Tilitoimistot ja sähköisyyteen siirtymisen tuska

Työssäni tapaan paljon tilitoimistoja, jotka edelleen miettivät sähköisyyteen siirtymistä. Monia mietityttää etenkin ohjelmiston vaihdon haasteet ja asiakkaiden suhtautuminen. Usein suurimmat esteet sähköisyyteen siirtymisessä ovat pelko siitä, haluavatko asiakkaat siirtyä sähköisyyteen ja tuleeko ohjelmiston vaihdosta liian työlästä.

Paikalleen asennettavia ohjelmistoja käyttävät tilitoimistot ovat kuitenkin vaarassa jäädä edelläkävijöiden jyräämäksi. Perustettavien tilitoimistojen on helppo aloittaa toiminta suoraan sähköisyydesta. Sähköisyyteen jo siirtyneillä on taas ollut aikaa mukautua uuteen toimintamalliin.

Uuden ohjelmiston käyttöönottaminen ja sähköisen toimintamallin omaksuminen vie toki aikaa ja vaatii suunnittelua, mutta hyvin tehty työ palkitsee, kun arki saadaan rullaamaan massatoiminnot ja automaatiot apuna. Pelkkä pilvipalvelukaan ei vielä takaa menestystä, se vaatii koko yrityksen ja henkilökunnan ajattelumallin ja työtapojen muutoksen. 

Tässä muutama vinkki tilitoimistoille, jotka haluavat nykyaikaistaa toimintansa:

  1. Tee päätös sähköisyyteen siirtymisestä
    Muutoksen on hyvä lähteä omasta halusta, ei pakosta esimerkiksi silloin, kun nykyinen ohjelmisto vanhentuu käsiin.
  1. Kilpailuta ohjelmistot
    Varmista, että ohjelmisto mahdollistaa yhteiskäytön asiakkaan kanssa ja tarjoaa kaikki sinun ja asiakkaittesi tarvitsemat ydintoiminnallisuudet samassa järjestelmässä. Huomaathan, että aito pilvipalvelu ei tarvitse toimiakseen etätyöpöytää, kuten citrixiä. Mikäli asiakkaasi eivät käytä vielä sähköisiä palveluita, on hyvä varmistaa että ohjelmisto tarjoaa myös mahdollisuuden tehdä perinteistä kirjanpitoa tehokkaasti. Näin asiakkaat voidaan houkutella sähköisyyteen pikkuhiljaa.
  1. Käy läpi ohjelmistokumppanin tarjoamat partnerimallit myös asiakkaan kannalta
    Tilitoimisto ei nykypäivänä tarjoa enää ainoastaan tilitoimistopalveluita, vaan myös ohjelmistoa. Onko ohjelmiston hinnoittelu asiakkaille järkevää? Miten tilitoimistoni hyötyy? Osa ohjelmistotaloista tarjoaa ohjelmistoa “ilmaiseksi” tilitoimiston käyttöön ja asiakas maksaa hinnan. Mitä jos voisit itse päättää tarjoamasi kokonaispaketin hinnasta ja sitouttaa näin asiakkaat toimimaan kanssasi?
  1. Suunnittele käyttöönotto, asiakkaiden siirto ja henkilökunnan kouluttaminen huolella
    “Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” ei tässä mene todellakaan hukkaan. Huolellinen suunnittelu, aikatauluttaminen ja henkilöstön sitouttaminen on tärkeää uuden järjestelmän käyttöönoton onnistumisen kannalta.
  1. Mukauta hinnoittelusi ja toimintasi pilvipalvelumalliin
    Moderni tilitoimisto ei veloita tositteiden määrän tai työtuntien perusteella, vaan tarjoa kokonaispalvelua kiinteällä kuukausihinnalla. Tee asiakkaalle selväksi mitä hintaan kuuluu ja helpota näin palvelupaketin valintaa.

Tilitoimisto, näin siirryt pilveen

Lataa maksuton opas:

Tilitoimisto, näin siirryt pilveen.

 

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: