Wilma kehittyy ja kasvaa

Kirjoitin jokin aika sitten siitä, miten Wilman tulevaisuus on yhteistyössä ja avoimuudessa. Tämä kirjoitus on yksi osa avoimuutta – kerron vielä vähän tarkemmin Wilman tulevaisuudennäkymistä kehitystyön kannalta.

Wilma on palvellut kouluja ja koteja jo 18 vuoden ajan, ja sinä aikana myös teknologia on mennyt huimasti eteenpäin. Pitääksemme Wilman ajan tasalla, meidän on uudistettava jatkuvasti myös ohjelmiston takana olevaa teknologiaa. Elämme ajassa, jossa omat paikalliset palvelimet alkavat olla historiaa, ja tuotteet tarjotaan yhä useammin pilvipalveluna. Myös Wilman tulevaisuus on pilvessä, palveluna joka on helppo ja turvallinen kaikille käyttäjille.

 

Uudempaa tekniikkaa ja parempaa käytettävyyttä

Olemme aloittaneet teknisen harppauksen eteenpäin, ja teemme suurempia muutoksia tekniikkaan ja tietokannan rakenteeseen. Näin pystymme jatkossa myös tukemaan erilaisia rajapintoja ja parantamaan kouluarkea erilaisten Wilmaan liittyvien lisäpalveluiden kautta. Palvelut voivat olla myös kolmannen osapuolen tuottamia, joten voidaankin puhua koulujen sovellusekosysteemistä. Lisäksi tekniset uudistukset vaikuttavat siihen, että Wilma palveluna toimii mahdollisimman sujuvasti ja nopeasti.

Ei yksinään kuitenkaan riitä, että ohjelma toimii hyvin, vaan sen pitää tietenkin olla myös käyttäjäystävällinen. Wilmaa ei myöskään käytetä enää ainoastaan tietokoneella kuten vielä muutama vuosi takaperin, vaan vuosi vuodelta mobiilikäyttäjien määrä kasvaa. Sekä mobiilisovelluksen kehitys että käyttäjäkokemuksen parantaminen ovat molemmat tällä hetkellä asioita, joihin panostamme. Wilman mobiilisovellus sai hienoa tunnustusta, kun se palkittiin parhaana suomalaisena yleishyödyllisenä sovelluksena. Olemme kiitollisia palkinnosta, ja jatkamme palvelun kehittämistä yhä paremmaksi ja kattavammaksi.

Wilma ei enää ole ainoastaan koulujen palvelu, vaan sen käyttö on laajentunut myös varhaiskasvatukseen. Tätä puolta kehitämme luonnollisesti myös koko ajan.

Kehitystoiveista tuotekehitykseen yhteistyön kautta

Asiakkaitamme on tiiviisti mukana ominaisuuksien kehitysvaiheessa, ja he pääsevät testaamaan ja kommentoimaan ominaisuuksia jo suunnitteluvaiheessa. Wilmasta jo löytyvistä toiminnoista saamme palautetta parhaiten koulujen kautta, ja olemme myös kutsuneet mm. opiskelijoita testaamaan Wilman sovellusta yhdessä tuotekehityksemme kanssa.

Kaikki asiakkainamme olevat oppilaitokset pystyvät välittämään meille ideoita ja parannusehdotuksia oman asiakasyhteisömme kautta. On hienoa, että myös moni huoltaja ja opiskelija haluaa tuoda ideoitaan esiin saadaksemme entistä paremmin palvelevan Wilman. Kaikki Wilmaa koskevat toiveet kannattaa osoittaa aina omalle koululle, niin saamme ne silloin pääkäyttäjän kautta asiakasyhteisöön koottuihin toiveisiin. Siellä myös muiden oppilaitosten pääkäyttäjät pystyvät äänestämään ja ottamaan kantaa ehdotukseen. Näin toiveiden taakse tulee myös joukkovoimaa. Mitä toivotumpi ominaisuus on, sitä suurempi todennäköisyys sillä on edetä tuotekehitykseen.

Koska ohjelma on kuntien itsenäisesti hallinnoima, saattaa olla, että toivottu ominaisuus löytyy jo Wilmasta, mutta sitä ei vain ole otettu käyttöön. Kun toive tulee koululle, voi toiminto hyvinkin nopeasti tulla Wilmaan “nappia painamalla” pääkäyttäjän toimesta.

Arvailun sijaan tiukkaa tietoa

Uutuutena Wilman sovellusta käyttäville tulee loppuvuodesta mahdollisuus ilmoittaa mahdollisista virheistä tai kehitystoiveista meille suoraan sovelluksen kautta. Eli jokainen käyttäjä pääsee itse myös suoraan vaikuttamaan Wilman kehitykseen.

Tämä kaikki tietenkin tuo meille tietoa vain osasta siitä, mitä kaikkea Wilmassa pitäisi parantaa ja miten ohjelmaa käytetään. Tulemme ottamaan loppuvuonna myös käyttöanalytiikan päätöksenteon tueksi. Käyttäjälle tämä näkyy alkuun siten, että häntä pyydetään hyväksymään lähes kaikilta verkkosivuilta tuttu eväste kirjautumisen yhteydessä.

Analytiikka kertoo anonyymisti meille mm. paljonko kirjautuneita käyttäjiä Wilmassa on ollut edellisen kuukauden aikana tai miten paljon vaikkapa viestitoimintoa on käytetty.

Saamme tietoa siitä, mitä ominaisuuksia Wilmassa eniten käytetään, ja onko ohjelmassa jotain sellaista, mitä kukaan ei oikeasti käytä. Analytiikan avulla voimme keskittyä eniten käytettyjen ominaisuuksien parantamiseen ja kehittämiseen, ja jättää ehkä jopa pois sellaisia, joita ei kukaan käytä. Näin pystymme datan perusteella keskittymään tuotekehityksessä oikeisiin asioihin.

Lähitulevaisuudessa tulossa on siis paljon asioita, jotka näkyvät suoraan myös käyttäjille.

Näillä terveisillä oikein hyvää syyslukukauden jatkoa kaikille!