Yrityskaupat toivat Zeelandille yhteistyön voimaa

Sulautumalla voi kasvaa nopeasti.

Zeeland Society teki huiman nousun Markkinointiviestinnän Asiantuntijapalvelut 2006 -tutkimuksen listoilla. Top 20 -konsernit sijalla 15 oleva Zeeland takoi yli 80 % kasvuluvun. Yhtiörakenteen muutoksia konsernin sisällä on ollut paljon ja konsernirakenne elää edelleen jonkun verran. Severa PSA otettiin toiminnanohjausta varten käyttöön vuodenvaihteessa.

– Kasvu on ollut huikeaa, controller Kristiina Kavén Zeelandilta kertoo. – Tällä hetkellä konserniin kuuluu viestinnän ja media-alan yhtiötä; A4 Media, Conexio, Deeland, Zeeland ja Zeeland East. Toimipisteitä Helsingin lisäksi löytyy sekä Tampereelta ja Turusta. On selvää että tällaisen ryppään hallinta konsernitasolla on hoidettava keskitetysti ja se tuo tullessaan omat haasteensa. Tiedonsiirto yhtiöiden välillä ja sisällä on oltava joustavaa, luotettavaa ja reaaliaikaista.

– Sulautumisten takana on usein ollut käytännön tarve. Kun tarjosimme perinteisiä mainostoimistopalveluja, tuli asiakkailta paljon tilauksia myös esimerkiksi sähköisiä bannereita koskien. Koska emme tehneet näitä itse, etsimme alan toimijoita, jotka tekevät. Yhteistyö tiivistyi, ja jatkuvan alihankintasuhteen sijaan liittouduimme kumppaneiksi.

Sisäisen työnjaon seuranta kuntoon

– Yksi Severa PSA:n käyttötarkoituksista tuleekin tässä ilmi. Teemme paljon töitä yksiköiden välillä – esimerkiksi perinteinen ad on mukana viestintätoimiston projektissa. Järjestelmän avulla tunnit voidaan kirjata suoraan oikeisiin paikkoihin, ja tarkoitus on ottaa käyttöön kvartaalikatsaukset, jolloin verrataan suoraan, minkä verran eri yksiköt ovat tehneet toisilleen töitä. Oma arvioni on, että ne menevät melko lailla tasan, mutta jos joku yksikkö tekee huomattavasti enemmän töitä muille, voimme tasoittaa sitä sisäisellä laskutuksella. Tähän mennessä kaikki ristiin tehty työ on kulkenut sisäisen laskutuksen kautta, ja se on ollut välillä hieman hankalaa. Vaatii paljon muistamista kirjata ne oikeille kohteille ja huolehtia siitä, että asiat menevät myös laskulle asti. Huonoimmillaan tieto ei kulkenut, joten sisäiset työt menivät omaksi tappioksi, kun ne eivät päätynyt laskutukseen asti, johon ne olisivat kuuluneet. Severa PSA:n avulla ei tarvitse omaa muistia rasittaa niin paljon, vaan työt kohdentuvat oikeille asiakkaille ja oikeille laskuille.

Konsernilistan kärjessä on tuttuja nimiä: Salomaa Yhtiöt, Satama Interactive, Sek, TBWAPHS… Miten Zeeland aikoo erottautua muista alan toimijoista?

– Pyrimme olemaan asiakasta voimakkaasti kuunteleva yhteistyökumppani, Kavén toteaa. – Meidät on valittu parhaiten palvelevaksi mainostoimistoksi kolmena viime vuonna peräkkäin Suomen Taloustutkimuksen tutkimuksessa. Meille palvelu on sitä, ettei asiakkaalle koskaan sanota ”ei oo” tai ”ei käy”. Asiakkailla on usein tiukkoja deadlineja, ja me vastaamme niihin omalla joustamisellamme – väki tekee tarvittaessa työt yli- ja viikonlopputöinä. Porukkamme venyy huikeisiin suorituksiin. Jos töitä on todella paljon, rekrytoimme uutta työvoimaa. Meillä on rekry päällä koko ajan ja haemme jatkuvasti uusia työntekijöitä.Isossa talossa toimintakin on laaja-alaista.

– Zeelandin asiakkaita ei voi niputtaa yhden yksittäisen otsikon alle. Meillä tehdään paljon asiakas- ja henkilöstölehtiä sekä vuosikertomuksia. Toki teemme myös yksittäisiä lehti-ilmoituksia ja kokonaisia kampanjoita. Lähtökohtana on, että jokainen asiakas on uniikki ja jokainen projekti ainutkertainen.

– Mukava, kokonaisvaltainen projekti oli Satakunnan Kansa -lehdelle tehty uudistus, kertoo suunnittelujohtaja Pia Gran.

– Alma-konserni osti lehden, ja Almalla on tarkoituksena vahvistaa konsernin sisäistä yhteistyötä, samalla kuitenkin säilyttäen maakuntalehtien paikallisen luonteen. Ajoitus oli oikea Satakunnan Kansan logon, verkkopalvelujen ja koko ilmeen uusimiseen. Teimme lehdelle uuden sivuston ja henkilöstölle sisäisen ohjelman sen ylläpitoon. Pääsimme tekemään sekä perinteistä mainontaa että sisäiseen viestintään liittyen myynnin tukimainontaa.

Teksti: Salla Brunou

Kuvat: Zeeland Society

Zeeland Society

Markkinointiviestinnän Asiantuntijapalvelut 2006 -tutkimus

Satakunnan Kansa

About

These are posts made my employees of Severa.com. Severa is an online service to manage customers, projects and invoices. Follow Severa on Twitter @severa_PSA
Connect with :