Urheilumarkkinoinnin uudet tuulet

Seppälän perheessä toimitaan tiiviisti yhdessä työasioiden merkeissä. Pekingin kesäolympialaisiin valmistautuvan Hanna-Maria Seppälän taustavoimissa on ollut jo vuodesta 2003 asti oma perheyritys, SportElite Marketing Oy, jossa uimari on mukana osakkaana. Yritystä pyöritetään veljesten voimin: Tero Seppälä vastaa urheilumarkkinoinnin kokonaisuudesta toimitusjohtajana ja Jere hoitaa urheilumainonnan kehittämistä.

 

-Yksinkertaisimmillaan urheilumarkkinointi on perinteistä sponsoritoimintaa, jossa manageri hankkii urheilijalle henkilökohtaiset sponsorit, kertoo Tero Seppälä. – Meillä on urheilumarkkinointiin uudenlainen konsepti: toimimme tallina, joka etsii urheilijoita ja tekee sopimukset urheilijan hyödyntämisestä yrityksien ja yhteistyökumppanien markkinoinnissa. Tavoitteena on mahdollistaa urheilijalle keskittymisrauha sekä tarjota tälle taloudellista hyötyä. Yhteistyökumppanit saavat lisäarvoa hyödyntäessään urheilijaa markkinoinnissaan. Toimimme myös aktiivisessa yhteistyössä urheilijoiden valmentajien, urheiluseurojen, lajiliittojen ja Suomen Olympiakomitean kanssa.

– Urheilumainonnassa olemme toistaiseksi keskittyneet uimahallien mainostilaan sekä uimakilpailuiden mainosmyyntiin. Varsinainen urheilumarkkinointi on kuitenkin laajempi käsite kuin pelkkä sponsorointi tai mainosnäkyvyys. Siihen kuuluu kaikki markkinointi, joka liittyy urheiluun.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kreikkalaista olympiatunnelmaa.

Liikkeellelähtö on ollut luontevaa uintiurheilun parista. – Meillä on tallissa tällä hetkellä kuusi urheilijaa: Hanna-Maria Seppälä, Matti Rajakylä, Eeva Saarinen, Iisakki Ratilainen, Eetu Karvonen ja Ville Vahtola, eli vahva edustus uinnin olympiajoukkueesta. Uinnin parista on tarkoitus laajentua muihinkin lajeihin. Kasvutavoitteena on muun muassa, että SportElite Marketing työllistäisi kymmenen henkeä vuoden 2008 loppuun mennessä ja olisi tunnettu toimija Suomessa. Vaikka toimialalla on kilpailua, ei vastaavaa ammattimaista konseptia ole muilla ollut. Uintiurheilun parista hankitun kokemuksen perusteella voin sanoa, että konseptimme soveltuu lajiin kuin lajiin. Laajennus on ajankohtaista lähiaikoina.

Hanna-Maria Seppälä ei vielä ole hallinnollisiin töihin osallistunut. – Hanna-Maria on mukana urheilijana, ja hän keskittyy tällä hetkellä täysin urheilu-uraansa. Uran jälkeistä työnjakoa ei ole vielä mietitty – Hanna-Maria on ilmoittanut jatkavansa vähintään Lontoon vuoden 2012 olympialaisiin asti.


 

 

 

 

 

 

 

 

Severa PSA –työkalua SportElite Marketingissa on käytetty vuodenvaihteesta asti. – Myynnin ja asiakashallinnan väline tuli ajankohtaiseksi loppuvuodesta 2007, kun myynti alkoi kiihtyä niin paljon että systemaattisen seurannan tarve kasvoi. Käytämme ohjelmaa asiakashallinnan, viestinnän ja myynnin seurantaan. Hankinnassa painoivat käyttäjäystävällisyys ja nopea käyttöönotto. Meidän toimintamme kannalta oleellista ovat hyvin hoidetut asiakassuhteet ja tehokas myyntiprosessi, ja näihin asioihin saamme tehokasta tukea Severa PSA:sta. Tavoitteenamme on kasvaa, eikä se onnistu ilman hyvin toimivia prosesseja.

Salla Brunou

Kuvat: SportElite Marketing Oy ja Hanna-Maria Seppälä

About

These are posts made my employees of Severa.com. Severa is an online service to manage customers, projects and invoices. Follow Severa on Twitter @severa_PSA
Connect with :