Postin lakko kannustaa verkkolaskutukseen

Postin lakko on koskettanut suomalaisia jo yli viikon verran. Lakko hidastaa merkittävästi kirjeiden jakelua koko maassa ja lähetyksen kulussa voi olla viivettä useita päiviä. Viivettä lisää vielä se, että posti ei käytä lakon aikana vuokratyövoimaa. Lakon vaikutuksesta kuluttajien elämään on uutisoitu paljonkin, mutta miten on yritysten laita? Lakko vaikuttaa etenkin yritysten paperiseen kirjanpitoon ja paperisten myyntilaskujen lähettämiseen. Tästä syystä on hyvä arvioida voiko lakon vaikutuksia minimoida omassa yrityksessä. Yksi keino minimoida vaikutuksia on verkkolaskutus.

Verkkolaskutus säästää aikaa ja rahaa

Postin lakon aikana paperiset myyntilaskut eivät tavoita asiakasta ajoissa ja näin ollen myös suoritukset myöhästyvät. Myöhästyneistä suorituksista maksumuistutusten lähettäminen vie aikaa ja tuottaa lisätyötä. Oletko miettinyt kuinka paljon resursseja yrityksesi voisi vapauttaa siirtymällä verkkolaskutukseen? Laskutukseen on turha sitoa resursseja, sillä sen voi tehdä helposti verkkolaskutuksena. Verkkolaskun lähetys tavoittaa asiakkaan heti ja on edullisempaa, kuin paperisen laskun lähettäminen. Postilla on myös tulossa hintamuutoksia sopimusasiakkaiden hintoihin 1.1.2016 alkaen. Kirjepalvelujen Priority –kirjeiden hinnat nousevat 12% ja Economy –kirjeiden hinnat 3%. Hintojen korotukset sekä lakon vaikutukset puhuvat puolestaan, verkkolaskutus kannattaa ottaa käyttöön heti.

Huomasithan paperilaskutuslisän?

Verkkolaskutus kannattaa myös asiakkaan näkökulmasta, sillä verkkolaskun vastaanottajanakin säästät kustannuksia ja aikaa. Monissa eri laskuissa, kuten esim. puhelinlaskuissa, on lisättynä paperilaskutuslisä, joka vaihtelee noin kahdesta eurosta kymmeneen euroon.  Ottamalla käyttöön verkkolaskutuksen, laskut ovat valmiina maksettaviksi yhdessä järjestelmässä, eikä niitä tarvitse etsiä esimerkiksi yritysten omilta verkkosivuilta.

Postin lakon aikana jotkut yritykset ovat viestittäneet, että lakko ei ole syy maksun myöhästymiseen, vaikka lasku ei saapuisikaan ajallaan. Monet yritykset pitävätkin sähköisiä laskutuskanavia jo itsestäänselvyyksinä. Esimerkiksi Yle uutiset Savo kirjoittaa 20.11.2015: Sähköyhtiö patistaa, maksakaa laskut, kulkivatpa laskut tai ei. Sähköyhtiö velvoittaa asiakkaansa ”noukkimaan” laskut sähköyhtiön verkkosivuilta, mikä aiheuttaa turhaa työtä asiakkaille.

Verkkolaskuihin siirtyminen on niin helppoa, ettei yhdenkään yrityksen kannattaisi nykyään enää käsitellä paperilaskuja. Verkkolaskuissa on paperisiin laskuihin verrattuna  paljon hyötyjä, joita ei kannatta ohittaa.

Onko Postin lakko saanut yrityksesi pohtimaan verkkolaskutukseen siirtymistä? Keskustelemme mielellämme aiheesta lisää kanssasi.

Ota yhteyttä

Verkkolaskutus säästääKatriina Poraharju
Kirjanpitäjä ja Business Advisor -koulutettava
Visma Services Oy

 

 

About

Visma on Pohjoismaiden johtava yritysohjelmistojen, taloushallinnon palveluiden sekä IT-projekti- ja konsultointipalveluiden tarjoaja. Suomessa Visma-perheeseen kuuluvat yritykset työllistävät yhteensä yli 900 asiantuntijaa ja palvelevat yli 50 000 asiakasta.
Connect with Visma: