Tukkuliikkeen laskutus ja saatavienhallinta kuntoon – Case Maalarimestarien Oy

Tukkuliiketoiminnassa on tyypillistä, että maksuviiveet heijastuvat eteenpäin toimitusketjussa ja näkyvät tukkuliikkeille asiakkaiden pitkinä maksuaikoina – niin myös Maalarimestarien Oy:llä. Maalarimestarien Oy:n asiakkaiden maksuaikoja saatiin lyhennettyä ja rahankiertoa nopeutettua huomattavasti Visman laskutuspalvelun avulla. Heidän asiakkaisiinsa kuuluu muun muassa maalausurakoitsijoita, korjaus- ja saneerausurakoitsijoita, rakennusliikkeitä, valtion ja kunnan laitoksia sekä yksityisiä kuluttajia. Joustavan palvelun ansiosta niin Maalarimestarien Oy kuin sen asiakkaat olivat tyytyväisiä laskutuspalveluun.

Apua hitaaseen saatavien kiertoon laskutuspalvelusta

Ennen yhteistyötä Visman kanssa Maalarimestarien laskutuksessa oli parantamisen varaa: itse laskujen lähetys toimi hyvin, mutta asiakkaat eivät maksaneet laskujaan eräpäivään mennessä. Maksumuistutukset eivät purreet ja luottotappioita pääsi syntymään.

Maalarimestareilla oli huolia laskutuskumppanin käyttöönottoon liittyen: “Pelkäsimme, miten meidän asiakkaamme reagoivat siihen, että laskujen valvonta ja takaisinperintä kiristyy, ja että myöhästyminen lisää kuluja”, Weckström kertoo.

Huolet osoittautuivat kuitenkin käyttöönoton myötä turhiksi ja se hoitui Weckströmin mukaan huomattavasti paremmin kuin mitä Maalarimestarien Oy oli odottanut.

“Meille on tullut tunne, että asiakasta pidetään oikeasti tärkeänä”

Carl Weckström, Maalarimestarien Oy:n toimitusjohtaja

Weckströmin mukaan yhteistyö Visman kanssa on ollut sujuvaa ja heidän tarpeensa on huomioitu hyvin. ”Yhteistyö on toiminut kokonaisuudessaan hyvin ja meille on tullut tunne, että asiakasta pidetään oikeasti tärkeänä”, Weckström kuvaa yhteistyötä Visman kanssa. ”Ei jää sellainen tunne, että kun on tehty sopimus, niin unohdetaan”, hän jatkaa.

 

Yhteistyö on tuonut säästöä laskutuskuluihin

Laskutus- ja maksuvalvontapalvelun käyttöönotto on tuonut Maalarimestarien Oy:lle näkyviä tuloksia. He ovat säästäneet merkittäviä summia laskujen lähetyskuluissa ja lisäksi raha liikkuu nopeammin, mikä on näkynyt suoraan yrityksen kassassa. Myös luotonhallinta on parantunut. Tarkemmat lukumääräiset tiedot tuloksista saat lataamalla Maalarimestarien referenssikuvauksen.

On huomionarvoista, että laskutuspalvelun teho ei perustu vain viivästyneiden maksujen järjestelmälliseen käsittelyyn, vaan myös alkuperäiseen laskuun saadaan laskutuspalvelun avulla lisää ryhtiä. Ulkopuolisen ammattilaisen mukaantulolla laskutusprosessiin saadaan vähennettyä maksumuistutusten lähetyksen sekä perinnän tarvetta ja nopeutettua rahankiertoa.

Rahankierron vaikutus talouteen yllätti

Saavutetut tulokset tulivat osittain jopa yllätyksenä Maalarimestarien Oy:lle. ”Pienestä on kiinni tuo rahankierto. Muut hyödyt olivatkin melko hyvin tiedossa, mutta sitä ei itse huomaa, mitä se oikeasti taloudellisesti tarkoittaa, että raha tulee viikon tai pari nopeammin”, Weckström pohtii.

Myös Maalarimestarien asiakkaat ovat kertoneet muuttuneesta maksukäyttäytymisestään: ”Meidän asiakkaat ovat kertoneet meille, että ennen Vismaa meidän laskut olivat pinon alimmaisena, koska tiedettiin, että niistä ei seuraa mitään lisäkuluja”, Weckström toteaa naurahtaen.

Weckström on kokenut hyväksi asiaksi maksuvalvontapalveluiden käytön yleistymisen: “Alan kuin alan olisi hyvä siirtyä tähän, jotta siitä tulisi käytäntö, että laskut pitää maksaa ajallaan – ihan niin kuin mekin ne maksetaan”. Hän kokee, että näin kaikki olisivat samalla viivalla ja viivästyneiden maksujen vaikutukset eivät siirtyisi eteenpäin toimitusketjussa.

 

Lue lisää yhteistyöstä Maalarimestarien kanssa

 

Lue koko tarina lataamalla Maalarimestarien referenssikuvaus. Kuvauksessa esittelemme muun muassa kuinka laskutuspalvelu oli vaikuttanut asiakkaiden maksuaikoihin kahden vuoden kuluttua käyttöönotosta.

 

 

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: