Toiminnanohjausjärjestelmä Visma Novan teknologia- ja käyttöliittymäuudistus on polkaistu vihdoin vauhtiin. Novan tuore versio (10.2) on juuri julkaistu ja sitä on alettu jakaa asiakkaille. Tämä on kuitenkin vain pintaraapaisu tulossa olevista uudistuksista käytettävyyteen ja käyttöliittymään.
”Tämä on kuitenkin vain pintaraapaisu tulossa olevista uudistuksista käytettävyyteen ja käyttöliittymään.”
Novan joulukuun 2020 päivitys keräsi ennätysmäärän huomiota ohjelmiston käyttäjiltä, ja syystäkin. Onhan kyseessä ehkä yksi merkittävimmistä uudistuksista koko Novan pitkän historian aikana. Nyt julkaistussa versiossa Novaan tuotiin uusittu laskutustoiminnallisuus. Laskutus on Novan suurin yksittäinen toiminnallisuus ja samalla ohjelmiston käytetyin ominaisuus, joten oli luonnollista aloittaa siitä.
Uusittu laskutustoiminnallisuus helpottaa järjestelmän päivittäistä käyttöä
Uusittu laskutustoiminnallisuus näkyy käyttäjille muun muassa paremman suorituskyvyn ja monen muun päivittäistä käyttöä helpottavan toiminnallisuuden muodossa.
Laskutuksen toiminnallisuuksien nopeus on saatu nostettua selvästi korkeammalle tasolle teknologian uudistamisen kautta. Nyt käytettävyys ja käyttömukavuus paranevat loppukäyttäjän näkökulmasta merkittävästi. Arjessa tämä näkyy nopeampana ja sujuvampana käyttönä sekä tietokantahakujen nopeutumisena.
”Uusittu laskutustoiminnallisuus näkyy käyttäjille muun muassa paremman suorituskyvyn ja monen muun päivittäistä käyttöä helpottavan toiminnallisuuden muodossa.”
Toisena merkittävänä muutoksena Novaan tuotiin käyttöä helpottava uusi listanäkymä, jonka suodatustoiminnolla laskut löytyvät nopeasti. Listanäkymästä käyttäjä voi tehdä nopean suodatuksen valmiiksi määriteltyjen pikasuodatusnäppäimien avulla, jolloin päästään nopeasti ja helposti käsiksi haluttuihin laskuihin.
Helppoutta ja nopeutta laskujen käsittelyyn
Taloushallinnon ammattilaiset ovat varmasti tyytyväisiä jo aiemmin mainittujen uudistusten lisäksi toiminnallisuuteen, jonka avulla Novaan voidaan avata useita välilehtiä eri laskuille. Tällöin useiden eri laskujen käsittely helpottuu ja nopeutuu.
Välilehdissä on samanaikaisesti mahdollista käsitellä myös useita eri laskulajeja, jolloin työskentely on huomattavasti nopeampaa ja toimintojen välillä ei joudu hyppimään. Käyttäjän ei tarvitse enää hakea laskuja pelkästään numeroiden tai erillisen haun kautta, vaan kaikkea on mahdollista hallita näppärästi lista- tai laskutusnäkymän kautta.
Uudistuksia pala kerrallaan
Laskuihin tulleet näkymäuudistukset ovat tässä vaiheessa varsin maltillisia, jotta nyt julkaistuihin uudistuksiin ehditään tottua. Siispä teimme käytettävyyteen ja ulkoasuun parannuksia sen sijaan, että olisimme rakentaneet kokonaan uudelleen asemoidun laskutuksen ja siihen liittyvien muiden ikkunoiden näkymän.
”Parannuksia käytettävyyteen ja ulkoasuun.”
Laskujen tiedot tallentuvat kätevästi kaikkialle painamalla tallennusta silloin kun muokkaus on valmis, jolloin erillisiä välitallennuksia ei välttämättä tarvita. Lisäsimme laskutukseen myös kätevän muistilappu-toiminnon, jolla laskukohtaisia muistiinpanoja voi kirjoittaa ylös. Näin muistiinpanot muistuttavat laskua käsitellessä tarpeellisista tai huomioitavista toimenpiteistä.
Keväällä 2021 parannuksia käyttökokemukseen
Kevään 2021 aikana tulemme täydentämään jo nyt julkaistua osiota, jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman hyvä. Kuuntelemme aktiivisesti myös palautetta uudistuksesta. Käyttökokemusta täydentävien uudistusten julkaisun ajankohta tulee olemaan loppukeväästä – tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin.
”Kevään 2021 aikana tulemme täydentämään jo nyt julkaistua osiota, jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman hyvä.”
Kun laskutus on saatu kokonaisuutena käytyä läpi, siirrymme seuraavaksi käytetyimpään osioon – myyntitilauksiin. Uudistamme Visma Novaa pala kerrallaan, jotta kehitystyö tapahtuu käyttäjälähtöisesti ja Novan asiakkaiden tarpeet huomioiden.
Lue myös:
Visma Novan teknologia- ja käyttöliittymäuudistus luo pohjan tulevaisuuden vaatimuksille
Visma Nova -toiminnanohjausjärjestelmän matka tähän päivään
Visma Nova jatkaa asiakkaiden suosikkina vuodesta toiseen
Miten Visma Nova asiakas voi antaa ehdotuksia tuotekehitykselle?