IoT, eli teollinen internet, mahdollistaa laitteiden keskinäisen viestinnän. Inhimillinen välikäsi on mahdollista poistaa, kun laitteet pystyvät itse hallitsemaan niin omaansa kuin muidenkin laitteiden toimintaa. Lähtökohtana on se, että laitteet keräävät dataa sekä ihmisen syöttämänä että itsestään. Ne siis näkevät, kuulevat, tuntevat ja tietävät, mitä ympärillä tapahtuu.
IoT:tä voidaan hyödyntää toiminnan tehostamisessa. Sen avulla pystymme yhdistämään kiinteistönhallinnan eri osa-alueet ja hallinoida niitä yhtenä kokonaisuutena. Seuraavaksi kerron lyhyen, arkisen esimerkin siitä, miten tämä toimii käytännössä.
Älytoimisto osana arkea
Sinulle on tulossa vierailija (kutsutaan häntä vaikka Minnaksi) toimistollesi ensi viikon tiistaina, joten varaat teille neuvotteluhuoneen ja lisäät hänet vierailijaksi. Samalla kun vahvistat tilavarauksesi, tilaat teille myös kahvia ja pari sämpylää, jotka laskutetaan automaattisesti ja toimitetaan neuvotteluhuoneeseen juuri ennen tapaamistanne.
Minna saa sähköpostiinsa kutsun tapaamiseenne, sisäänpääsyyn oikeuttavan QR-koodin sekä tiedot vierailusta ja pysäköinnistä. Minna saapuu toimistolle ja ajaa parkkihallille. Hän pääsee sisään pysäköintialueelle QR-koodin avulla. Samaa QR-koodia käyttäen Minna voi myös itse tulostaa oman vierailijakorttinsa saapuessaan toimiston aulaan. Minnan tulostettua vierailijakorttinsa, lähtee sinulle automaattinen ilmoitus. Osaat siis saapua aulaan noutamaan häntä oikeaan aikaan.
Saapuessanne teille varattuun tilaan, kahvi ja sämpylät odottavat teitä pöydällä. Neuvottelutilan ulkopuolella sijaitsevalta näytöltä voitte varmistaa, että juuri tämä huone oli varmasti varattuna teille. Näytöltä voitte myös tarkistaa, että huoneen lämpötila on kohdillaan ja että hapen määrä on riittävä.
Älytoimisto helpottaa arkea ja tehostaa päivittäistä toimintaa. Tulevaisuus on jo täällä!