Tilitoimistopäättäjä, onko henkilökuntasi poterossa vai yhteisrintamassa?

Kuka teillä neuvoo asiakkaita käyttämään sähköisiä ratkaisuja? Entä kuka hankkii uudet asiakkaat? Onko henkilökuntasi täysin rinnoin tarjoamassa asiakkaille uutta, tulevaisuuden toimintatapaa vai tuppaako asiakkaan liiketoiminnan kehittäminen unohtumaan?

Kirjanpitäjän rooli on juuri nyt yhdessä suurimmista muutoksista sitten kahdenkertaisen kirjanpidon keksimisen. Automaatiosta puhutaan paljon ja alan konsensus tuntuu olevan, että kirjanpitäjän ammatti katoaa sellaisena kuin se nyt tunnetaan.

Kun maailma ympärillä myllertää, pitää työporukan toimia yhtenä tiiminä. Siksi onkin oleellista kysyä, edistääkö tilitoimistosi henkilökunta oikeasti niiden palveluiden käyttöönottoa, jotka vievät henkilökunnalta manuaalista työtä?

Pelko oman työpaikan menettämisestä voi olla niin suuri, että työntekijä alkaakin joko tietoisesti tai tiedostamatta jarruttaa uuden käyttöönottoa asiakkailla.

Näin voi helposti käydä, jos henkilökunta ei koe aidosti olevansa muutoksessa mukana. Pelko oman työpaikan menettämisestä voi olla niin suuri, että työntekijä alkaakin joko tietoisesti tai tiedostamatta jarruttaa sähköisten palveluiden käyttöönottoa asiakkaille. Pahimmillaan tämä johtaa huonoon asiakaskokemukseen ja – paradoksaalista kyllä – työpaikan menettämiseen, kun asiakkaat kaikkoavat paremmin palveleviin toimistoihin.

Visma Softwaren tilitoimistoille tekemän kyselyn perusteella kaikki eivät vieläkään usko digitaalisuuteen. Helmikuussa 36 prosenttia kyselyymme vastanneista kertoi, että heidän tavoitteensa ei ole siirtää asiakkaita sähköisiin kanaviin.

Käsittele pelot työpaikalla

Kahvipöytäkeskustelujen lisäksi omien työntekijöiden pitäminen mukana toiminnassa kannattaa nostaa yrityksen agendalla korkealle. Kun yrityksen suunta tulevaisuuden tilitoimistoksi on päätetty, voi työntekijöiden ammattitaidon kehittämiseen kannustaa ja ohjata esimerkiksi vuotuisessa kehityskeskustelussa.

Digimuutoksessa olevissa yrityksissä kysymykset ovat todella perustavanlaatuisia: Mitä yritys tekee viiden vuoden päästä? Millä taidoilla voidaan tuottaa sellaista lisäarvoa asiakkaalle, että asiakas haluaa siitä maksaa?

Oman toiminnan visio, missio ja strategia kannattaa kirkastaa, jotta saat aidosti motivoitua ihmiset muutokseen.

Yrityksen päättäjille kyse on isosta johtamishaasteesta. Oman toiminnan visio, missio ja strategia kannattaa kirkastaa, jotta saat aidosti motivoitua ihmiset muutokseen. Kukaan meistä ei voi syleillä uutta ja menestyä, jos takaraivossa jyskyttää koko ajan huoli tulevasta. Näitä pelkoja ei pidä lakaista maton alle vaan käsitellä niitä porukalla.

Tekemistä riittää – nyt kääritään hihat ja tartutaan toimeen!

Konkariosaajille riittää tekemistä tulevaisuudessakin, vaikka kirjanpitäjän ammatti onkin suuressa muutoksessa.

Monella kirjanpitäjällä on ainutlaatuinen näkymä yrityksen talouteen ja verotukseen, jolloin asema yrityksen usein ainoana neuvonantajana on monelle asiakkaalle kullanarvoinen. Konsultoijan rooli pitää kuitenkin ottaa. Toinen tärkeä rooli on taloushallinnon ohjelmien myynti ja koulutus yrityksille. Tämä on liiketoimintaa myös tilitoimistoille, joilla on usein loistavat yhteydet oman alueensa yrityksiin.

Kyselymme perusteella enemmistössä tilitoimistoista päivät ovat yhä hyvin perinteisiä. 56 prosenttia kyselyymme vastanneista kertoi, että päivittäinen työ tilitoimistossa koostuu pääasiassa tositteiden manuaalisesta tallentamisesta. 44 prosenttia kyselyyn vastanneista käyttää työaikaansa muuten asiakkaan hyväksi.

Kumman näistä uskot tarjoavan paremman kokemuksen asiakkaalle? Aivan. Moni pelkää, että robotti vie tilitoimistoilta työt. Oikeasti työt vie toinen tilitoimisto, joka tarjoaa paremman palvelun asiakkaalle oikeaan hintaan.

Maksuton oppaamme ”Muuttuva tilitoimisto – näin luot muutosmyönteisen työympäristön” antaa vinkkejä siihen, miten johtaa motivoituvaa ja muutosmyönteistä tiimiä.

Kehitän Visma Softwarella Tilitoimistojen Visma Virta -kumppaniohjelmaa. Tavoitteemme on olla paras kumppani tilitoimistolle ja tätä tavoitetta toteutamme yhdessä Virta-tiimin kanssa.
Connect with Henri: