Visma Fivaldin tilinpäätös 2019

Vuosi 2019 on saatu pakettiin ja sen kunniaksi päätin kerrata viime vuoden tapahtumia ja avata tulevan vuoden suunnitelmia niin Visma Fivaldin kuin toiminnan kehittämisen näkökulmasta. 

Vuosi 2019 oli vauhdikas. Sen aikana Fivaldin käyttäjämäärä kasvoi lähes 10 % ollen nyt jo yli 38 000. Saavutimme yli 600 tilitoimistokumppanin ja yli 6000 sähköisen yhteiskäyttöasiakkaan rajan. Tilitoimistojen tukena toimiva Virta-tiimi on tapasi vuonna 2019 yli 300 tilitoimistoa auttaen asiakkaiden sähköistämisessä ja sähköisten palveluiden kehittämisessä. 

Tulorekisteriä ja tekoälyä – näin Fivaldia kehitettiin 

Vuonna 2018 tehdyt tuotekehityksen lisäpanostukset näkyivät viime vuonna Visma Fivaldin nopeudessa ja toimintavarmuudessa. Fivaldin saatavuus vuoden aikana oli 99,80 %, sisältäen suunnitellut katkot, kuten versiopäivitykset. Tilitoimistoissa muutoksia aiheuttanut Tulorekisteri oli alkuvuoden 2019 suurin ponnistus ja onnistunut sellainen. Tulorekisteritoteutus Fivaldissa onkin saanut todella paljon positiivista palautetta asiakkailtamme. 

“Koko kyseisen asian [Tulorekisterin] ympärillä tehty kehitystyö on ollut erinomainen suoritus. Kaikki on ainakin meillä pelannut päivästä yksi alkaen juuri niin kuin pitää. Asetusten laittaminen per asiakas on todella nopea ja seurantatyökalu on erittäin hyvä.“

“On hyvä, että Visma on tässä ohjelman takana. Yhteiskunnalta kun tulee kokoajan kamalasti kaikkia vaatimuksia niin on luottavainen olo, että kaikki tarvittava saadaan ohjelmaan.”

Keväällä 2019 Fivaldi sai tekoälyä hyödyntävän tiliöintitoiminnallisuuden ostolaskujen käsittelyyn. Kesäkuussa julkaistiin ensimmäinen versio pitkään odotetusta ostolaskujen maksatuksesta, jota kehitettiin syksyn mittaan entistä paremmaksi saadun palautteen perusteella. Syyskuussa Visma Fivaldiin avautui MarketPlace, jonka kautta käyttäjä voi hankkia Fivaldiin valmiiksi integroituja ohjelmistoja ja palveluita. MarketPlacen valikoima täydentyy sitä mukaa, kun integraatioita valmistuu eri ohjelmistotoimittajien tuotteisiin. 

Loppuvuodesta työn alla oli kertakirjautuminen, joka tulee helpottamaan käyttäjätunnusten hallintaa sekä mahdollistaa jatkossa kirjautumisen useisiin Visman tuotteisiin yhdellä kertaa. Tämän lisäksi tuotekehityksessä valmistauduttiin ensi vuoden puolella tapahtuvaan palkanlaskennan kokonaisuudistukseen. Nämä kaikki kehitykset ovat vain pintaraapaisu siitä kaikesta, mitä on tapahtunut konepellin alla.

Millainen on mielikuva Fivaldista? 

Koska Fivaldin kehitykseen panostetaan lisää etenkin tilitoimistojen ja tilitoimistojen asiakkaiden tarpeista lähtien, halusimme tutkia millainen mielikuva tilitoimistopäättäjillä on Fivaldista tällä hetkellä. Tutkimus toteutettiin marraskuussa yhdessä Taloustutkimuksen kanssa ja siihen vastasi yhteensä 150 päättäjää erikokoisista tilitoimistoista, sisältäen sekä Fivaldia, että muita ohjelmistoja käyttäviä tilitoimistoja.  

Tutkimuksesta selvisi muun muassa, että nykyasiakkaamme pitävät Fivaldia erittäin toimintavarmana ja arvostavat ohjelmistoa tehokkaana työkaluna sekä perinteiseen, että sähköiseen taloushallintoon. Ohjelmisto koetaan kaikkien vastaajien osalta myös vertailuryhmässään hintakilpailukykyisimmäksi taloushallinnon ohjelmistoksi. Mielikuva modernista käyttäjäkokemuksesta taas oli hieman vertailuryhmää heikompi, erityisesti tilitoimistoilla, jotka eivät käyttäneet Fivaldia. Fivaldia päivittäin pääohjelmistonaan käyttävät tilitoimistot taas arvioivat käyttäjäkokemuksen selkeästi paremmaksi.

“Ohjelmassa on kaikki mahdollinen; ei tarvitse useampia ohjelmia.” NPS-palaute tilitoimistoasiakkaalta

“Hyvin onnistuu sekä, perinteinen ja sähköinen kirjanpito.” NPS-palaute tilitoimistoasiakkaalta

Tilitoimisto voi käyttää Visma Fivaldia mainiosti vaikka ainoana taloushallinnon järjestelmänä, koska samalla ohjelmistolla voi hoitaa sekä perinteiset että sähköiset asiakkuudet. Asiakkaiden käyttämiä toiminnallisuuksia kehitetään jatkuvasti ja tavoitteemme on olla helppokäyttöisin tilitoimisto-ohjelma, joka automatisoi manuaaliset prosessit. Tätä mielikuvaa haluamme vahvistaa tilitoimistokohderyhmässä. 

Toiminta keskittyy yhä tiiviimmin asiakkaidemme ympärille

Vuonna 2020 tavoitteenamme on investoida lisää tuotekehitykseen, nopeuttaa Fivaldin kehitystä ja palvella asiakkaitamme entistä paremmin. Tähän erinomaiset lähtökohdat antaa syksyn aikana tehty Visma Softwaren organisaatiomuutos, jonka ansiosta kaikki Fivaldin parissa työskentelevät asiantuntijat eri tiimeistä siirtyivät työskentelemään tiiviimmin yhdessä. 

Uskomme, että uudistusten avulla pystymme palvelemaan tilitoimistokumppaneita ja kaikkia Fivaldi-asiakkaita nopeammin, paremmin ja laadukkaammin. Tuotteen osalta jatkamme tuotekehitykseen panostamista ja uusien ominaisuuksien kehittämistä. Panostamme jatkossa myös yhä enemmän kirjanpidon ja palkanlaskennan kehittämiseen, koska haluamme jatkossakin palvella sekä perinteistä kirjanpitoa että sähköisyyttä kaipaavia tilitoimistoja. 


Visma Fivaldi uudistuu – Keväällä 2019 Visma Fivaldi sai koneoppimista ja tekoälyä hyödyntävän ostolaskujen automaattisen tiliöinnin. Ostolaskujen käsittely sai kesäkuussa helppokäyttöisen maksatustoiminnon. Syyskuun päivityksessä julkaistiin Marketplace, joka esittelee Visma Fivaldi lisäarvoratkaisuja. Fivaldin uudistus jatkuu monella rintamalla mm. myyntilaskutuksen ja palkanlaskennan uudistuksilla. Ohjelmiston kokonaisuudistuksessa parannamme tuotteen käytettävyyttä ja helpotamme mm. tilitoimiston arkea automatisoimalla rutiinityöt.

1