Tuliko ensin teknologia, visio vai ihminen?

Useiden yritysten johdossa mietitään kilpailukyvyn parantamista. Keskusteluihin on digitalisaation ja automatisoinnin rinnalle nousseet koneoppimisen ja tekoälyn hyödyntäminen. Hyvin usein yrityksen toimintojen tehostamista ja automatisointia lähdetään ratkaisemaan teknologia edellä, lähestymisellä, joka harvoin johtaa toivottuun lopputulokseen.  

Oma visio ja toimintamallien tahdottu muutos selkeäksi

Teknologiat ovat nykypäivänä moderneja ja niiden oikeaoppinen käyttöönotto usein tehostaa yrityksen toimintaa ja sitä kautta kilpailukykyä. Tavoiteltuun lopputulokseen päästään kuitenkin vasta, kun on ensin tunnistettu oma visio (miten haluamme parantaa liiketoimintaamme?), analysoitu olemassa olevat toimintamallit (pitääkö toimintamalleja muuttaa?) ja tunnistettu tehostamisen kohdat. Jos teknologiahankinnan ajurina toimivat ulkopuolisten asiantuntijoiden puheet tai vaikkapa markkinoilla olevat trendit, voidaan helposti päätyä hukkainvestointeihin.

Teknologia hankittu mutta prosessi ja käyttäjät unohdettiin

Kaikki ovat varmasti lukeneet statistiikkaa ja artikkeleita CRM-järjestelmähankkeiden epäonnistumisista. Uutta järjestelmää on käytetty jo tovi, eikä siltikään ole onnistuttu ennustamaan pipelinea, laskemaan hitratea tai analysoimaan markkinointi-investointien tehokkuutta. Todennäköisesti syy ei löydy teknologiasta, vaan huonosti määritellystä myyntiprosessista tai käyttäjien tavasta “unohtaa” myyntiprosessissa määriteltyjen tietojen kirjaaminen järjestelmään. Jotta uudesta teknologiasta saadaan tahdottu hyöty irti, pitää uudet toimintamallit määritellä ennen käyttöönottoa, jalkauttaa ne organisaatioon ja johtaa toimintamuutosta systemaattisesti eteenpäin.

Markkinointiautomaatio ei tuotakaan automaattisesti liidejä

Markkinointiteknologiat ovat vahvasti yleistyneet suomalaisissa yrityksissä. Olen viime vuosina päässyt keskustelemaan lukuisten suomalaisten ja kansainvälisten yritysten kanssa markkinointiautomaation tuomista mahdollisuuksista ja omista kokemuksistani onnistuneessa käytössä. On hienoa, että myös markkinointiteknologioihin tehdään yhä enemmän investointeja mutta yritysjohdon ja markkinoinnin odotukset teknologian osalta tuntuvat edelleen olevan hyvin erilaiset. Olen kuullut sanottavan “eikös markkinoinnin automaatio tuota heti automaattisesti liidejä” ja “kun hankimme teknologian voimme vähentää sisäisiä resursseja”. Valitettavasti mikään teknologia ei yksin riitä mutta selkeällä visiolla, tahdottujen hyötyjen määrittelyllä sekä tarvittavien toimintamallien muutoksella saadaan markkinointiinkin automaatiolla tehokkuutta.

Teknologia, tekoäly ja ihminen

Kuten Helsingin Sanomien artikkelissa 14.9.2018 mainittiin, koneet korvaavat ihmisen kaikissa niissä prosesseissa, jotka on mahdollista automatisoida. Ne eivät kuitenkaan pärjää ihmisille ajattelussa eivätkä ideoinnissa, koska nämä ovat tapahtumia, joissa sääntöjä ei seurata vaan niitä rikotaan. Uskon, että teknologia ja tekoäly tulevat muuttamaan tapaamme työskennellä tulevaisuudessa mutta ilman selkeää visiota, tahdottujen hyötyjen määrittelyä sekä tarvittavien toimintamallien muuttamista, ei parhaastakaan teknologiasta saada hyötyjä ulosmitattua. Me ihmiset määrittelemme myös tulevaisuudessa, miten teknologiaa, koneoppimista ja tekoälyä hyödynnetään, jolloin teknologiasta tulee hyvä renki, muttei huonoa isäntää.

About

Kirjoittaja toimii Visma Software Oy:ssä markkinointijohtajana. Työn tavoitteena on auttaa asiakkaita ymmärtämään digitalisaation tuomia mahdollisuuksia liiketoiminnan tehostamisessa.
Connect with Milla: