Sähköisen liiketoiminnan pilvipalveluiden yhteenliittäminen

Sähköinen liiketoiminta on kovassa kasvussa ja Suomessakin on jo useita merkittäviä yhtiöitä, joiden ainoa liiketoimintamuoto on sähköinen – verkkokauppa asiakkaan liittymänä. Monesti sähköisen liiketoiminnan kasvaessa huomataan, että erilaiset pilvipalveluiden liittäminen toisiinsa kiinni ei ole niin suoraviivaista ja lopputuloksena on usea järjestelmä, joiden välinen saldojen- ja rekisteritietojen päivittäminen joudutaan tekemään manuaalisesti.

Verkkokauppa ei aina toimi toiminnanohjausjärjestelmänä, jos yrityksellä on tarve valmistaa tavaraa tai varastotietojen hallinta vaatii siihen erikoistuneen ratkaisun. Yrittäjän sähköisen liiketoiminnan tueksi on tullut viime aikoina maksuoperaattorit, jotka tarjoavat kattavan valikoiman eri maksutapoja yrittäjälle edulliseen hintaan niin, että yrittäjän ei tarvitse tehdä sopimuksia eri maksutoimittajien kanssa suoraan. Maksuoperaattori sitten jyvittää myöhemmin saadut maksut asiakkaalle koontisuorituksina, ns. maksuselvittelyn kautta.

Kaikki nämä tuovat yrittäjän tietojärjestelmille haasteita. Miten saada liiketapahtumien kirjaamisesta selkeää, tarjota verkkokaupassa tuotteiden todellinen reaaliaikainen varastosaldo, tarjota varastossa ja valmistusprosessissa oleville henkilöille hyvä työkalu sekä automatisoida maksutapahtumat ja muut liiketapahtumat suoraan kirjanpitoon niin, että ne ovat tilinpäätösvalmiita eikä kaikki manuaalityö kaadu loppuviimeeksi tilitoimiston syliin.

Monesti pilvipalvelut tarjoavat liittymät tietojen saamiseksi, ainakin käyttäjälle. Ohjelmistorajapinnat löytyvät monesti myös tietojen kyselemiseksi, mutta isoksi haasteeksi tässä voi tulla erilaisten tunnisteiden syöttäminen ja se mikä järjestelmä toimii aktiivisessa roolissa tietojen välittämisessä. Jos verkkokauppaliittymässä muodostetaan tilaus, niin mikä yksilöivä tieto välitetään maksuoperaattorille niin, että kun myöhemmin tilaus viedään myös taloushallinnon järjestelmään – voitaisiin tiliotteelta kohdistaa oikea todellinen suoritus mahdollisine provisiokuluineen oikeaan tilaukseen.

Lisäksi, kun on yleensä kyseessä useampi toimittaja keiden järjestelmiä käytetään – ei kaikki välttämättä ole innokkaita toimimaan aktiivisesti rajapintojen avaamiseksi ja yrittäjälle jää suuri vastuu siitä miten tietoa välitetään.

Ideaalitilanteena voitaisiin nähdä se, että yksi järjestelmä toimii rekisterien isäntänä, josta tietoa muualle siirretään. Varastosaldot- ja tapahtumat olisivat myös täällä hallittuna. Tilaustiedot voitaisiin tuoda tilausprosessiin tähän järjestelmään, joka myös kytkisi kirjanpidon, tiliotteen tapahtumat ja tilaukset yhdeksi seurattavaksi kokonaisuudeksi, jossa liiketapahtuman polku on selkeä. Verkkokauppaliittymä voisi erikoistua siihen mihin se soveltuu parhaiten – kauppatapahtuman käyttäjäkokemuksen maksimointiin.

Risto_Matikainen_
Risto Matikainen

Solution Delivery
Visma Solutions Oy

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: