Viikko Niinan matkassa

Olen Niina, kumppanuuspäällikkö Visma Fivaldi -tilitoimistoja tukevassa Virta-tiimissä. Olet jo ehkä lukaissutkin kollegoitteni Kristan ja Visan blogit heidän työviikoistaan. Tällä kertaa pääset seuraamaan minun viikkoani Vaasan suunnalla – tervetuloa mukaan!

Maanantai – paluu lomalta sorvin ääreen

Loma on ihmisen parasta aikaa, tosin sopivassa suhteessa, normaaliin arjen kruununa. Töihin on aina kiva palata energisenä ja innostuneena, sekä vaihtaa kuulumisia kollegoiden kanssa. On mukava huomata, että osaamistani ja ammattitaitoani on kaivattu poissa ollessani. Sähköpostin ja tikettijärjestelmän yhteydenottopyyntöjen purkaminen pitää minut sopivan kiireisenä koko alkuviikon. Reiluuden nimissä aloitan yhteydenottojen purkamisen vanhimmasta tuoreimpaan.

Lomani aikana on tullut kalenterivaraus: Visma Fivaldin tuotehallinta ja -kehitys haluavat kertoa Virta-tiimille kehityksen suunnitelmista. Sisäinen tiedonkulku on äärimmäisen tärkeää, eikä sitä ole koskaan liikaa. On myös hyvä vahvistaa tiimien välistä yhteistyötä. Virta-tiimi on avainasemassa kumppaniasiakkaiden ja tuotehallinnan toiveiden, tarpeiden ja ymmärryksen viestin viemisessä.

Pitkästä aikaa pääsen lounaalle Vaasan toimipisteen kollegoiden kanssa. Kumppanuuspäällikön työ on hyvin liikkuvaista, joten lounas tulee useasti nautittua asiakkaiden kanssa, huoltamoilla tai ensimmäiseksi vastaan tulevassa ruokapaikassa. Kirjoittamaton sääntö on, että työasioista ei puhuta tauoilla, mutta sorrun kuitenkin kysymään sovellustuen kollegalta, että onko alkuvuoden kiire yhtään helpottanut tulorekisterin ympärillä. Vastaukseksi saan hymyn ja kommentin, että onhan se ”hieman” helpottanut – eikä siitä sitten sen enempää.

Meillä on mukava tiimi, missä saa olla oma itsensä, jokainen huomioidaan ja nauru raikaa.

Iltapäivällä on tiimipalaveri, missä käydään läpi henkilöiden kuulumiset ja työmme kannalta tärkeät ja ajankohtaiset asiat. Meillä on mukava tiimi, missä saa olla oma itsensä, jokainen huomioidaan ja nauru raikaa. Tiimipalaverin jälkeen laitan kuudennen vaihteen päälle, yritän olla super ahkera ja ennen kuin huomaankaan on kello yli neljä, eli aika lopettaa uurastus työmaalla ja siirtyä kotiin perheen pariin.

Tiistai – Asiakkaiden tapaaminen on työn suola

“Hyvää huomenta” toivottaa kollega kera kauniin kuvan, jossa on kukkakimppu hänen kotitoimistoltaan. Tänään on viikon kohokohta, menen tapaamaan asiakasta. Tapaaminen on sen verran lähellä kotiani, että kyseessä on päiväreissu. Vanhojen tuttujen kanssa juttu luistaa kuin siivillä, ajan kulu meinaa ihan unohtua. Sovimme asiakkaan kanssa pelimerkit yhteisestä tekemisestä, tulossa on mm. yhteistapahtumia, webinaareja ja vieraskynää blogin muodossa.

Äänikirjat ovat työmatkojen helmi. Aloitan kuuntelemaan Jorma Ollilan Mahdoton Menestys, Kasvun paikkana Nokia. Nautin elämänkerroista, joissa on mukana työuran menestystarinoita. Huomaan, että Jorma Ollilan lapsuus ja nuoruus sijoittuu lähelle kotikaupunkiani Vaasaa. Ajelen Vaasaan hyvissä ajoin, joten päätän syödä myöhäisen lounaan yhdessä lempiravintoloistani ja muistaa ystävääni kukkakimpulla. Jälkeenpäin mietin, että luultavasti kollegan aamuinen tervehdys vaikutti alitajuntaani kukkakimpun ostossa. 

Kun työkone kulkeutuu kätevästi kassissa kotiin, on töiden tekeminen helppoa ajasta ja paikasta riippumatta.

Myöhemmin illalla kotiaskareiden lomassa puran vielä asiakkaiden yhteydenottoja ja selvitän saman päivän aikana tulleita asioita. Kun työkone kulkeutuu kätevästi kassissa kotiin, on töiden tekeminen helppoa ajasta ja paikasta riippumatta. Tätähän on se sähköisyys, mistä asiakkaidenkin kanssa juttelemme. Tuntuu hyvältä olla töissä taas!

Keskiviikko – Oivalluksia, uusia toimintamalleja ja aherrusta

Vaasan konttorilla tarjoillaan aamupala kerran kuukaudesta. Se on loistava tilaisuus jutella kollegoiden kanssa ja nauttia yhteishengestä. Viereeni istuu kollega, jonka muuttuneesta työkuvasta keskustelemme. Keskustelumme muodostuu hyvinkin oivalliseksi ja hyödylliseksi, sillä huomaan, että hänellä on tahtotila tuottaa sellaista jälleenmyyntimateriaalia, mitä kaipaamme Virta-tiimissä kumppanitilitoimistojemme työn helpottamiseksi.

Asiakas on kaiken keskiössä: miten voimme tehdä asiat paremmin, tuottaa asiakkaille hyvän kokemuksen työmäärän kasvaessa uusien  asiakkaiden myötä.

Tapaan esimieheni etätyökalujen kautta one-to-one -keskustelun muodossa. Vaihdamme kuulumiset ja esimieheni kertoo uusista toimintamalleista, jotka tulemme ottamaan käyttöön myöhemmin keväällä. Asiakas on kaiken keskiössä: miten voimme tehdä asiat paremmin, tuottaa asiakkaille hyvän kokemuksen työmäärän kasvaessa uusien  asiakkaiden myötä. Tämä on varmasti universaali haaste.

Torstai – Etätyö mahdollistaa muuttuvat suunnitelmat

Olen suunnitellut tälle päivälle monta aktiviteettiä, jotta saisin to do -listaani lyhyemmäksi. Suunnitelmani kuitenkin muuttuvat kun nuorin lapsistani tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa. Viime yö meni hieman poikkeuksellisesti torkkuen ja valvoen. Ilmoitan esimiehelleni, että olen sairaan lapsen kanssa kotona. Päätän kuitenkin tehdä myös työtehtäviä etänä, sillä työkoneeni on minulla kotona kuten aina.

Muutaman tunnin työn teon ja lapseni hoitamisen jälkeen huomaan tapittavani koneen näyttöä kuitenkaan saamatta aikaan mitään. Yöllinen valveilla olo rupeaa näkymään väsymyksenä, joten päätän ottaa pienet nokoset lapseni kanssa.

Iltapäivällä istun taas koneeni ääreen ja aloitan hahmottelemaan tätä kirjoitusta. Ajatuksia kasatessa huomaan, kuinka onnekas olenkaan. Minulla on hyvä työpaikka, viihdyn todella asiakkaiden parissa ja päivittäinen missioni on ylivoimaisten asiakaskokemusten luominen, vaikka en aina siinä kuitenkaan onnistu. Hyvät ihmissuhteet ovat ihmisen onnellisuuden perusta, tästä löytyy myös mielenkiintoinen tutkimus, mikä on maailman pisimpään kestänyt tutkimus ihmisen onnellisuudesta.

Perjantai – Lumisade ja naistenpäivä

Mistä on perjantai tehty? No nähtävästi lumimyräkästä ainakin näin heti aamutuimaan. Kärsiikö innokas kevään odotus? Päätän että ei. Työpäivä alkaa kotikonttorilla etäpalaverilla kollegan kanssa. Mietimme yhdessä toimenpiteitä ja mitä kanavia käyttäen voisimme vielä tehokkaammin viestittää tilitoimistokumppaneille, että he ovat meille äärimmäisen arvokkaita ja, että paras kumppanuus kasvattaa molempien osapuolten liiketoimintaa ja, että me Visma Softwarella olemme aito ja aktiivinen ohjelmistokumppani Visma Fivaldi -tilitoimistoille.

Työpäiväni ja työviikkoni päättyy naistenpäivän kunniaksi suklaarasiaan ja kukkakimppuun.

Olen osa Virta-tiimiä, joka tukee Visma Fivaldia käyttäviä tilitoimistoja onnistumaan asiakkuuksien sähköistämisessä ja auttaa liiketoiminnan sekä palvelutarjoaman kehittämisessä. Haluamme olla paras kumppani, emmekä kilpaile tilitoimistojen kanssa. Yhdessä tekeminen mahdollistaa moninkertaisen onnistumisen!
Connect with Niina: