAG 4.1.3)

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan vuoden 2021 aikana.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Verkkopalvelu on julkaistu vuonna 2001. 

Tämä seloste on laadittu 23.9.2020.

Selostetta on päivitetty viimeksi 9.10.2020.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) 

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto

 

Wilma-mobiilisovelluksen saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Wilma-mobiilisovelluksessa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sovelluksen saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista. 

Tästä sovelluksesta vastaa Visma Enterprise Oy. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.

Miten saavutettavia sivut ovat?

Tämä mobiilisovellus täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Sovelluksessa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan mobiilisovelluksen saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa. 

Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella saavutettavuus(at)visma.com.

Saavutettavuuden valvonta

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään. 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Mobiilisovellus ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

  • Mobiilisovelluksessa on käytetty värejä, joiden välinen kontrasti ei ole kaikilta osin riittävä. (WCAG 1.4.3, WCAG 1.4.11)
  • Mobiilisovelluksessa ei pyyhkäisyillä pääse etenemään loogisesti eteen- ja taaksepäin. (WCAG 1.3.2, WCAG 2.4.3)
  • Mobiilisovelluksessa sisältöä pitäisi vierittää sormella, jotta sen saa näkyviin. Tämä ei apuvälinettä käyttävältä onnistu. (WCAG 2.5.1)
  • Sovelluksessa on painikkeita, joita ei ole nimetty. (WCAG 4.1.2)
  • Sovellus välittää apuvälineelle virheellisiä ilmoituksia (esim. kohde valittu, vaikka se ei olisi valittu). Joissain kohdissa valinnoista ei tule palautetta. (WCAG 4.1.3, WCAG 4.1.2)
  • Joiltain lomakekentiltä puuttuu nimilaput ja joissain kohdissa ne luetaan väärin. (WCAG 3.3.2)
  • Sovelluksessa on kohtia, joissa kaikki tiedot luetaan yhdellä rivillä ilman tauotuksia. (WCAG 1.3.2)

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan vuoden 2021 aikana.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö sovellus laissa määritellyt vaatimukset.

Sovellus on julkaistu vuonna 2017.

Tämä seloste on laadittu 23.9.2020.

Selostetta on päivitetty viimeksi 9.10.2020.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) 

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto