Hoida rekrytoinnit tehokkaasti Visma EasyCruitilla

Miten laadit hyvän työpaikkailmoituksen

Työpaikkailmoituksen tavoitteena on houkutella laadukkaat ehdokkaat hakemaan avointa työpaikkaa. Tuhat hakemusta, muttei yhtään “hyvää” saattaa kuitenkin olla arkipäivää. Miten tavoittaa ne hyvät hakijat, ja miten hanskata hallituksen kaavailema työnhakulaki

Karin Ahlberg työskentelee copywriterina Coreworkersissa ja on ollut luomassa useita onnistuneita rekrytointikampanjoita. Lukaise hänen vinkkinsä laadukkaan työpaikkailmoituksen luomiseen.

Minua on pyydetty kirjoittamaan työpaikkailmoitus. Mitä pitää huomioida?

Selvitä tehtävän vaatimukset esimieheltä. Älä hyväksy loputtoman pitkää vaatimuslistaa, vaan pyydä kertomaan 3-4 tarvittavaa osaamista ja toivottua ominaisuutta. Mitä ilmaisuja kohderyhmä käyttää? Onko teillä käytössä kohderyhmää houkuttelevaa tekniikkaa? Vaatiiko tehtävä matkustusvalmiutta tai kielitaitoa?
Aloita tärkeimmällä kriteerillä. Se voi myös olla kysymys, kuten “Onko SharePoint intohimosi?”.

Yrityksenne ilmoituksen tulisi olla aina samassa formaatissa haettiin sitten liiketoiminnan kehittäjää tai koodaajaa. HR:n luomat hakemuspohjat ja sovitut toimintatavat luovat ammattimaisen kuvan. Olen työskennellyt yrityksen kanssa, jonka ilmoitus alkoi aina laitekuvauksella. Muokkasimme tekstiä ja lisäsimme alkuun yhteenvedon työpaikasta. Näin yrityksen ilmoitukset muuttuivat heti kiinnostavammiksi hakijoiden silmissä.

Mitä kannattaa välttää?

Kielen pitää olla selkeää. Kirjoitusvirheet antavat epäammattimaisen vaikutelman. Vältä tyhjiä sanoja kuten ”moniosaaja”, ”olet kokenut” ja ”veppivelho”. Kerro sen sijaan miten paljon kokemusta pitää olla, esimerkiksi vuosina ja mitä teillä tarkoitetaan veppivelholla.

Tehtävän vaatimukset aukeavat nopeasti listattuna. Käytä kokonaisia lauseita avaamaan teknisiä vaatimuksia, jotta hakija ymmärtää mitä osaamista oikeasti haetaan. Kirjoita elävästi ja houkuttelevasti, mutta napakasti.

Yhdeksän vinkkiä hyvään työpaikkailmoitukseen:

  1. Haastattele esimiehet
  2. Ymmärrä kohderyhmä – mikä saa heidät kiinnostumaan?
  3. Kerro tärkein vaatimus ensin
  4. Puhuttele lukijaa
  5. Käytä selkeää ja kuvailevaa kieltä
  6. Hyödynnä yrityksenne mallipohjia laadukkaan työnantajamielikuvan varmistamiseksi
  7. Kerro henkilöstöeduista ja uramahdollisuuksista – miksi teille kannattaisi hakea töihin?
  8. Uskalla olla luova – entäpä jos hyödyntäisit liikkuvaa kuvaa tai VR:ä?
  9. Onko perinteinen ilmoitus oikea kanava löytää se oikea? Selvitä missä hakemasi henkilöt viettävät aikaansa, ja mitä sosiaalisen median kanavia he käyttävät.

Hoida rekrytoinnit tehokkaasti Visma EasyCruitilla

Visma EasyCruit automatisoi ja antaa yrityksellesi tukea koko rekrytointiprosessin ajan. Näin varmistat, että yrityksenne rekrytoinnit hoidetaan tehokkaasti sovitulla toimintamallilla, eikä mikään tehtävä jää hoitamatta.

Virtaviivaista rekrytointiprosessiasi Visma EasyCruitin avulla – kokeile 30 päivää ilmaiseksi.

markkinointipäällikkö Kirsi Vatanen, Visma Enterprise Oy

Kirsi Vatanen työskentelee markkinointipäällikkönä Visma Enterprisella ja seuraa mielenkiinnolla työnhakulain etenemistä.

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: