Tilitoimisto – erottaudu rikkomalla ennakkoluuloja

Verkosta löytyminen on nykypäivänä yritykselle välttämättömyys – se on ollut sitä jo pitkään. Silti tuntuu, että etenkin tilitoimistoalalla monet yritykset ovat vieläkin jälkijunassa ja vain muutamat hyödyntävät esimerkiksi sosiaalisen median voimaa.

Usein niilläkin tilitoimistoilla, joilla kotisivut löytyvät, on sivuja päivitetty viimeksi silloin kun ne on laitettu pystyyn. Liian monen tilitoimiston sivuilta löytyy edelleen kuvituksessa kasoittain mappeja, aikana jolloin pyritään paperittomaan toimistoon ja puhutaan sähköisestä taloushallinnosta. Tämänkö pitäisi houkutella asiakkaita ostamaan palveluita?

Ennakkoluulot ostamisen esteenä

Ihmisillä on usein ennakkoluuloja tai stereotypioita tiettyjä aloja ja palveluita kohtaan. Itselläni nämä ennakkoluulot koskivat kotisiivousta. Vaikka itse olenkin kova siivoamaan, haaveilin että joku muu hoitaisi tuon pakkopullan ihan perusteellisesti edes silloin tällöin, kun ei itse huvita. Koin kuitenkin, että kotisiivousta käyttävät vain rikkaat ja etuoikeutetut ja siivoojat tekevät työtä vain pakosta, eivätkä viihdy tehtävässään.  

Eräänä päivänä kollegani kertoi tilanneensa palvelun, kun siivoaminen oli sairastelun vuoksi jäänyt tekemättä. Tutustuin yritykseen, joka Facebookissa esitteli ylpeästi henkilökuntansa perheenjäseninä, kertoi heidän harrastuksistaan ja mursi siivoojista esitettyjä myyttejä.

Mielikuvani palvelusta muuttui täysin ja uskaltauduin kokeilemaan. Olin palveluun myös erittäin tyytyväinen ja olen siitä lähtien suositellut kyseistä yritystä useille ystävilleni.

Nettisivuilla kerrottiin myös selkeästi palvelun hinnoittelu ja miten yritys toimittaa yhteenvedon tilatuista palveluista vuoden alussa, jotta tiedot on helppo lisätä veroilmoitukseen kotitalousvähennystä varten. Mielikuvani kotisiivouksesta muuttui täysin ja uskaltauduin kokeilemaan. Muutaman kokeilukerran jälkeen olen palveluun erittäin tyytyväinen ja olen siitä lähtien suositellut kyseistä yritystä useille ystävilleni. Ennakkoluulot murrettu ja yksi uusi asiakas hankittu!

Erottaudu murtamalla stereotypiat

Vaikka kirjanpito onkin yrityksille lakisääteinen pakko, eivätkä tilitoimistopalvelut siten ole verrattavissa kotisiivoukseen, kannattaa stereotypioita kuitenkin hyödyntää, kun miettii miten oma tilitoimisto pystyy erottautumaan kilpailijoista.

Mieti millainen mielikuva ihmisillä on tilitoimistoalasta tai kirjanpitäjistä ja mitkä ovat ne yrityksesi vahvuudet, joilla voisit taistella näitä ennakkoluuloja vastaan. Onko se kenties huikea henkilökunta, joka viihtyy työssään ja välittää positiivisen tunteen myös asiakkaille asti? Tai tarjoatteko asiakkaille aidosti lisäarvoa tuottavia palveluita numeroiden hakkaamisen sijaan ja vielä selkeästi hinnoitelluilla palvelupaketeilla? Onko toimistollanne maskottikoira, joka varastaa kaikkien koiraihmisten sydämen? Onko yrityksellänne erikoinen nimi tai logo, jonka taustalla on mielenkiintoinen tarina? 

Kuvaillessa palveluitanne ja yritystänne, tuokaa esiin se puoli, joka erottaa teidät muista. Kaikkia ei tarvitse miellyttää ja olemalla oma itsenne erotutte varmemmin massasta. Kun palvelun ostamisen perusteena on jotain muuta kuin pelkkä halpa hinta, olette löytäneet unelma-asiakkaanne. Ne asiakkaat, jotka suosittelevat palveluitanne vilpittömästi eteenpäin, ovat kullan arvoisia.

Miten tilitoimisto voi menestyä ja palvella asiakkaita paremmin? Lue lisää maksuttomasta oppaastamme tilitoimistoille ”4 uuden liiketoimintamallin kulmakiveä”.

Työskentelen Visma Software Oy:n markkinoinnissa. Haluan auttaa tilitoimistoja ymmärtämään taloushallinnon sähköistämisen hyödyt, sekä luoda asiakkaillemme relevanttia sisältöä liiketoiminnan kehittämisen tueksi.
Connect with Ira: