Yhteisössä on voimaa

Tiesitkö, että verkkoyhteisöjä on ollut jo ennen internetiä? Tekniikka – ja kulttuuri sen ympärillä – on kehittynyt reilun 30 vuoden aikana yksinkertaisista BBS-purkeista nykyiseen sosiaaliseen mediaan erilaisine lieveilmiöineen. Vaikka toiminnot ovat muuttuneet huimasti, on perusajatus yhteisestä paikasta kommunikoida pysynyt samana. Eikä ihme – onhan ihminen luonnostaan sosiaalinen eläin, joka on kautta historian pyrkinyt luomaan ympärilleen erilaisia yhteisöjä. Me täällä Visma Passelilla luotimme siihen, ettei suomalainen pienyrittäjä eroa lajitovereistaan sen kummemmin, ja lanseerasimme joulukuussa asiakkaillemme verkkoyhteisö Visma Communityn.

Englannin kielen sana ”community” tulee vanhasta ranskan kielen sanasta comuneté, joka puolestaan juontaa latinan kielen sanaan communitas tai communis, joka tarkoittaa yhdessä jaettavaa. Ja siitä todella on kyse: Visma Communityssa asiakkaamme voivat kysyä kysymyksiä asiantuntijoiltamme ohjelmien käyttöön liittyen, kertoa omia kehitysehdotuksiaan ja auttaa toisia yrittäjiä. Keskustelu on avointa, joten kuka tahansa voi kommentoida tai tehdä tarkentavia lisäkysymyksiä. Lisäämme Communityyn jatkuvasti uusia artikkeleita ja vinkkejä, ja toivomme saavamme asiakkaamme mukaan avoimeen keskusteluun.

Miksi Community-verkkoyhteisö?

Tiedämme, että asiakkaamme haluavat ratkaista ongelmansa nopeasti ja helposti. Eikä ihme – pienyrittäjän päivästä loppuvat aina tunnit kesken, stressin roikkuessa mukana sitkeänä matkakumppanina vuodesta toiseen. Vaikka soittaminen tukilinjaamme on jo tehty ilmaiseksi ja mahdollisimman nopeaksi, haluamme silti tarjota entistäkin sujuvamman kanavan etenkin niille, joiden sormet hapuavat ensimmäisenä näppäimistölle puhelimen sijasta.

Hauskana yksityiskohtana aktiivisemmat keskustelijat saavat erilaisia ansiomerkkejä tekemiensä toimintojen mukaisesti. Tämä on varmasti tuttu ominaisuus keskustelufoorumeja enemmänkin käyttäneille tai videopelejä pelanneille. Ei kuitenkaan kannata huolestua – virtuaaliyhteisömme ei silti korvaa puhelintukeamme tai verkkokoulutuksiamme. Ja kyllä, meiltä saa jatkossakin ohjeita myös sähköpostitse. Haluamme vain tuoda hyväksi havaitun kanavan muiden vaihtoehtojen rinnalle.

Me emme täällä Passelilla päätä, millainen yhteisöstämme tulee. Tottakai annamme tekniset raamit ja puitteet, mutta mitä sitten tapahtuu – sitä emme tiedä. Parhaimmassa tapauksessa verkkoyhteisössä on vahvaa me-henkeä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. On kuitenkin hyvä muistaa, että keskustelufoorumien perusluonteeseen kuuluu jatkuva muutos. Pitäen tämän mielessämme ainoa toiveemme on, että asiakkaamme ottavat Communityn omakseen, ovat aktiivisia ja lähtevät kehittämään verkkoyhteisöä parhaaksi katsomaansa suuntaan. Muutamia keskustelunavauksia onkin jo tullut – kiitos niistä!

toimii markkinointisuunnittelijana Visma Passelilla. Haluaa pitää kiinni ihminen ihmiselle-ajattelusta myös digitalisaation ja automaation aikakaudella.

Connect with Emmy: