Siirry sisältötekstiin

Vältä nämä 3 virhettä verkkokaupan etusivulla

Katso vinkit yrityksen verkkokaupan onnistuneeseen rakentamiseen!

Yrityksen verkkosivut ovat ensivaikutelmasi asiakkaisiin. Verkkokaupan etusivu on kuin kivijalkakaupan julkisivu, houkutellen sisään potentiaalisia ostajia. Mutta millainen on onnistunut etusivu? Entä mitä ei kannata tehdä? Tässä muutama vinkki, jonka avulla voit välttää suurimmat sudenkuopat.

1) Liikaa tekstiä

Vaikka yrityksesi loistokas historia kantaisi sukupolvien taakse, on koko historiikin sekä yrityksen toimintaidean esittely etusivulla yleensä huono idea. Googlen hakukoneet rakastavat tekstiä, mutta asiakkaasi ovat todennäköisesti ihmisiä – ja ihminen on visuaalinen eläin. Verkossa liikkuminen on silmäilyä, jota ajaa asiakkaan tarve ongelmansa ratkaisuun. Sivujen suunnittelijan tehtävänä on tarjota ratkaisuja asiakkaan ongelmiin mahdollisimman pienellä vaivalla. Siksipä paraskin on teksti on vain, noh, tekstiä. Luonnollisesti tekstiä tulisi olla jonkin verran, mutta ei liikaa. Tarkkaa määrää on mahdotonta sanoa. Oikeassa määrässä tekstiä pointti tulee selväksi, mutta jaarittelemaan ei aleta. Fiksua on ainakin perustella, miksi asiakkaan tulisi tilata juuri sinulta.

Etenkin verkkokaupan etusivulla tuotetarjouksien ja uutuusnostojen hautaaminen tekstiin on kuin vetäisi verhot näyteikkunan eteen. Pääasia on, että itse asia – tuotteet – tulevat heti esille esimerkiksi uutuus- tai tarjousnostoina.

2) Liikaa kaikkea

Entäpä sitten, kun on niitä kuvia. Ja bannereita. Ja tuotteita, yhteydenottolomake, arvonta, tarjouksia, kalenteri, uutisia, Facebook-feedi ja vilkkuva tilausnappi? Yleisesti ohjenuorana voi sanoa, että vähemmän on enemmän. Olennaisten asioiden esittely helpottuu, asiakas löytää etsimänsä vähemmällä vaivalla ja sivujen ylläpitokin on taas hieman nopeampaa. Verkkosivujen suunnittelussa puhutaan niin sanotusta white spacesta, eli alueesta, jossa ei ole mitään. Ideana on, että tyhjä tila on enemmän kuin pelkkää tyhjyyttä. Se auttaa katsetta keskittymään olennaiseen. Parhaiten asian saa tiivistettyä alla oleviin kuviin:

einain
vaannain

Vinkki: kannattaa testata verkkokauppaa henkilöllä, jolla ei ole ollut mitään tekemistä kaupan rakentamisen kanssa. Löytääkö hän helposti etsimänsä?

Olet puhtain paperein liikkeellä, ja kotikaupungissasi yrityksesi tunnetaan laadukkaista tuotteistaan sekä erinomaisesta asiakaspalvelustaan. Harmi, ettei Turusta käsin shoppaileva asiakas tiedä erinomaisesta maineestasi mitään, sillä kivijalkakauppasi sijaitsee Torniossa. Sen vuoksi etusivun ensivaikutelma on todella tärkeä. Miten luottamusta sitten voi rakentaa?

Tässä muutamia vinkkejä:

Asiakaskokemukset – Voisitko pyytää vaikkapa vakioasiakastasi kertomaan, miksi hän tilaa kerta toisensa jälkeen tuotteensa juuri sinulta?
Media – Onko jokin luotettava media tehnyt yrityksestäsi jutun? Kyseessä ei tarvitse olla valtakunnallinen julkaisu, vaan vaikkapa paikallislehti kelpaa varsin hyvin.
Kokemus – Oletko toimittanut tuhansia tilauksia, toiminut alalla kymmeniä vuosia tai voitko jotenkin muutoin kertoa, että tulet olemaan asiakkaiden käytössä myös puolen vuoden kuluttua?
Ulkonäkö – Palaamme kirjoituksen alkuun – selkeät ja hyvin suunnitellut sivut herättävät luottamusta. Sivujen tulisi näyttää nykyaikaisilta, mutta jokaisen trendin perässä ei tarvitse hiihtää.

Edellä mainitut ajatukset voi siirtää sellaisenaan koskemaan verkkokaupan sivuja laajemmaltikin. On myös hyvä muistaa, ettei verkkokauppa ole koskaan valmis, ja sivujen läpikäynti ajatuksella kannattaa tehdä säännöllisesti.

Muistathan, että Vismalta saat verkkokaupparatkaisun, ja tarvittaessa apua ihan jokaisen sivun suunnitteluun.

 

Suosituimmat