Visma Nova -toiminnanohjausjärjestelmän matka tähän päivään

Työskennellessäni Visma Nova -toiminnanohjausjärjestelmän parissa vuodesta 1999 lähtien, on tuote kehittynyt valtavasti. Ennen vuosituhannen vaihdetta Nova oli ensimmäisiä Windows-pohjaisia ERP-järjestelmiä ja tuohon aikaan kilpailijoita oli vielä suhteellisen vähän. Nova oli jo tuolloin erittäin hyvin tunnettu toiminnanohjausjärjestelmä Suomen markkinassa ja asiakkaita oli monilta eri toimialoilta, kuten on tänäkin päivänä.

Visma Novaa on kehitetty vuosien ajan ja kehitystyö jatkuu edelleen

Alkujaan Visma Nova on ollut puhtaasti palvelimelle asennettava ohjelma, joten suuri harppaus kehityksessä otettiin vuonna 2012, jolloin Nova tuli saataville myös sovelluspalveluna. Tästä hetkestä lähtien asiakkaat ovat voineet valita, haluavatko he pyörittää ohjelmaa itse omalla palvelimellaan vai käyttää sovelluspalvelua, jolloin ohjelmaa käytetään kuten pilvipalvelua. Sovelluspalvelu on ollut asiakkaille erittäin mieluinen päivitys, sillä ohjelman ylläpito, päivitykset ja tietoturva on voitu ulkoistaa kokonaan Vismalle.

Matkan varrella Nova-kokonaisuutta on laajennettu jatkuvasti Visman olemassaolevilla lisäarvoratkaisuilla. Niiden myötä on saatu enemmän automaatiota moniin toiminnallisuuksiin, kuten ostolaskujen kierrätykseen, verkkolaskujen lähettämiseen ja vastaanottoon, pankkiyhteyksiin, viranomaisraportointiin sekä huolto- ja keikkatöiden hallintaan. 

Jos mietin ihan lähihistoriaa, niin viimeisen kahden vuoden aikana merkittävin kehityskohde on ollut webservice-rajapinnan julkaisu vuonna 2017, joka on mahdollistanut helpot ja reaaliaikaiset integraatiot Visma Novan ja kolmansien osapuolten järjestelmien välillä. Novan rajapintoja myös kehitetään jatkuvasti, sillä asiakkailta tulee paljon tarpeita niihin liittyen. Kuluneelta vuodelta mieleeni tulee tietysti myös vastikään julkaistu Novan 10 versio, minkä myötä muun muassa ohjelmiston automaatioaste ja käytettävyys paranivat entisestään.

Menestymisen kulmakivet

Visma Nova on ollut markkinassa nyt noin 30 vuotta ja ohjelma on kehittynyt koko ajan niin ohjelmiston ytimen kuin lisäarvopalvelujenkin osalta. Kehityksessä on huomioitu asiakkailta tulevia kehitysehdotuksia ja ohjelmiston laatu on varmistettu hyvällä julkaisuun valmistavalla testaus- ja pilotointiprosessilla. Ohjelmiston lisäksi myös asiakasviestintää on parannettu Visma Community -asiakassivun ja kuukausittain lähtevien asiakasviestien myötä. 

Erikoismaininnan ansaitsevat ehdottomasti myös partnerit, joilla on ollut merkittävä rooli Visma Novan menestykselle kaikkien näiden vuosien ajan. Suuri osa Novan asiakkaista on tullut partnereiden kautta ja partnerit myös tukevat asiakkaita arjessa, onhan heillä vankka osaaminen ohjelmasta. 

Visma Nova -toiminnanohjausta kehitetään jatkuvasti ja se onkin sopiva ratkaisu pk-yrityksille, jotka haluavat helppokäyttöisen, monipuolisen ja kehittyvän ohjelman. Voit tutustua Visma Novaan lisää tuotesivuilla.

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä blogeista:

10