M2 usein kysytyt kysymykset

Tervetuloa M2-tietopankkiin

Tälle sivulle olemme keränneet asiantuntijoidemme koostaman infopaketin. Täältä löydät vastauksia liittyen M2:n käyttöön, M2 Mobiilisovellukseen sekä tukipalveluiden yhteystiedot.

M2:n käyttö ja kirjautuminen

Miten teen matkalaskun M2:ssa?
Katso videolta, kuinka teet matkalaskun noin minuutissa:


Mistä pääsen työnantajani M2-järjestelmään?
Yrityksenne on määritellyt M2-järjestelmänne käytön, joten saat kirjautumislinkin ja ohjeet tunnusten luomiseen/palauttamiseen pääkäyttäjältä.

Mistä löydän M2 matkalaskuohjelman ulkomaan matkalaskujen laskentaperusteet?
Päivärahojen laskenta perustuu valittuun matkustusohjesääntöön. Itse laskentaperusteita ei ole M2 järjestelmässä.

En saa matkalaskua lähtemään määränpäähän, miksi?
Lähetä kuvakaappaus yrityksenne pääkäyttäjälle, jotta asiaa voidaan tutkia tarkemmin.

Mistä löydän QR-koodin?
Kirjaudu ensin normaalisti M2:n web-käyttöliittymään. Valitse sieltä Asetukset-välilehdeltä Käyttäjän asetukset-toiminto. Paina Kirjaudu QR-koodilla M2 Mobiiliin -painiketta. Lue näytölle generoitu QR-koodi M2 Mobiililla näytöllä näkyvien ohjeiden mukaisesti.

How can I use M2 in English?
You can change the language on the bottom right. Now you can also find instructions on the upper right corner.

Minulle tuli sähköposti osoitteesta no-reply.m2@visma.com Viestissä luki: Tämä on automaattisesti lähetetty viesti M2:sta. Laskusi on hyväksytty. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Sinulle lähetetään automaattiviesti kun laskusi on tarkastettu ja hyväksytty M2:ssa, eikä se vaadi sinulta mitään toimenpiteitä.

M2 Mobiili

Mistä M2-Mobiilisovelluksen voi ladata?
M2 Mobiilin voi ladata App Store:sta tai Google Play -sovelluskaupasta, myös englanniksi M2 Mobile
 
Ajan usein samaa reittiä toimistolta asiakkaalle. Jääkö reitti muistiin M2:een, jotta voin hyödyntää sitä myöhemminkin?
Reitit-näytöllä on listaus käyttäjän tallennetuista reiteistä. Voit lisätä uuden reitin painamalla Uusi reitti -painiketta. Voit myös muokata tallennettua reittiä valitsemalla muokattavaa riviä. Lisäksi voit poistaa reitin kuvakkeesta. Reitit ovat henkilökohtaisia, ja niitä voi hyödyntää kilometriveloituksella, suunnitelmalla ja matkalaskulla. Reittejä voit tallentaa myös laskun kautta, ajoa lisätessäsi: rastita valinta Tallenna reitiksi.
 
Lähettääkö M2 Mobiili paikkatietoa johonkin ja voiko joku muu henkilö nähdä, missä liikun?
M2 Ei lähetä, eikä kukaan toinen henkilö voi nähdä, missä kulloinkin liikut. M2 Mobiili käyttää Ajossa-tilassa GPS:ää laskeakseen matkan pituuden. Samoin M2 Mobiili kerää matkaan kuluneen ajan. Matkatiedot tallentuvat puhelimen muistiin, josta käyttäjä erikseen lähettää ne M2-palvelimelle. Voit tarkistaa matkat M2:ssa, mutta näet karttakuvana ainoastaan alku-, pääte- ja pysähdyspisteet sekä ajetun matkan. Mitään muuta tietoa sinä tai kukaan muukaan ei pysty näkemään. Voit joko poistaa matkan tai lähettää sen edelleen hyväksyttäväksi. Vasta kun matkatieto on lähetetty hyväksyttäväksi, hyväksyjä pääsee näkemään matkatiedot aivan samoin kuin M2:ssa yleisestikin.
 
Voiko M2 Mobiilin ajot -toiminnon kanssa samaan aikaan puhua puhelimessa tai kirjoittaa viestiä?
Kyllä voit. M2 Mobiili ei millään tavoin rajoita puhelimen muuta käyttöä. Voit käyttää myös puhelimen muita karttatoimintoja samanaikaisesti ajon seurannan kanssa.
 
Miksi M2 Mobiilin mittaama ajomatka poikkeaa auton matkamittarin lukemasta?
M2 Mobiili laskee todelliset matkaan kuluneet kilometrit GPS:n avulla. Auton matkamittari voi automallista ja renkaista riippuen poiketa joitakin prosentteja todellisesta matkasta. Myös laitteen sijainti autossa sekä laitteen tekniset ominaisuudet voivat vaikuttaa M2 Mobiilin mittaustarkkuuteen. Erot ovat käytännössä yleensä pieniä.

Tukipalvelu ja yhteystiedot

Mistä saan apua M2:n käyttöön?
Yrityksenne Pääkäyttäjä on ensisijainen kontaktinne. Saat esimieheltäsi tiedon, keneen voit olla yhteydessä.

Mikä on M2 pääkäyttäjien tukipalvelun sähköpostiosoite?
Käytä ensisijaisesti Palvelukanavaa (https://visma.force.com/customers/login) tai jos pääsy palvelukanavaan on estynyt, lähetä sähköpostia support.ep.fi@visma.com

Miten voin kehittää M2-osaamistani?
Visma Studeo -verkkokoulutusympäristön avulla pystyt pitämään osaamisesi helposti ajan tasalla. Lue lisää ja kokeile veloituksetta