Taloushallinnon automaatio tuo tilitoimiston palvelut keskiöön

Robotiikka, automaatio ja sähköistyminen tulevat muuttamaan totuttuja toimintatapoja taloushallinnossa ja tilitoimistoissa – kysymys kuuluu, koska on liian myöhäistä havahtua muutokseen? Emme enää elä digitaalisen murroksen kynnyksellä, vaan olemme jo sen pyörteissä. Kun katsomme tulevaisuutta yksittäisen kirjanpitäjän tai tilitoimiston näkökulmasta, on selkeästi nähtävissä kaksi eri mahdollisuutta: muuttuminen tai epäonnistuminen. 

Muutoksen nopeutta ja sen vaikutuksia on usein vaikea nähdä ennalta, mutta selvää on, että muutoksen myötä kirjanpitäjän perinteinen työ tulee häviämään. Tämä ei suinkaan tarkoita, että kirjanpitäjällä ei tulevaisuudessa olisi työtä, mutta varmaa on, että tämä perinteinen työ tulee muuttamaan muotoaan.

Taloushallinnon prosessien automatisointi tarvitsee ihmisen, eikä siksi ole aukoton

Otetaan työn muuttumisen esimerkiksi vaikkapa pankit. Vielä 1990-luvulla kävelit pankkiin, jonotit pankkivirkailijan luo ja maksatit laskusi pankkivirkailijalla. Virkailijan työtä oli siis kirjaimellisesti laskun tietojen näpyttäminen järjestelmään.

2000-luvun alussa otettiin seuraava askel ja siirryttiin verkkopankkeihin. Pystyit itse kirjoittamaan laskun tiedot verkkopankkiin tai hankkimaan tietokoneeseen johdolla liitettävän skannerin, jolla luit laskuille ilmaantuneet viivakoodit. Nyt 2020-luvun kynnyksellä käytät mobiilipankkia ja skannaat viivakoodit puhelimen kameralla tai maksat laskut suoraan e-laskuina. Vuokra, asuntolaina ja puhelinlasku saattavat mennä no touchina läpi, eli et välttämättä edes katso koko laskua missään vaiheessa – tai ainakaan koske siihen.

No touch -malli tulee yleistymään myös taloushallinnon alalla. Palkanlaskentaprosessi leimauksineen ja raportteineen on nyt jo hyvin pitkälle automatisoitua. Käytännössä on ihan mahdollista vahingossa maksaa palkkaa henkilölle, jonka työsuhde on jo päättynyt, jos kukaan ei ole tätä tietoa järjestelmään päivittänyt. Niin kauan kun ihminen on se, joka luo prosessin tai on osa sitä, niin kauan on mahdollisuus inhimillisille virheille. Ihminen on myös se, joka virhetilanteita valvoo. 

Itsepalvelukassoista mallia tilitoimiston palvelutarjontaan?

Niinkin arkinen asia kuin kaupassa käynti on mullistumassa. Nyt jo näemme itsepalvelukassoja, joita saattaa olla yhdessä ryppäässä jopa kahdeksan ja näitä kaikkia hoitaa yksi asiakaspalvelija. Siinä on kaupan henkilöstökuluja vähennetty aika lailla, kun kahdeksaa kassaa hoitaakin vain yksi ihminen kahdeksan sijasta. Puhumattakaan Amazon Go -myymälämallista, jossa asiakas kävelee kauppaan, laittaa ostokset suoraan kassiin ja kävelee kaupasta ulos, skannaamatta edes tuotteita kassalla. 

Muutaman vuoden päästä itsepalvelukassat lienevät se normi ja jos asiakas haluaa ihmisen lukemaan tuotteet ja rahastamaan, joutuu siitä maksamaan lisäpalveluhintaa. Tämähän on tapahtunut pankkipalveluissa jo ajat sitten. Eli jos et halua tai pysty maksamaan laskujasi verkkopankissa, saat maksaa laskunmaksupalvelusta.

Samanlaista omatoimisuuteen kannustavaa kehitystä on havaittavissa myös tilitoimistoissa. Asiakkaat eivät enää lähetä kuitteja isoissa mapeissa kirjanpitäjälle, vaan ostolaskut voidaan käsitellä sähköisesti ja tiliöidä koneoppivaa automaattitiliöintiä hyödyntäen. Tilitoimistot eivät siis enää pärjää tarjoamalla vain alan perinteisiä palveluita,vaan palvelulla on kyettävä tarjoamaan uudenlaista arvoa asiakkaalle. Tämä pakottaa monet toimistot miettimään oman olemassaolonsa syytä.

Jotta tilitoimisto pysyisi tulevaisuudessa kilpailukykyisenä, on työn ja tarjottavien palveluiden muututtava. Odotan innolla, mitä kaikkia palveluita tilitoimistojen valikoimasta löytyykään vuonna 2025. Voisiko palvelutarjontaa laajentaa esimerkiksi koulutuspalveluihin, bisneskonsultointiin tai nettisivujen suunnitteluun?

Visma Fivaldi uudistuu – Keväällä Visma Fivaldi sai AutoSuggest-suositustoiminnon, eli ostolaskujen automaattisen tiliöinnin. Ostolaskujen käsittely sai kesäkuussa helppokäyttöisen maksatus-toiminnon. Syyskuun päivityksessä julkaistiin Marketplace, joka esittelee Visma Fivaldi lisäarvoratkaisuja. Loppuvuoden aikana Fivaldin uudistus jatkuu monella rintamalla mm. myyntilaskutuksen ja palkanlaskennan uudistuksilla. Ohjelmiston kokonaisuudistuksessa parannamme tuotteen käytettävyyttä ja helpotamme mm. tilitoimiston arkea automatisoimalla rutiinityöt.