Visma Novan teknologia- ja käyttöliittymäuudistus luo pohjan tulevaisuuden vaatimuksille

Konepellin alle tehtävät parannukset siirtävät Novan uuteen teknologiaan, joka näkyy käyttäjälle esimerkiksi nopeampana käyttökokemuksena ja mahdollisuuksina tehostaa käyttöä parannetun käyttöliittymän avulla.

Visma Nova -toiminnanohjausjärjestelmä on tullut jo kypsään ikään ja vuosien varrella sitä on laajennettu kattamaan hyvin laajasti eri toimialoja, kuten esimerkiksi valmistavaa teollisuutta, sekä tukku- ja erikoistavarakauppoja. Nova tunnetaan myös laajalti hyvistä talousominaisuuksistaan.

Maailma on kuitenkin noin 30 vuoden aikana muuttunut paljon; käyttäjien tarpeet ovat muuttuneet niin toiminnan kuin sukupolvien vaihtumisen myötä. Käytössä olevat teknologiat ovat kehittyneet, kilpailu koventunut samalla kun uusia toimijoita on tullut markkinoille toisten vaipuessa pois bittien taivaaseen. Tästä syystä Visma Novankin on syytä uudistua laajasti, jotta ohjelmisto kattaa myös tulevaisuuden tarpeet.

Teknologiapäivityksellä lisää suorituskykyä

Aloitimme laajemman uudistuksen suunnittelun vuoden 2020 alussa – työtä tehtiin niin tuotepäälliköiden, tuotekehityksen kuin yrityksen johdon toimesta. Tärkeimpänä ajatuksena tuolloin oli, ja on edelleen järjestelmän tulevaisuuden varmistaminen. Visma Novan asiakaskunta on laaja ja yli 2000 yritystä ei voi olla väärässä järjestelmän hyvistä ja laajoista ominaisuuksista. Päätimme siis kehittää järjestelmää entistä enemmän asiakkaillemme, yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Alkuselvitysten jälkeen tiesimme, että käytettävä teknologia on päivitettävä tähän päivään. Teknologian, ja samalla koodin, uusimisella saisimme huomattavasti lisää kaivattua suorituskykyä. Samalla käytössä olevat palvelimet, niin asiakkailla kuin Vismalla, pääsevät hyödyntämään uuden teknologian mahdollisuuksia aivan toisella tapaa.

Teknologian uudistaminen mahdollistaa myös tulevaisuudessa uusien ja innovatiivisten ominaisuuksien ja toimintojen tuomisen järjestelmän käyttäjille.

Teknologian uudistaminen mahdollistaa myös tulevaisuudessa uusien ja innovatiivisten ominaisuuksien ja toimintojen tuomisen järjestelmän käyttäjille. Näitä mahdollisuuksia olemme jo tutkineet, mutta talon perustukset ja runko tulee saattaa kuntoon ennen varsinaista sisustamista. Onneksi tätä “taloprojektia” tehdään ammattilaisten toimesta Suomessa.

Uudistus tuo parannuksia käytettävyyteen ja käyttöliittymään

Myös ohjelmiston käytettävyys on asia, johon haluamme tehdä parannuksia. Emme halua uudistaa käyttäjille tuttuja toimintoja täysin, joten tulemme käyttämään jo tuttuja näkymiä päivitettynä tähän päivään ja lisäämään sinne uutta. Näin ohjelmiston käyttäjät ehtivät sopeutua muutoksiin pala kerrallaan. Tukea muutoksiin ja uusien ominaisuuksien käyttöön saa lisäksi tarjoamistamme maksuttomista webinaareista. 

Uusi laskutuksen päänäyttö -näkymä Visma Nova toiminnanohjausjärjestelmässä

Käyttöliittymän suunnittelussa käytimme apuna Visman taitavaa UX-tiimiä, joka antoi meille useita ehdotuksia. Päätimme edetä näistä yhdellä, jonka otimme myös täysin ulkopuolisten henkilöiden arvioitavaksi. Saimme valinnasta hyvää palautetta, joka selkeästi osoitti meidän olevan menossa oikeaan suuntaan.

Esimakua uudistuksista saadaan nopealla aikataululla

Ennen kuin vuosi 2021 vaihtuu, julkaisemme jo ensimmäisiä osioita uudistuneesta Novasta. Kokonaisvaltainen uudistaminen ei kuitenkaan ole nopea projekti, kun se tehdään kunnolla. Tästä syystä tulemme julkaisemaan jokaisen versiopäivityksen mukana lisää uudistuksia, jotka sovelluspalvelua käyttävät asiakkaamme saavat heti käyttöön ilman erillistä veloitusta tai tarvetta asentaa päivitystä.

Investoimme Nova-ohjelmiston uudistamiseen, jotta pidetty ohjelmisto tarjoaisi laadukasta toiminnanohjausta pitkälle tulevaisuuteen. Nämä investoinnit mahdollistavat tulevaisuudessa toiminnanohjauksen viemisen käyttäjäroolikohtaisiin käyttöliittymiin, käyttäjän mieltymysten mukaan muokattaviin näkymiin ja moneen muuhun. Ensin on kuitenkin rakennettava aiemmin mainitut perustukset ja runko valmiiksi tulevien parin vuoden aikana, jotta voimme viedä Novan toiselle ja kolmannelle tasolle. 

Lue myös: 
Visma Nova -toiminnanohjausjärjestelmän matka tähän päivään
Visma Nova jatkaa asiakkaiden suosikkina vuodesta toiseen
Miten Visma Nova asiakas voi antaa ehdotuksia tuotekehitykselle?

Tutustu Visma Novaan

Suosituimmat

  • Matka Tikonista Fivaldiin: Porvoon Tilipalvelu (osa 1/2)

    Tilitoimisto Porvoon Tilipalvelu on nyt uuden edessä, sillä yrityksessä ollaan vaihtamassa järjestelmää Tikonista Fivaldiin. Tässä juttusarjassa seurataan Tikon-tilitoimiston matkaa ohjelmiston vaihdon aikana.

  • School Day Dashboard

    Dashboard avasi silmät ja vapautti Exceleistä

    Paljon koulun arkeen liittyviä asioita löytyy koulun datasta. Monelle oppilaitokselle on varmasti tuttua erilaisten tilastolukujen raportointi. Visman yhteistyökumppanin School Dayn kehittämä Dashboard visualisoi tämän tiedon ja tuo mahdollisuuksia tiedolla johtamiseen. Visualisoinnin lisäksi Dashboard myös auttaa parantamaan tiedon laatua. Lue asiakkaamme Saimaan ammattiopisto SAMPOn kokemuksia Dashboardin käytöstä.

  • Ihmisten johtamisen ABC

    Ihmisten johtamisen ABC

    Esimiestyö vaatii erityisiä taitoja, joiden avulla työntekijöiden onnistumisia tuetaan. Asiantuntijamme vinkkien avulla löydät lisää aikaa ihmisten johtamiselle ja opit arvioimaan kuinka hyvin siinä onnistut.