Tukeeko ohjelmistotoimittajasi tilitoimistoalan muutosta?

Tilitoimistojen merkitys talouselämässä kasvaa ja toimiala kehittyy. Suomen PK- ja mikroyrityksistä 90% on tilitoimistojen asiakkaita (LPR TKK) ja alan liikevaihto on Suomessa kasvanut 160% vuodesta 2000 (Tilastokeskus).

Samaan aikaan tilitoimistoala on suuressa myllerryksessä ja asiakkaat vaativat tilitoimistoilta yhä enemmän. He haluavat tietää miten he voivat kehittää omaa liiketoimintaansa, jolloin puhutaan neuvonantajan, Business Controllerin ja Finance Controllerin rooleista. Alan ammattilaisilla on reppu täynnä kokemusta ja osaamista, joka tulisi nyt pukea uuteen muotoon – kirjanpitäjien pitäisi tukea asiakasyritysten kasvua ja hyvinvointia kuin personal trainer.

Kävin toukokuun puolivälissä taloushallintoliiton tilitoimistoristeilyllä puhumassa hyvästä kumppanuudesta ja tilitoimistoalan muutoksesta. Risteilyllä oli innostunut ja aktiivinen fiilis. Risteilijöitä oli lähes sata ja koulutusohjelma oli täynnä ajankohtaisia asioita kuten tietosuoja-asetus, kansallinen tulorekisteri ja asiakkaan liiketoiminnan analysointi numeroiden valossa. Puheenvuoroni kumppanuudesta ja tilitoimistoalan muutoksesta tuki hyvin taloushallintoliiton viestiä ja oli huippua huomata, että ajattelemme asioista samalla tavalla.

Mitä jää jäljelle, jos tilitoimistonne palvelutarjonnasta otettaisiin pois kirjanpito?

Tässä esimerkki ajattelutavasta, jota pyrimme viemään kumppaneillemme. Mikäli jäljelle ei jää mitään, niin silloin kannattaisi huolestua, sillä yllätys – kaikki tilitoimistot tarjoavat kirjanpitopalvelua. Ja kun taloushallinto automatisoidaan, jää jäljelle virheiden tarkkailu. Tämänkaltaiset rutiinityöt ovat tehtäviä, jotka voidaan ulkoistaa vaikka halvempaan maahan.

Jos jäljelle jää jotain, mikä tuottaa asiakkaillenne lisäarvoa, kun kirjanpito otetaan pois, niin hienoa, sillä silloin olette oikeilla jäljillä.

Taloushallinnon automatisointi ei kuitenkaan korvaa kriittistä ajattelua, luovaa ongelmanratkaisua tai sosiaalista älykkyyttä. Jos jäljelle jää jotain, mikä tuottaa asiakkaillenne lisäarvoa, kun kirjanpito otetaan pois, niin hienoa, sillä silloin olette oikeilla jäljillä. Tarjoatteko aktiivisesti sähköisiä palveluita asiakkaidenne käyttöön, keskusteletteko asiakkaan kanssa asiakkaan liiketoiminnan kehittämisestä ja teette tämän koko henkilökunnan voimin? Silloin kuin yrittäjä tai toimitusjohtaja on onnistunut tekemään itsensä ”työttömäksi”, on prosessit ja palvelutarjonta varmasti kristallin kirkkaita niin kirjanpitäjälle kuin asiakkaallekin.

Kuka hyötyy kumppanuudesta?

Monet ohjelmistotalot tarjoavat sähköisiä palveluita edelleen suoraan tilitoimiston asiakkaalle ja laskuttavat asiakasta. Tämä ei mielestäni tue tilitoimiston mahdollisuuksia laajentaa palvelutarjontaa ohjelmiston jälleenmyynnin puolelle ja se hankaloittaa myös kokonaispalvelun hinnoittelumahdollisuuksia. Ohjelmistotalojen tulisi toimia tilitoimistojen kumppaneina ja tukea alan muutoksessa auttaen löytämään uusia ansaintamahdollisuuksia kun rutiinityöt poistuvat.

Tilitoimistosektori on meille strategisesti tärkeä toimiala. Viimeisen vuoden aikana olemme aktiivisesti keskustelleet tilitoimistoissa yrittäjien ja toimitusjohtajien kanssa liiketoiminnan kehittämisestä, kuten palveluiden tuotteistamisesta. Pelkästään tänä keväänä olemme tavanneet jo lähes 150 tilitoimistokumppaniamme. Haluamme tarjota tilitoimistoille turvallisen ympäristön kehittää omaa liiketoimintaa. Tämä näkyy tiivissä yhteydenpidossa sekä hinnoittelumallissa, joka antaa kumppaneillemme vapauden tarjota sähköisiä palveluita suoraan asiakkailleen ilman välikäsiä tai yllätyksiä – kun kumppanimme menestyvät niin menestymme mekin.

Parhaimmillaan yhteistyö ohjelmistotoimittajan, tilitoimiston ja tilitoimiston asiakkaan välillä on win-win tilanne kaikille osapuolille. Ohjelmistotoimittaja tarjoaa tilitoimistolle työkalut oman ja asiakkaiden taloushallinnon sähköistämiseen ja tukee sähköisten palveluiden tarjoamisessa. Tilitoimisto pystyy liittämään ohjelmiston osaksi omaa palvelutarjontaansa ja kun rutiinityöt helpottuvat sähköistämisen myötä, on tilitoimiston asiantuntijalla loistava mahdollisuus keskittyä palvelemaan asiakkaitaan konsultoivasti. Asiakas saa tilitoimistosta luotettavan kumppanin, joka voi tukea yrityksen taloudellista kasvua ja sitä kautta suomalaista yrittäjyyttä.

Olen osa Virta-tiimiä, joka tukee Visma Fivaldia käyttäviä tilitoimistoja onnistumaan asiakkuuksien sähköistämisessä ja auttaa liiketoiminnan sekä palvelutarjoaman kehittämisessä. Haluamme olla paras kumppani, emmekä kilpaile tilitoimistojen kanssa. Yhdessä tekeminen mahdollistaa moninkertaisen onnistumisen!
Connect with Niina: