Mitä jos tekisit seuraavasta tilinpäätöskeskustelusta erilaisen?

Tilinpäätökset tarkoittavat edelleen tilitoimistoissa vuoden kiireisintä aikaa. Tyypillisesti ennen tilinpäätöstä käydyissä keskusteluissa käydään läpi jaksotuksia ja muita tilinpäätöskirjauksia, kun taas tilinpäätöksen jälkeen päästään katsomaan mennyttä vuotta, analysoimaan tiedossa olevia lukuja ja paneutumaan verotusasioihin. Hyvin kiteytettynä tilinpäätöksellä pitää pystyä mittaamaan ja raportoimaan yrityksen strategiaa taloudellisten lukujen valossa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.

”Sitä saat, mitä mittaat”

Peruutuspeiliin on hyvä katsoa aina välillä ja analysoida tehtyjä päätöksiä, mutta yrityksen pääasiallinen fokus pitää olla tässä hetkessä ja mieluummin tulevaisuudessa. Jos itse olisin yrittäjä tai yrityksen johtaja haluaisin, että yritykseni olisi koko ajan välitilinpäätösvalmiudessa. Tietäisin siis hyvin tarkasti koko ajan mikä on yritykseni tilanne ja pystyisin johtamaan sitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Taloushallinnon ja tilitoimistojen rooli muuttuu, se on jo selvää. Olemassa olevat järjestelmät mahdollistavat asiakkaiden yhä paremman palvelun ja tiedolla johtamisen. Tilitoimiston vastuulla ei mielestäni ole enää tehdä vain asiakkaan kirjanpito, koska se on lakisääteinen asia. Yhä suuremmalla osalla tilitoimistoja on mahdollisuus tarjota asiakkaille käyttöön sähköiset järjestelmät ja ajantasaisen tiedon. Niiden avulla jokainen yritys, niin pieni kuin isokin, voi menestyä yhä paremmin.

Haastankin nyt jokaisen tilitoimiston tässä kiireisessä ajassa ottamaan sähköiset järjestelmät osaksi asiakastapaamisia.Tilitoimiston ja yrityksen yhteinen järjestelmä ei yksin auta yritystä menestymään alkaneena vuotena paremmin, mutta antaa siihen todella hyvät valmiudet. Seuraava tilinpäätöskeskustelu voikin olla jo aivan erilainen.

Lataa myös maksuton oppaamme 4 uuden liiketoimintamallin kulmakiveä tilitoimistolle

Työskenten Visma Fivaldin kumppanitilitoimistojen tukena, osana Virta-tiimiä. Autan tilitoimistoja ymmärtämään sähköisen toimintamallin hyödyt ja siirtämään tilitoimiston asiakkaita sähköisyyteen.
Connect with Henri: