Viikko Sebastianin matkassa

Parhaat asiat työssäni Partner Account Managerina Vismalla ovat vapaus ja vaihtelevuus. Yksikään viikko ei ole samanlainen ja aikojen saatossa on tullut tavattua paljon mielenkiintoisia ihmisiä ja nähtyä melkolailla kaikki suomen maakunnat. Tässä blogissa annan sinulle vilkaisun siihen, miltä viikkoni voi näyttää.

Virta-tiimiimme kuuluu  kolme Partner Account Manageria (PAM), yksi Sales Coordinator (SC) sekä Business Manager (BM). Me PAM:it hoidamme vastuullamme olevia nimettyjä tilitoimistoasiakkuuksia ja Sales Coordinator hoitaa Virta-tiimin yhteisiä asioita ja jakaa tikettejä ja liidejä. Yhdessä vastaamme kaikista Visma Fivaldi -tilitoimistoasiakkuuksista.

Maanantai – toimistopäivä

Pidämme tiimipalaverit aina maanantaisin, joka on tästä syystä usein ns. toimistopäivä, eli olen harvemmin tien päällä asiakkaissa.

Aamu alkaa lyhyellä metromatkalla Rautatientorille, ja jalan edelleen Rautatalolle, jossa useat Suomen Visma-yhtiöt pyörittävät toimistojaan. Työpäivä starttaa jo metrossa sähköpostin ja tikettien merkeissä ja jatkuu sellaisenaan aina lounaaseen saakka. Mukaan mahtuu myös muutama puhelu, tulevien asiakastapaamisten sopimista ja kysymyksiin vastailua.

Olemme kehittäneet Virta-toimintaa vuodesta 2017 lähtien erilaisin keinoin, mm. keskittämällä Virta-tiimille osoitetut sähköpostit, yhteydenottopyynnöt jne. tikettijärjestelmään. Järjestelmän avulla varmistamme sen, että tiimin tuottama palvelu ei katkea tai viivästy  esim. PAM:in ollessa työmatkalla tai lomalla. Hyödynnämme alati järjestelmästä saatavaa dataa toimintamme kehittämiseen mm. vasteaikojen hallinnan suhteen.

Tiistai – tilitoimiston asiakasviestinnän ja hinnoittelun kehittämistä 

Tiistait, keskiviikot ja torstait pyrin viettämään asiakastapaamisissa ympäri Suomea. Tämä tiistai ei ole poikkeus, sillä suuntaan auton nokan aamuvarhain kohti Keski-Suomea. Päivän agendalla on kaksi asiakastapaamista tilitoimistojen kanssa. Tien päällä työn merkeissä tulee vietettyä noin 20 000 – 30 000 kilometriä vuodessa. Onneksi ajaminen on mielestäni hauskaa puuhaa ja kyllähän suomen maisemia vuodenajasta riippumatta mielellään katselee.

Ensimmäinen palaveri on naputeltu juuri ennen lounasta, tällä kertaa aiheena on tilitoimiston asiakasviestinnän ja hinnoittelun kehittäminen. Pohdimme, minkä kanavien kautta asiakas voi tavoittaa tilitoimiston parhaiten, sekä miten sähköiset palvelut ja perinteisen kirjanpidon saisi paketoitua selkeisiin kiinteähintaisiin paketteihin. Nopean salaatin ja sähköpostin & tikettien tarkistuksen jälkeen matka vie vielä pätkän verran pohjoiseen. Päivän toinen palaveri päättyy hieman ennen neljää, jonka jälkeen suuntaan kotiin Helsinkiin.

Illalla kirjoittelen palaveripöytäkirjat puhtaaksi ja lähetän asiakkaille lupaamani lisätiedot ja aineistot, tarkistan vielä kerran sähköpostin ja tiketit ennen lenkille lähtöä.

Keskiviikko –  lounaspalaveria ja tavoitteita

Keskiviikkona suuntaan toimistolle. Päivän agendalla on sisäisiä palavereita, jonka jälkeen lounastapaaminen asiakkaan kanssa Helsingissä.

Palavereiden jälkeen suuntaan metrolla Sörnäisiin, josta kipaisen muutaman korttelin verran viehättävään pieneen bistroon. Lounaspalaveri sujuu hyvin, ruoka maistuu ja sovimme alustavasti loppuvuoden askelmerkeistä, tapaamisista ja keskipitkän aikavälin tavoitteista.

Aloitettuani näissä hommissa vuonna 2017 olen huomannut selvän kasvun tilitoimiston asiakkaiden lisäarvopalvelujen tarpeessa. Käytännössä tarkoitan tällä esim. kulu- ja matkalaskujärjestelmiä ja työajanseurantajärjestelmiä. Alati kehittyvässä maailmassa yhä useampi yritys siirtää toimintojaan ohjelmistoratkaisuihin, joka mielestäni on erittäin toivottavaa. Ohjelmistosta saatava laadukas data on mielestäni erittäin arvokas kulmakivi melkeinpä minkä tahansa yritystoiminnan kehittämisessä.

Torstai – kotitoimistolla koirakavereiden kanssa

Torstai jatkuu kotitoimistolla sähköpostin, tikettien ja juoksevien asioiden parissa. Sovin muutaman asiakastapaamisen muutaman viikon päähän ja aloitan keskiviikon sisäisessä palaverissa kaavaillun projektin työstöä. Tänä torstaina iloa kotikonttorille tuo pari hoitokoiraa jotka pitävät huolen siitä, että tämä päätetyötä tekevä konttorirottakin ottaa taukoja istumisesta.

Vielä tässä kirjoituksessa mainitsematon, melkolailla päivittäinen elementti on Virta-tilausjärjestelmä, jonka avulla sähköisten palveluiden tarjoaminen asiakkaille on tilitoimistoille helppoa.  Verkkokaupasta löytyy tilitoimiston asiakkaiden useimmiten käyttämät sovellukset, jotka on paketoitu helpostiymmärrettäviin eri tasoisiin paketteihin. 

Perjantai – Tiimilounasta ja perjantaiherkkuja

Koska tiimimme viettää yleensä tiistait, keskiviikot ja torstait tien päällä asiakkaissa, pyrimme tapaamaan viikon päätteeksi porukalla toimistolla.

Päivä kuluu sähköpostin, tikettien ja sisäisen työn parissa. Käymme tiimin kanssa lounaalla ja päivittelemme viikon kuulumisia ja fiiliksiä. Helsingin toimistollamme järjestetään perjantaisin jo perinteeksi muodostuneet perjantaipullat, joka tarkoittaa että tarjolla on pullaa, kakkua, keksejä, kahvia ja hyvää juttuseuraa. Perjantaipullien ja hyvän fiiliksen siivittämänä siirryn viikonlopun viettoon ja kohti tulevan viikon seikkailuja.