Mikä ihmeen SaaS?

Olemme listanneet tänne usein kysyttyjä kysymyksiä SaaSista

Kysymyksiä ja vastauksia SaaSista

Mikä on SaaS?

SaaS (Software As A Service) tarkoittaa että ohjelmisto tarjotaan palveluna. Aikaisemmin yleisempi tapa oli asentaa ohjelmat paikallisesti asiakkaan omille palvelimille (On-Premise), nykyään yhä yleistyvä tapa on käyttää ohjelmia pilvipalveluna (SaaS). Ohjelmista maksetaan tiettyä kuukausihintaa, mutta niitä ei tarvitse asentaa tai ylläpitää itse, vaan ne sijaitsevat Visman tarjoamalla palvelimella.  

Miksi siirtyä SaaSiin?

Wilman tuoteperhe siirtyy vuoteen 2021 mennessä kokonaan SaaS-palveluna tarjottavaksi. Siirtyminen paikallisesti asennetusta InSchool-ohjelmistosta pilvipalveluun on siis edessä ennemmin tai myöhemmin. SaaS-asiakkuuden kautta palvelimien ylläpito, hallinta ja ohjelmien päivitys siirtyy Vismalle. Pidämme Wilman aina ajan tasalla ja huolehdimme, että palvelimet täyttävät tarvittavat tietoturvavaatimukset. Kuntien/oppilaitosten on kuitenkin rekisterinpitäjinä pidettävä edelleen itse huoli GDPR:n mukaisesta toiminnasta.  

Asiakkaillamme on aina käytössä automaattisesti uusin versio - aina kun ohjelmista julkaistaan uusi päivitys, päivittyy se myös asiakkaille automaattisesti seuraavana yönä. Myös kannan varmuuskopiointi tapahtuu jatkossa automaattisesti. Wilman, Primuksen ja Kurren lisäksi on mahdollisuus ottaa käyttöön myös muita tuoteperheeseen liittyviä tuotteita tai palveluita. 

Miksi tuki paikallisesti asennetuille ohjelmille loppuu? 

Tavoitteenamme on saada Wilmasta täysin pilvipohjainen palvelu ja SaaS-palveluun siirtyminen on tärkeä askel kohti sitä. Kun koko Wilman tuoteperhe on SaaS -ympäristössä, ohjelmiston kehittäminen ja uudistaminen on paljon ketterämpää. Myös mahdollisiin tietoturvauhkiin voidaan reagoida erittäin nopeasti ja korjaus saadaan asiakkaille samantien. 

Tarvitaanko SaaS-asiakkuudessa pääkäyttäjää? 

Kyllä. Pääkäyttäjää tarvitaan edelleen. Jos lisäksi otetaan käyttöön pääkäyttäjäpalvelu, on pääkäyttäjälle tarjolla myös enemmän tukea ja apua juuri pääkäyttäjän työhön. Pääkäyttäjän vastuulla on kuitenkin jatkossa samalla tavalla loppukäyttäjien sekä oppilaitoksen henkilökunnan tukeminen.  

Mitä teen, jos haluamme siirtyä SaaSiin? 

Ensimmäiseksi kannattaa varata lyhyt keskusteluaika asiantuntijamme kanssa. Silloin käydään yhdessä läpi miten hinnoittelu kohdallanne muuttuu, mitä mahdollisia lisäpalveluita halutaan sisällyttää, mihin ajankohtaan siirto olisi hyvä ajoittaa ym. Ota yhteyttä meihin sähköpostilla sopiaksesi sopivan ajan. Tämän jälkeen saatte tarjouksen SaaSiin siirtymisestä. SaaS-tarjouksen hyväksymisen jälkeen tehdään tilannekartoitus ja arvioidaan siirtoaika. Siirto itsessään kestää puolesta päivästä kolmeen päivään riippuen kunnan tai oppilaitoksen koosta ja siitä minkä verran tietokannasta on integraatioita ulkoisiin järjestelmiin. Mitä enemmän on järjestelmiä, joista on yhteyksiä Primukseen, sitä enemmän siirtoon varataan aikaa.  Yleensä siirtoon varataan aikaa viikko isoille kunnille ja päivä pienille kunnille.

Ota yhteyttä

Suostumus on pakollinen lomakkeen lähettämiseksi