Teollisuuden keinulauta: kustannukset vs. kilpailukyky

Teollisuuden keinulauta: kustannukset vs. kilpailukyky

Teollisuus on jatkuvien muutosten kourissa. Teollisuusyrityksen toiminnan johtaminen on taiteilua keinulaudalla: kustannuksia alas ja kilpailukykyä ylös. Listasin viisi osa-aluetta, joihin teollisuusyrityksen kannattaa panostaa saadakseen liiketoimintansa nousuun.

1. Varaston arvon hallinta ja toimitusvarmuus

Teollisuusyritykset usein tasapainoilevat toimitusvarmuuden ja varaston arvon hallinnan kanssa. Älykkäillä tietojärjestelmillä yrityksen on mahdollista huolehtia tuotannon tarpeista ja materiaalien riittävyydestä toimitusvarmuuden kuitenkaan kärsimättä.

2. Logistiikan hallinta

Nykyiset korkeat kuljetuskustannukset kannustavat jo itsessään kuljetusten hallintaan. On tärkeä saada kuormat lähtemään täysinä ja minimoida vajaina ajettavat toimitukset. Oikein valituilla ohjelmistoratkaisuilla lähetysten suunnittelu saadaan optimoitua, jolloin kustannukset pysyvät hallinnassa ja toimitusvarmuus asiakkaille paranee.

3. Resurssien optimointi

Lyhyen ajan suhdannevaihtelut aiheuttavat helposti ylityön teettämistä. Resurssien käytön tehostamisessa kannattaa hyödyntää teknologian mahdollisuudet. Työmäärä ja virheet vähenevät oleellisesti, kun prosessit sähköistetään ja manuaalinen työ automatisoituu.

Kysynnän ollessa vaihtelevaa, pitää työt ajoittaa useasti uudelleen. Ohjelmistojen avulla resurssien tarpeen suunnittelu voidaan tehdä nappia painamalla. Näin tuotantokoneisto toimii aina optimaalisesti.

4. Kumppaniverkoston ja toimitusprojektien hallinta

Teollisuudessa parhaiten menestyvät yritykset ovat tyypillisesti onnistuneet toimitusprojektin ja siihen liittyvän kumppaniverkoston hallinnassa. Laitteet, osat ja osaajat ovat aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kuten loppuasiakkaan kanssa on sovittu.

5. After Sales -lisämyyntipotentiaalin hyödyntäminen

Valmistavan teollisuuden toiminta ei pääty siihen, että tuote on lähtenyt asiakkaalle. Tästä eteenpäin tuote etenee elinkaarellaan, jonka varrella on tarvetta huollolle ja varaosille. Tyytyväiset asiakkaat ovat yrityksille tutkitusti kannattavia, joten nykyasiakkaista huolehtiminen kannattaa. Yritykset, jotka ovat pystyneet automatisoinnilla tehostamaan ennakoivaa huolto- ja varaosamyyntiä, ovat pystyneet parantamaan asiakastyytyväisyyttään ja kasvattamaan lisämyynnin osuutta alhaisin myyntikustannuksin.

Mikäli sinua kiinnostaa, miten voit tehostaa yrityksesi toimintaa toiminnanohjausjärjestelmän avulla, tutustu maksuttomaan oppaaseen Tehokas toiminnanohjaus teollisuusyrityksissä.

About

Kari työskentelee Vismalla asiakkaiden kilpailukykyä, kannattavuutta ja asiakastyytyväisyyttä kehittävien ohjelmistojen myynnin ja toimittamisen parissa. Vastuualueena ovat energia-, kiinteistö-, urakointi- ja teollisuustoimialat.
Connect with Kari: