Tillgänglighetsutlåtande

Wilma-nättjänstens tillgänglighet

I detta utlåtande beskriver vi hur webbplatsen uppfyller kraven som lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ställer, brister i webbplatsen tillgänglighet samt hur du kan ge respons.

Visma Enterprise Oy står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra webbtjänster. Vi beaktar tillgängligheten vid utvecklingen av digitala tjänster. I vårt planerings- och utvecklingsarbete beaktar vi fortgående de digitala tjänsternas tillgänglighet.  

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Största delen av webbplatsen uppfyller A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier (WCAG-kriterierna 2.1) som nämns i lagen. Brister i tillgänglighet som förekommer på webbplatsen är beskrivna nedan.

Noterade du brister i tillgängligheten?

Vi strävar till att fortgående förbättra webbplatsens tillgänglighet. Meddela oss, om du upptäcker brister som inte nämns i detta utlåtande. Vi gör vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar inom 14 dagar. Du kan kontakta oss på adressen saavutettavuus(at)visma.com.

Tillsyn

Regionförvaltningsverket i Södra Finland är den myndighet som övervakar att lagens tillgänglighetskrav följs i Finland. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller om du inte alls har fått något svar inom två veckor, kan du kontakta Regionförvaltningsverket i Södra Finland.  På deras hemsidor finns det information om hur man kan lämna in ett klagomål samt om hur ärendet handläggs.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fi
webbtillganglighet(a)rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är inte än till alla delar förenlig med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.  

Innehåll eller funktioner, som inte är tillgängliga

  • Nättjänsten innehåller en del oklara länktexter. (WCAG 2.4.4)
  • Texten i tjänsten innehåller ställen, där användaren instrueras att söka ett visst objekt i ett visst håll (t.ex. vänster). (WCAG 1.3.3)
  • Nättjänsten innehåller färgkombinationer, som inte uppfyller kontrastkraven. (WCAG 1.4.3)
  • Användaren har svårt att lokalisera sig själv i tjänsten, eftersom användaren inte får information om t.ex. en öppen flik. Flikarna är dessutom inte verkställda som flikar, utan länkar, vilket kan förvirra användaren. (WCAG 4.1.2)
  • Nättjänsten innehåller onämnda knappar. (WCAG 4.1.2)
  • Tjänsten har inte en logisk läsordning, eftersom det finns innehåll på båda sidorna av huvudrubriken. Dessutom rör sig pekaren ibland ologiskt. (WCAG 1.3.2, WCAG 2.4.3)
  • Blanketterna är inte tillgängligt verkställda (de är i tabeller) och deras textfält är inte grupperade under rubrikerna. En del blankettfält saknar namnlappar och information om att de är obligatoriska. Blanketternas rutor med ytterligare anvisningar går inte att läsa med tekniska hjälpmedel. (WCAG 1.3.1, WCAG 3.3.2)
  • Alla sidrubriker är inte deskriptiva. (WCAG 2.4.2)
  • Nättjänsten innehåller tabeller, som inte är tillgängligt verkställda så, att cellerna läses i en logisk ordning och endast en gång. (WCAG 1.3.1)
  • En del blanketter i nättjänsten har tangentbordsfällor. Alla element är inte alls tillgängliga med tangentbord (t.ex. blanketternas rutor med ytterligare anvisningar, som är gömda bakom frågetecken). (WCAG 2.1.1, WCAG 2.1.2)
  • Tekniska hjälpmedel får inte respons om en del val (t.ex. godkännande av ett evenemang, markering av ett meddelande som oläst). (WCAG 4.1.3)

Vi har för avsikt att åtgärda alla uppräknade tillgänglighetsproblem under 2021.

Hur har vi testat webbplatsen?

Utlåtandet grundar sig på en bedömning av en tredje part om huruvida webbplatsen uppfyller kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Webbplatsen är publicerad 2001.

Detta utlåtande har upprättats 23.9.2020.

Detta utlåtande uppdaterades senast 9.10.2020.

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019

Tillgänglighetskrav-webbsidor

 

Wilma-mobilapplikationens tillgänglighet

I detta utlåtande beskriver vi hur Wilma-mobilapplikationen uppfyller kraven som lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ställer, brister i applikationens tillgänglighet samt hur du kan ge respons.

Visma Enterprise Oy står bakom den här applikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Vi beaktar tillgängligheten vid utvecklingen av digitala tjänster. I vårt planerings- och utvecklingsarbete beaktar vi fortgående de digitala tjänsternas tillgänglighet.

Hur tillgänglig är mobilapplikationen?

Största delen av applikationen uppfyller A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier (WCAG-kriterierna 2.1) som nämns i lagen. Brister i tillgänglighet som förekommer i applikationen är beskrivna nedan.

Noterade du brister i tillgängligheten?

Vi strävar till att fortgående förbättra mobilapplikationens tillgänglighet. Meddela oss, om du upptäcker brister som inte nämns i detta utlåtande. Vi gör vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar inom 14 dagar. Du kan kontakta oss på adressen saavutettavuus(at)visma.com.

Tillsyn

Regionförvaltningsverket i Södra Finland är den myndighet som övervakar att lagens tillgänglighetskrav följs i Finland. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller om du inte alls har fått något svar inom två veckor, kan du kontakta Regionförvaltningsverket i Södra Finland.  På deras hemsidor finns det information om hur man kan lämna in ett klagomål samt om hur ärendet handläggs.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fi
webbtillganglighet(a)rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000

Teknisk information om mobilapplikationens tillgänglighet

Den här mobilapplikationen är inte än till alla delar förenlig med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Innehåll eller funktioner, som inte är tillgängliga

  • Mobilapplikationen innehåller färger, som inte uppfyller kontrastkraven fullständigt. (WCAG 1.4.3, WCAG 1.4.11)
  • Det går inte att röra sig logiskt framåt eller bakåt i mobilapplikationen genom att svepa. (WCAG 1.3.2, WCAG 2.4.3)
  • I mobilapplikationen måste man rulla fram ny information med fingret. Detta är inte möjligt för användare som använder tekniska hjälpmedel. (WCAG 2.5.1)
  • Applikationen innehåller onämnda knappar. (WCAG 4.1.2)
  • Applikationen förmedlar felaktig information till tekniska hjälpmedel (t.ex. objektet är valt, fastän det inte är det). I en del ställen får man inte respons om val. (WCAG 4.1.3, WCAG 4.1.2)
  • En del blankettfält saknar namnlappar och i en del ställen läses de fel. (WCAG 3.3.2)
  • Applikationen har ställen, där all information läses på en rad utan pauser. (WCAG 1.3.2)

Vi har för avsikt att åtgärda alla uppräknade tillgänglighetsproblem under 2021.

Hur har vi testat mobilapplikationen?

Utlåtandet grundar sig på en bedömning av en tredje part om huruvida mobilapplikationen uppfyller kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Mobilapplikationen är publicerad 2017.

Detta utlåtande har upprättats 23.9.2020.

Detta utlåtande uppdaterades senast 23.9.2020.

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019

Tillgänglighetskrav-webbsidor