Voiko pilveen luottaa?

Viime viikon torstaina Amazonin Virginiassa sijaitsevassa datakeskuksessa tapahtui tekninen vika. Ongelmat olivat yllättävän laajat ja jatkuivat viikonlopun yli. Tämän seurauksena monet Amazonin pilvialustalle rakennetut sivustot, kuten erittäin suosittu Foursquare-palvelu, olivat alhaalla. Suuren pilvipalveluntarjoajan ongelmat tulivat monelle yllätyksenä ja jotkut ehtivät jo manata pilvipalvelujen suosion hiipumista. Asiaa kannattaa kuitenkin tarkastella eri näkökulmista.

Lähtökohtaisesti täytyy pitää mielessä, että mikään pilvipalvelu ei ole 100% suojattu katkoja vastaan ja se kannattaa huomioida suunnitellessa pilvipalveluiden käyttöönottoa. Pilvessä on kuitenkin mielestäni selvästi enemmän hyviä kuin huonoja puolia.

Tein vuonna 2007 Helsingin Teknillisen korkeakoulun diplomityöni Vismalle aiheesta Software as a Service (SaaS). Silloin kuvailin SaaS:ia sanalla sovellusvuokraus, mutta nykyään puhutaan yleisemmin pilvipalveluista. Työni aihe oli ajankohtainen jo neljä vuotta sitten ja tutkimukseni tulokset ovat yhä edelleen päteviä.

Pilvipalveluiden hyödyt verrattuna paikallisesti asennettaviin pakettiohjelmistoihin ovat tutkimukseni mukaan mm. paremmat mahdollisuudet kulujen hallintaan (pilvessä kulut perustuvat käyttömääriin), nopeampi käyttöönotto ja tehokkaammat etäkäyttömahdollisuudet.

Huonoja puolia ovat vähäisemmät mahdollisuudet ohjelmiston räätälöintiin sekä verkkoyhteyksistä johtuvat käyttökatkokset. Tuloksista käy ilmi, että pilvipalvelut voivat olla hyvä valinta yritykselle jos:

  • sovellusta tarvitsee käyttää etänä tai vuorokauden ympäri
  • halutaan parempaa hallittavuutta IT-kuluihin
  • halutaan paikata IT-osaamisen puutetta organisaatiossa tai ulkoistaa IT-toimintoja
  • pyritään lähtökohdista riippuen parempaan tietoturvaan ja liiketoiminnan jatkuvuuteen tietoteknisissä ongelmatilanteissa

Kuten muuallakin verkossa on todettu saattaa Amazonin käyttökatko oikeastaan olla pilvipalveluille ja niiden käyttäjille hyvä asia. Se pakottaa palveluntarjoajat miettimään varajärjestelmiään entistä tarkemmin ja muistuttaa käyttäjiä siitä, että varasuunnitelma pitää aina olla.

Niklas Roitto
IT-Manager
Visma Services Oy

About

Connect with Jaana: