Protie hoitaa it-palveluja ulkoistusperiaatteella

Asiakkaat tarkastavat ja hyväksyvät laskunsa etukäteen.

Vuonna 2001 perustettu Protie Oy tarjoaa tietotekniikkapalveluja yrityksille ja yhteisöille. Käytännössä tämä tarkoittaa useimmiten sitä, että asiakas on ulkoistanut tietokonelaitteistosta huolehtimisen ja mikrotuen Protielle. Tarvetta tällaiselle palvelulle on: esimerkiksi viime vuonna Protien liikevaihto kasvoi 50 %.

Tietotekniikan ulkoistus yleistyy

– Jokapäiväistä työtämme on asiakkaiden tietoteknisten järjestelmien ylläpito, käyttötuki ja kehittäminen, kertoo Protien hallituksen puheenjohtaja Mikael Nuotio. – Silloin kun asiakas haluaa miettiä tietotekniikan käyttönsä kokonaan uusiksi, teemme kehitysprojekteja. Nämä ovat yleensä monivaiheisia, tietotekniikan infrastruktuurin arvioimista ja toteuttamista alusta loppuun. Teemme myös tietohallintostrategioihin liittyvää kehityskonsultointia. Seuraamme kaikkia projekteja Severa PSA:lla.– Asiakkaamme hakevat ict-palvelujen ulkoistamisesta sitä, että tietotekniikka tukisi heidän liiketoimintaansa mahdollisimman hyvin ja kustannustehokkaasti. Tyypillisesti asiakkaat vaativat, että palveluntarjoajalla on varmasti riittävät resurssit myös vaativissa tilanteissa. Tietotekniikan ammattilaisten ja loppukäyttäjien välillä on usein kuilu, ja me haluamme pienentää sitä ihmisläheisellä lähestymisellä. Tavoitteena on toteuttaa oikeita ratkaisuja oikeissa tilanteissa. Tämän takia Protien työntekijän täytyy olla muutakin kuin bittinikkari. Haemme työntekijöiltämme ammattitaitoisuutta, asialle omistautumista, ihmisläheisyyttä, itsenäiseen työhön kykenemistä, vastuunkantokykyä, joustavuutta ja paineensietokykyä.

 

Toiminnanohjausta käytetään eri rooleissa

Protien koko henkilöstö käyttää Severa PSA:ta. Lisäksi asiakkailla on tunnus extranet-versioon, jossa he käyvät tarkastamassa omat laskunsa.– Käyttötavat vaihtelevat henkilön roolin mukaisesti. Asiantuntijamme kirjaavat järjestelmään työtunnit, kilometrit ja päivärahat sekä seuraavat ja hallinnoivat työtehtäviään. Laskutus kulkee tätä kautta, samoin kustannuspaikkaseuranta ja myynnin seuranta.– Meillä on yleisenä käytäntönä, että asiakkaat tarkistavat ja hyväksyvät omat laskunsa Severa PSA:lla toteutetun extranetin kautta. He voivat myös seurata omia projektejaan ja työtehtäviään extranetistä: kuka tekee, mitä tekee, milloin tekee ja koska on valmista… Haluamme että palvelumme on läpinäkyvää, lisäksi tällä tavalla reklamaatiotarve vähenee ja saatavien kierto nopeutuu. Tällä lailla asiakkaamme ovat aina tietoisia siitä, mitä tapahtuu ja mistä he maksavat. Lähes kaikki asiakkaamme ovat pitäneet käytäntöämme erittäin hyvänä ja luottamusta herättävänä. Toki kenenkään ei ole pakko käyttää extranettiä, vaan halutessaan laskut ja raportit menevät asiakkaalle perinteiseen malliin.Eräs Protien asiakkaista on Premium Hosting –palvelua käyttävä Henkilöstövuokraus Barona Oy. – Hoidamme käytännössä kaikki heidän IT-asiansa: tietohallintokonsultoinnin, laitetoimitukset, lähituen ja koulutukset. Premium Hosting perustuu parhaisiin tietoliikenneyhteyksiin, palvelinjärjestelmiin ja virtualisointitekniikoihin. Baronalle olemme toteuttaneet mm. vakiointipalvelut, Exchange-järjestelmän ja verkkojärjestelmät.

Teksti: Salla Brunou

Kuvat: Protie Oy

About

These are posts made my employees of Severa.com. Severa is an online service to manage customers, projects and invoices. Follow Severa on Twitter @severa_PSA
Connect with :