Viikko Kristan matkassa

Olen Krista ja toimin Visma Softwarella asiakkuuspäällikkönä Virta-tiimissä, joka auttaa tilitoimistoja sähköistämään toimintaansa. Päätimme alkuvuodesta, että haluamme yhdessä tiimini kanssa raottaa verhoa tekemäämme työhön ja minä sain kunnian olla ensimmäinen – tervetuloa seuraamaan viikkoani!

Maanantai 21.1. Tulorekisteri puhututti Tili- ja veropäivillä  

Työviikko alkoi hyytävän kylmänä. Suuntasin heti aamusta Finlandia-talolle, jossa pidettiin Taloushallintoliiton järjestelmät tili- ja veropäivät. Tapahtuma saattaa joka vuosi yhteen taloushallintoalan ammattilaiset ja antaa arvokasta ja ajankohtaista tietoa alalla työskenteleville. Jaoimme osaston yhdessä Visma Solutionin ja Visma PPG:n kanssa. Osastollamme pääsi pyörittämään “onnenpyörää”, josta pystyi voittamaan huulirasvoja ja heijastimia.

Etenkin huulirasvat menivät kuin kuumille kiville.

Tapahtumassa asiakkaiden mielessä pyöri eniten Tulorekisteri ja aiheesta tuli meille paljon kysymyksiä. Onneksi sitä varten oli myös oma osasto, joka auttoi vierailijoita. Asiakkaat kyselivät meiltä paljon Visman eri ohjelmista – niitähän meiltä löytyy pitkä liuta! Yksi etsi työajanseurantaa, toinen varastonhallintaa ja kolmas tuli muuten vain juttelemaan Visma Fivaldista ja antamaan palautetta.

Kävin kuuntelemassa Mikael Pentikäisen esityksen yrittäjyyden muutostrendeistä. Yksi tulevista muutoksista on yrittäjän ja palkansaajan rajan hämärtyminen. Etenkin moni nuori pyörittää normaalin palkkatyön lisäksi pientä yritystä. Hienoa, että nuorilla on tähän rohkeutta ja innostusta. Myös startup-yrittäjyys on tällä hetkellä kova trendi. Pentikäinen puhui myös siitä, kuinka yrittäjyydellä pystyttäisiin korvaamaan julkisen sektorin palveluita, kuten esimerkiksi kouluruokailua. Tämä sai pohtimaan milloinkohan tällaisia muutoksia julkisen sektorin puolella nähdään? Jään mielenkiinnolla odottamaan! Tili- ja veropäivien ensimmäisestä päivästä jäi päällimmäisenä mieleen kipeiden jalkojen lisäksi kiinnostavat keskustelut asiakkaiden kanssa.

Tiistai 22.1. Tili- ja veropäivät jatkuivat

Tiistai alkoi yhtä kylmissä merkeissä kuin maanantai, onneksi tunnelma oli kuitenkin Finlandia-talolla lämmin. Minulla oli aikaa käydä kiertelemässä muita osastoja ja tapasin samalla niin tuttuja tuotteita kuin tuttuja ihmisiä.

Kävin katsomassa Antti Ahon esityksen siitä, mitä kirjanpitäjältä odotetaan tulevaisuudessa. On mielenkiintoista, miten ala on muuttunut – se mikä kymmenen vuotta sitten riitti kirjanpitäjän ammatissa ei enää tänä päivänä riitä. Aho kertoi puheenvuorossaan, että nykyään kirjanpitäjää rekrytoitaessa, ei suosituin hakukriteeri enää ole tilinpäätöstaito tai alv-osaaminen, vaan vuorovaikutustaidot. Vaikka työntekijältä odotetaan myös substanssiosaamista, myös muut työelämätaidot ratkaisevat valinnassa. Muuttuvat vaatimukset tekevät mielestäni alalle hyvää ja toivon, että tämä tulee jossain vaiheessa vaikuttamaan myös alan palkkoihin positiivisesti. Toivon myös, että tämä on osattu ottaa huomioon kouluttaessa uusia kirjanpitäjiä. Perus taloushallinto-opintojen lisäksi kouluissa tulisi opettaa jatkossa myös esiintymistaitoja ja viestintää.

Iltapäivällä osastollamme pidettiin vielä arvonta, jonka palkintona oli urheilukello. Voittajaa ei valitettavasti paikan päällä tavoitettu, mutta palkinto löysi tiensä oikeaan osoitteeseen jälkikäteen. Tähän päättyivät ensimmäiset tili- ja veropäivät minun osaltani. Oli oikein mukava tavata asiakkaita, yhteistyökumppaneita, kollegoja sisaryrityksistä ja jopa vanhoja koulukavereita!

Keskiviikko 23.1. Jännitystä työmatkalla ja toimistopäivä

Keskiviikkona suuntasin toimistollemme Helsingin Keskuskadulla. Pitkästä aikaa matkustaessani metrolla kuulen sanat “tarkistamme matkaliput kiitos”. Mietin miksi matkalippujen tarkastus aina säikäyttää, vaikka lippu olisikin ostettu. Pääsin siis onneksi toimistolle ilman sakkoja ja työpäivä kului asiakkaiden tiketteihin ja sähköposteihin vastaamalla. Päivän aikana osallistuin myös tiimipalaveriin, jossa käytiin läpi käynnissä olevan kvartaalin tavoitteita. Kollegani osallistui palaveriin etänä, mutta ei suostunut laittamaan kameraa päälle, koska hiukset olivat kuulemma niin sekaisin.

Torstai 24.1. Etätoimistolla

Torstaina vietin etätyöpäivää kotikonttorilla. Yksi parhaista asioista kotitoimistolla on se, ettei tarvitse lähteä mihinkään, etenkin jos keli on kurja. Huonona puolena taas on se, ettei näe samalla tavalla kollegoja, kuin toimistolla ollessa. Tähänkin työpäivään kuului asiakkaiden tiketteihin, puheluihin ja sähköposteihin vastaamista. Asiakkaat ovat yleensä yhteydessä meihin tilausasioissa tai irtisanomisissa. Lisäksi saattaa tulla kysymyksiä ohjelmaa koskeviin asioihin tai kehitystoiveita.

Perjantai 25.1. Muuttopäivä ja uusi koti!

Perjantaina olin sopinut pitäväni muuttovapaan ja pääsin muuttamaan omaan uuteen kotiin. Olin todella innoissani päivästä, enkä meinannut malttaa odottaa, että sain tavarat siirrettyä uuteen kotiin. On hienoa, että työnantaja joustaa tällaisessa itselle merkityksellisessä asiassa ja muutto onnistui helposti.

Tämä olikin hieman poikkeuksellinen viikko, koska normaalisti työhöni kuuluu paljon matkustamista ja asiakastapaamisia. Kiitos, että jaksoit lukea minun viikostani!