Toiminnanohjausjärjestelmän valinta on merkittävä asia kasvavalle yritykselle. Siksi valintaan kannattaa käyttää sekä aikaa että ajatusta.
Kokosimme tähän artikkeliin vertailun Suomessa saatavilla olevista toiminnanohjausjärjestelmistä. Vertailun pääpaino on kunkin järjestelmän erityispiirteissä, ja niiden sopivuudessa erikokoisille ja eri toimialojen yrityksille. Mikä on paras erp valmistavaan teollisuuteen? Entäpä paras toiminnanohjausjärjestelmä tukku- tai erikoistavarakaupalle? Mitä ERP-toimittajia Suomesta löytyy?
Vertailun tiedot perustuvat ohjelmistojen verkkosivuillaan kertomiin tietoihin sekä asiantuntijanäkemyksiin ja siinä käydään läpi seuraavat toiminnanohjausjärjestelmät:
- Fikuro
- Microsoft 365 Dynamics
- Visma Nova
- Lemonsoft
- Visma.net ERP
- Oscar
- Netsuite
Aluksi kuitenkin muutama yleisohje yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän hankintaan ja valintaan.
Toiminnanohjausjärjestelmän valinta: kuvaa yrityksen tarpeet riittävän tarkasti
Ennen itse vertailua muutama sana järjestelmän valinnasta. Koska toiminnanohjausjärjestelmien painopisteet eroavat toisistaan, on tärkeintä, että yrityksessä on tehty omien tarpeiden määrittely huolellisesti.
Tarvemäärittely tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksen tarpeet eri prosesseihin, esimerkiksi tuotannonohjaukseen, materiaalihallintoon ja varastonhallintaan sekä taloushallintoon liittyen on tunnistettu ja kirjattu – ja mielellään myös kuvattu mahdollisimman tarkkaan.
”On tärkeää, että yrityksessä on tehty omien tarpeiden määrittely huolellisesti.”
Sen sijaan, että yrityksessä todetaan esimerkiksi, että “haluamme toiminnanohjausjärjestelmän, jossa on tuotannonohjaus”, on fiksumpaa määrittää, millaiseen valmistukseen ja tuotantolinjaan ohjelmiston tulee sopia, millaisia työvaiheita sen pitää ymmärtää ja millaisia tietoja siitä halutaan saada ulos. Lisäksi on tärkeää selvittää ja listata kaikki tarvittavat rajapinnat eri ohjelmistoihin – näin vältytään yllätyksiltä.
Kun tarvemäärittely on tehty sekä kuvattu huolellisesti ja riittävän yksityiskohtaisesti, on erilaisten järjestelmien ja ohjelmistojen ominaisuuksien vertailu helpompaa. Ohjelmistotoimittajat voivat näin myös kartoitusvaiheessa kertoa suoraan, taipuuko heidän tuotteensa yrityksen tarpeisiin.
Ja sitten itse asiaan, eli toiminnanohjausjärjestelmien vertailuun! Millaisia ovat suosituimmat ERP-järjestelmät (eli toiminnanohjausjärjestelmät) Suomessa?
ERP-järjestelmät
Fikuro
Ominaisuudet:
Fikuro on puhtaasti selainpohjainen ja helppokäyttöinen ERP, joka on suunnattu erityisesti tuotteita valmistavien ja kokoonpanevien pk-yritysten tarpeisiin. Nopea käyttöönotto on yksi ohjelmiston parhaista piirteistä, sillä ohjelmisto on käyttövalmis vain parissa päivässä. Fikuro on myös ainoa suomalainen ratkaisu, jolla ERP ja MES (tuotannonohjausjärjestelmä) on yhdistetty samaan ratkaisuun. Fikuro on integroitavissa useisiin taloushallinto-ohjelmistoihin.
Hinta:
Fikuron hinnoittelu perustuu valittuihin ominaisuuksiin ja käyttäjien määrään, eli käytössä on niin kutsuttu pakettihinnoittelu. Fikuro on edullinen niin käyttöönoton kuin jatkuvien kustannusten osalta, mikä laskee erityisesti pienempien pk-yritysten kynnystä hankkia toiminnanohjausjärjestelmä. Hinta alkaen 249€ / kuukausi.
Millaiselle yritykselle sopii?
Fikuro soveltuu tuotteita valmistaville ja kokoonpaneville pk-yrityksille, joille varastonhallinta ja tuotannonohjaus ovat tärkeitä ominaisuuksia. Fikuro sopii hyvin myös yrityksille, jotka haluavat nopean käyttöönoton sekä mahdollisuuden käyttää ohjelmistoa paikka- ja laiteriippumattomasti.
Millaiselle yritykselle ei sovi?
Fikuro ei sovellu suuremman kokoluokan yrityksille, joilla on tarve laajoille ominaisuuksien räätälöinneille.
Microsoft 365 Dynamics
Ominaisuudet:
Microsoft 365 Dynamics on yhden itsenäisen ERP-järjestelmän sijaan valikoima yhteensopivia moduuleja, joista yritys voi rakentaa tarvitsemansa työkalun. Aiemman yhden järjestelmän sijaan tarjolla ovat mm. Microsoft 365 Dynamics Supply Chain Management -ratkaisu ja erillinen Microsoft 365 Dynamics Finance.
Ohjelmistot sisältävät mm. paljon tekoälyominaisuuksia ja niiden ekosysteemi on laaja, eli lisäpalveluita on saatavilla paljon. Kokonaisuutta voi kustomoida käytännössä niin pitkälle kuin on tarvis. Kokonaisuus pyörii pilvessä, mutta siitä on tarvittaessa saatavilla myös on-premise-palvelu.
Hinta:
Business Central Essentials -paketti kustantaa ohjelmiston osalta 70 dollaria / käyttäjä / kuukausi ja Business Central Premium -paketti ohjelmiston osalta 100 dollaria / käyttäjä / kuukausi. Molemmat paketit on suunnattu pienille ja keskisuurille yrityksille. Koska käyttöönottoon tarvitaan aina konsultaatiota, on aloitusinvestointi melko merkittävä.
Millaiselle yritykselle sopii?
Kansainvälisille yrityksille, jotka haluavat omaan maahansa lokalisoidun järjestelmän. Yrityksille, jotka toimivat jo voimakkaasti Microsoftin ympäristöissä tai kumppaneina. Yrityksille, jotka kaipaavat kosolti data- ja AI-ominaisuuksia. Etenkin Microsoftin CRM-palveluita käyttäville yrityksille toimiva ratkaisu.
Millaiselle yritykselle ei sovi?
Pienyritykselle tai yritykselle, jolle konsultoinnin investointi on liian suuri.
Visma Nova
Ominaisuudet:
Modulaarinen, pitkään suomalaisten yritysten kanssa kehitetty Visma Nova on erinomainen toiminnanohjausjärjestelmä erityisesti valmistavan teollisuuden, tukku- ja erikoiskaupan sekä PK-yritysten tarpeisiin. Nova kattaa kaikki ominaisuudet materiaalihallinnosta varasto-, henkilöstö- ja taloushallinto-ominaisuuksiin.
Nova on toiminnoiltaan helppokäyttöinen kokonaisuus. Kieliversiot suomi, englanti ja ruotsi. Järjestelmä on ollut markkinoilla jo yli 20 vuotta, nyt voimakkaassa kehitysvaiheessa.
Hinta:
Hinta perustuu valittuihin ominaisuuksiin ja moduuleihin, ja niiden käyttäjien määrään. Nova on keskihintainen järjestelmä ja hinnoittelussa on ajateltu nimenomaan PK-yrityksiä. Hinta alkaen 320 euroa / kuukausi.
Millaiselle yritykselle sopii?
Teollisuus-, tukku- ja erikoiskaupan yrityksille sekä muille yrityksille, joille materiaalihallinto ja kattava taloushallinto ovat tärkeitä ominaisuuksia. Nova on hyvä valinta myös yrityksille, jotka haluavat tiiviin käyttöönottoprojektin.
Millaiselle yritykselle ei sovi?
Nova ei sovi yritykselle, joka keskittyy tuotannolliseen projektityöhön, tai jolla on tytäryhtiöitä useissa maissa.
Lemonsoft
Ominaisuudet:
Lemonsoft-toiminnanohjausjärjestelmä pitää sisällään kaikki yrityksen keskeisimmät toiminnot yhdessä paketissa. Käyttäjä voi valita käyttöönsä tarpeellisimmat toiminnot ja käyttää ohjelmia työasemalla, selaimella tai mobiilisti.
Laaja toiminnanohjausjärjestelmä sisältää materiaalihallinnon, taloushallinnon, palkat, henkilöstöhallinnon ja tuotannonohjauksen sekä projektinhallinnan ja varasto-ominaisuudet. Moderni ulkoasu.
Hinta:
Hinta saatavilla tarjouspyynnön perusteella. Konsulttipalveluiden viitehinnasto ja tarvittavien palvelimien hintalaskuri ovat saatavilla verkossa.
Millaiselle yritykselle sopii?
Lemonsoft sopii useimmille toimialoille, sekä valmistaville että kauppaa käyville yrityksille, jotka haluavat toiminnanohjausjärjestelmän modernilla ulkoasulla.
Millaiselle yritykselle ei sovi?
Projektipohjaiseen valmistukseen, tai yrityksille, joilla globaalia toimintaa.
Visma.net ERP
Ominaisuudet:
Visma.net ERP on täydellinen SaaS-ratkaisu, eli toiminnanohjausjärjestelmä, joka toimii täysin pilvessä. Kansainvälinen tuote on lokalisoitu Pohjoismaiden lisäksi Hollantiin. Moderni ja nykyaikainen toiminnanohjausjärjestelmä, joka valtaosasta poiketen ei sisällä henkilöstöhallinnon ominaisuuksia tai tuotannonohjausta. Palkkahallinnon integrointi järjestelmään kuitenkin onnistuu.
Hinta:
Hinnoittelu samankaltainen muiden vertailtujen järjestelmien kanssa. Pilvipalvelu ei kuitenkaan edellytä yhteysohjelmisto- tai tietokantalisenssejä.
Kenelle sopii?
Erityisesti pohjoismaisille konserniyrityksille – samaa järjestelmää voidaan käyttää kaikissa maissa. Osto- ja myyntitoimintaa tekeville yrityksille. Yrityksille, jotka haluavat suoraviivaisen käyttöönottoprosessin.
Kenelle ei sovi?
Tällä hetkellä Visma.net ERP ei sovi valmistavan teollisuuden yrityksille, sillä se ei sisällä tuotannonohjausmoduulia.
Oscar
Ominaisuudet:
Oscar ERP on “perinteinen ERP”, joka on ollut saatavilla jo 15 vuoden ajan. Myös Oscarin ominaisuuksia voi käyttää sovelluspalvelun avulla pilvipalveluna.
Oscar tarjoaa varsin kattavat ominaisuudet tilaus-toimitusketjun hallinnasta taloushallintoon ja erilaisiin lisäpalveluihin. Järjestelmä mahdollistaa monenlaiset asiakas- ja toimialakohtaiset sovitukset, myös pienemmille toimialoille. Jokainen ohjelmistoratkaisu sovitetaan asiakkaan tarpeisiin.
Hinta:
Hinta arvioidaan tarjouspyynnön perusteella. Yrityksen koko- ja toimialatiedot edellytetään sähköisen tarjouspyynnön jättämistä varten.
Millaiselle yritykselle sopii?
Sopii parhaiten yrityksille, jotka haluavat omiin prosesseihinsa sovitetun järjestelmän, ja jotka pystyvät varmistamaan sen, että räätälöinnin edellyttämä investointi maksaa itsensä takaisin.
Kenelle ei sovi?
PK-yrityksille, jotka kokevat järjestelmän sovittamisen parametrien avulla liian suurena investointina, tai yrityksille, jotka kaipaavat valmista, modulaarista ratkaisua. Oscarissa ei myöskään ole palkkaohjelmistoa.
Netsuite
Ominaisuudet:
Netsuite on Oraclen omistukseen hiljattain siirtynyt toiminnanohjausjärjestelmä suurempien yritysten tarpeisiin. SaaS-palvelu, joka sisältää kaikki toiminnanohjauksen perusmoduulit, ja jota voi täydentää lisäpalveluin. On-premise-versiota ei ole saatavilla.
Käyttöönotto tehdään useimmiten jatkuvan kehityksen mallilla, eli kyseessä on usein melko suuri ohjelmistohanke ja sen myötä myös investointi.
Hinta:
Ohjelmistoprojekti, jonka hinta määräytyy ominaisuuksien, rajapintojen, räätälöinnin ja tarvittavan konsultoinnin mukaan.
Millaiselle yritykselle sopii?
Yrityksille, jotka kaipaavat räätälöityä, täysin pilvipohjaista ratkaisua ja jotka ovat valmiita sitoutumaan pitempään ohjelmistokehityshankkeeseen.
Millaiselle yritykselle ei sovi?
Yrityksille, jotka edellyttävät nopeaa tai tiivistä käyttöönottoa, tai joille räätälöinti on liian raskas investointi.
Etsitkö yrityksellesi toiminnanohjausjärjestelmää, tai haluatko tutustua eri toiminnanohjausjärjestelmiin tarkemmin? Maksuttomat demot ja esittelyt ovat siihen mainio keino.
Tästä pääset varaamaan ajan Fikuron demoesittelyyn, jonka avulla voit selvittää asiantuntijan avustuksella, sopisiko Fikuro yrityksesi tarpeisiin.
Lue myös:
Toiminnanohjausjärjestelmä pk-yritykselle – täydellinen tietopaketti
Case: Tuotannonohjausjärjestelmä Fikuro tukee Nature Line Cutleryn kasvua
Valmistavan teollisuuden ERP-järjestelmät Suomessa
Milloin on hyvä aika vaihtaa ERP-järjestelmää?
Case Lapinlahden Koneistus Oy: Toiminnanohjausjärjestelmän huolellinen käyttöönotto vähentää teollisuusyrityksen kasvukipuja
Tulevaisuuden toiminnanohjausjärjestelmissä hyödynnetään entistä enemmän automaatiota